Podróż po platformie internetowego rozstrzygania sporów Sama
![Podróż po platformie internetowego rozstrzygania sporów Sama](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/03/barandbench2F2024-032F00c91891-605f-4cfd-a18f-a88fb40ae5022F21-770x470.jpg)
![Sama](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/03/Podroz-po-platformie-internetowego-rozstrzygania-sporow-Sama.jpg)
Sama Zbiornik z rekinami Indie
Platforma internetowego rozstrzygania sporów (ODR) Sama niedawno podpisała umowę z wieloma rekinami na serial telewizyjny poświęcony rzeczywistości biznesowej Shark Tank India.
Jeden z trzech założycieli firmy Sama — absolwent Narodowego Uniwersytetu Nauk Prawnych w Bengalu Zachodnim, Pranjal Sinha — wspomina, jak kwestia przeciążonego indyjskiego sądownictwa zainspirowała zespół do zbadania domeny internetowej i świadczenia usług rozstrzygania sporów.
Sama jest pomysłem Sinhy, Vikrama Kumara i Akshethy Ashok. Kumar, inżynier, spotkał Sinhę na wydarzeniu technicznym i połączył siły, aby stworzyć prototyp o nazwie iJustice lub sprawiedliwość internetowa.
Jednak takie przedsięwzięcie wiązało się z wieloma wyzwaniami.
„Przez pierwsze 2-3 lata takich przypadków nie było. Jedyna sprawa, jaką otrzymaliśmy, została wniesiona przez mojego brata. Zdaliśmy sobie sprawę, że ludzie nie przychodzą na platformę. Myślę, że odpowiedzią było to, że ludzie nie znają świadomości. Ludzie myślą, że mediacja to medytacja– mówi Sinha.
Ujawnia, że 54% populacji w kraju nawet nie próbowało ADR, nie mówiąc już o ODR.
Następnie wszedłem do Ashoka, kolegi Sinhy ze studiów, który aktywnie brał udział w przedstawieniach teatralnych i muzyce. Razem prowadzili nukkar nataks lub spektakle uliczne i rozprowadzane broszury w celu podniesienia świadomości mieszkańców na temat zalet internetowego rozstrzygania sporów.
Przedsiębiorczy sposób budowania świadomości zespołu spotkał się z silnym oporem lokalnych prawników, którzy uważali, że klienci są wypędzani z sądów w celu wirtualnego rozstrzygania sporów.
Podczas wykonywania jednego z takich przedstawień ulicznych członkowie zespołu byli wściekli i krzyczeli na ręce tłumu, który w miarę kończenia przedstawienia był coraz bliżej nich.
„Z boku stał wolontariusz rozdający ulotki. Mamy około 8-10 przypadków odrzuceń czeków. Zasadniczo staraliśmy się wykazać taką zaradnością, aby zwiększyć świadomość na temat mediacji– mówi Sinha.
Ćwiczenie nie okazało się owocne dla zespołu, ale zapoczątkowało dialog na temat koncepcji mediacji.
Punktem zwrotnym było wyzwanie ICICI Bank-Agami ADR, które zespół wygrał w kwietniu 2019 r. Od tego czasu sytuacja dla Sama zaczęła wyglądać jaśniej.
Chociaż rynek wyglądał obiecująco, Sinha uważa, że nabranie dynamiki w procesie ODR było stopniowym i organicznym procesem.
Przypomniał, że dniem wyzwania był dzień, w którym odbywał się jego ostatni egzamin na studiach.
„W maju przeprowadziliśmy się do Bangalore, otrzymaliśmy pierwsze pensje i rozpoczęliśmy pracę nad budową platformy ODR. Zasadniczo rok 2019 był czasem, kiedy zaczęliśmy się tym zajmować na większą skalę, w sposób pełnoprawny,” on mówi.
Jeśli chodzi o postrzeganie ADR lub ODR jako odpowiednich jedynie w sprawach o małej stawce, Sinha argumentuje, że model ten może być skuteczny również w sprawach o dużej stawce. Pokazuje, że większość czołowych międzynarodowych korporacji ma w swoich umowach wielostopniowe klauzule ADR.
„Nie pamiętam dokładnej liczby, ale myślę, że około 95 procent czołowych firm z listy Fortune 1000 ma podobne klauzule ADR. Ich kancelarie prawne doradzają im, aby w przypadku sporów podchodzić do nich mądrze, nie wydawać pieniędzy na spory sądowe, tylko starać się je rozstrzygnąć,” on wskazał.
Sama, która promuje swoją ideę za pomocą sloganu suljhao magar pyaar se (zdecyduj, ale polubownie), niedawno nawiązała współpracę z policją stanu Madhya Pradesh w ramach projektu, w ramach którego spory można było kierować do poradnictwa przed zarejestrowaniem FIR.
Doświadczenie Shark Tank dało poczucie potwierdzenia Sinha i jego zespołowi, którzy byli kłębkiem nerwów przed emisją odcinka. Zespół spotkał się z ogromnym odzewem po emisji odcinka i wydaje się, że wrzawa stopniowo ucichła.
Sinha planuje zbadać podejście hybrydowe teraz, gdy Sama otrzymała ofertę inwestycji.
„Są pewne sprawy o wysokiej stawce. Podobnie jak konstruktorzy i kupujący, gdzie 50 procent procesu może odbywać się online. Rzeczywiste przesłuchanie może odbywać się w trybie offline. Uważamy, że mógłby to być lepszy model dla modeli o wysokiej stawce w przypadku sporów o wysoką stawkę. Inwestycja może być tam pomocna. Chcemy po prostu naprawdę ulepszyć pełną obsługę rozstrzygania sporów, na przykład rozstrzyganie sporów jako usługę skoncentrowaną na kliencie, w której obowiązuje opłata ryczałtowa, stała opłata, ustalony harmonogram, brak niepewności,” on mówi.