Podróże

Podróże bez lotów: najlepsze nowe europejskie trasy kolejowe uruchomione w 2023 i 2024 roku

  • 26 maja, 2023
  • 11 min read
Podróże bez lotów: najlepsze nowe europejskie trasy kolejowe uruchomione w 2023 i 2024 roku


Pełna lista nowych tras ułożonych według krajów europejskich.

Ponieważ podróże bez lotów nabierają rozpędu, europejskie podróże kolejowe przeżywają kryzys renesans.

Najnowsza trasa międzykrajowa ma połączyć trzy nieznane miasta w Belgii, Niemczech i Holandii.

Zmiana sposobu podróżowania to jeden z najlepszych sposobów na zmniejszenie ślad węglowy. Na przykład lot z Londynu do Paryża emituje 14 razy więcej CO2 niż podróż pociągiem.

Na szczęście kraje w całej UE inwestują w szyny kolejowe które zapewniają lepsze – i szybsze – połączenia niż kiedykolwiek wcześniej.

Od tanich pociągów nocnych po trasy biegowe — oto najnowsze europejskie pociągi trasy kolejowe.

Austria

Nightjet z Wiednia do Paryża

Austriackie krajowe przedsiębiorstwo kolejowe ÖBB przeciera szlaki w Europie pociąg sypialny odrodzenie z Nightjet od 2016 roku. Pod koniec 2021 roku uruchomił nową trasę między Wiedeń i Paryż przez Salzburg i Monachium.

Podróż trwa 14 godzin i kursuje trzy razy w tygodniu w obie strony, a ceny wahają się od około 30 euro za miejsce do 120 euro i więcej za prywatny przedział.

Latem 2023 r. Nocny odrzutowiec uruchomi pociągi nowej generacji, które pod względem komfortu będą rywalizować z lotami pierwszej klasy. Spodziewaj się bezprzewodowych stacji ładowania, bezpłatnego Wi-Fi, przechowalni rowerów i sprzętu do sportów zimowych oraz prywatnych przedziałów z własnymi prysznicami i toaletami.

Nightjet z Wiednia do Genui i La Spezii

W nowym rozkładzie jazdy Nightjet na 2023 r. połączenia z Wiednia/Monachium do Mediolanu zostały rozszerzone na Genuę i La Spezię we Włoszech. Stąd można dojechać pociągami do Monako, Nicei i Cinque terre.

Belgia

Z Brukseli do Berlina przez Amsterdam liniami European Sleeper

Długo drażniony Europejski śpiącybelgijsko-holenderska spółdzielnia socjalna, uruchamia swoją pierwszą trasę – z Brukseli do Berlina przez Amsterdam – 25 maja.

Z jedną przesiadką pasażerowie European Sleeper mogą podróżować do Paryża, Londynu, Pragi i Warszawy. Od 2024 roku planowane jest rozszerzenie usługi na Drezno i ​​Pragę.

Liège do Aachen i Maastricht z ****Arriva, SNCB i NS (grudzień 2023)

Nowe połączenie kolejowe obejmujące trzy kraje połączy Aachen w Niemczech, Liège w Belgii i Maastricht w Holandii.

Projekt jest wynikiem współpracy między Arriva (część niemieckiej grupy Deutsche Bahn), SNCB (Belgijskie Narodowe Towarzystwo Kolejowe) i NS (Nederlandse Spoorwegen).

Republika Czeska

Praga do Zurychu z ČD

W grudniu 2022 r. czeski narodowy operator kolejowy České dráhy (ČD) uruchomił nową usługa sypialna łączący Pragę z Zurychem, z przystankami we Frankfurcie i Bazylei po drodze.

The nocna podróż, wznowienie usługi, która została zamknięta w 2017 roku, zajmie nieco mniej niż 14 godzin. Podróżni będą mieli do wyboru wiele różnych opcji taryfowych, od sześcioosobowych kuszetek po luksusowe przedziały sypialne z toaletami i prysznicami.

Bilety na miejsce w sześcioosobowej kuszetce zaczynają się od 49,90 €.

Francja

Paryż do Aurillac z SNCF (grudzień 2023)

Pociąg nocny Paryż-Aurillac, który został wycofany z użytku na początku XXI wieku, ma powrócić jeszcze w tym roku.

Warto przeczytać!  Najczęściej odwiedzane witryny z biletami i podróżami (wyniki dla pozycji 1, 7 i 9 Cię zaskoczą)

SNCF Voyageurs ogłosiło, że nocne pociągi Le Pyrénéen i L’Occitan połączą stolicę Francji z południowo-centralną gminą od 10 grudnia 2023 r.

Codzienny pociąg będzie obsługiwał miasto Cantal w okresach wakacyjnych, aw piątkowe i niedzielne wieczory w każdym kierunku przez resztę czasu.

Jest to część szerszej inicjatywy mającej na celu ponowne uruchomienie nocnych pociągów w kraju, która do tej pory obejmowała usługi Paryż-Nicea i Paryż-Lourdes.

Paryż do Berlina TGV (2024)

Francja i Niemcy ogłosiły nową trasę pociągów TGV między Paryżem a Berlinem, która ma ruszyć w 2024 roku.

Obecnie podróż między dwiema stolicami wymaga od podróżnych przesiadki na osobnej stacji, takiej jak Kolonia czy Frankfurt. Nowe szybkie połączenie pozwoliłoby pasażerom odbyć podróż w około siedem godzin.

Paryż do Wenecji pociągami o północy (2025)

francuski start-up Pociągi o północy ma połączyć Francję i Włochy nowym nocnym pociągiem z Paryża do Wenecji przez Mediolan od 2025 r., wspieranym przez Komisję Europejską. Dzięki temu podróżni z Wielkiej Brytanii będą mogli szybciej i łatwiej dostać się pociągiem do Włoch.

Paryż do Madrytu z Trenitalia (zaczyna się pod koniec 2024 r.)

W grudniu 2022 roku FS Italiane Group – właściciel włoskiej państwowej kolei Trenitalia – ogłosił plany budowy nowej szybkiej kolei Frecciarossa połączenie kolejowe między Paryżem a Madrytem.

Nowy pociąg będzie łączył Paryż oraz Barcelonę, gdzie istniejąca szybka linia kursuje już do stolicy Hiszpanii. Przewiduje się, że zostanie uruchomiony pod koniec 2024 r., z podpowiedziami, że dalsze usługi mogą łączyć Madryt z Włochami przez Francja.

Niemcy

Z Berlina do Sztokholmu z Snälltåget

Szwedzka firma kolejowa Snälltåget zmieniła trasę Berlin do Malmö pociągami przez Hamburg i Danię, jednocześnie rozszerzając je do Sztokholmu. Cała podróż trwa niecałe 17 godzin, a ceny za bezpośrednie połączenie zaczynają się od około 50 euro.

Nightjet z Monachium do Genui i La Spezii

W nowym rozkładzie jazdy Nightjet na 2023 r. połączenia z Wiednia/Monachium do Mediolanu zostały rozszerzone na Genuę i La Spezię we Włoszech. Stąd dalsza podróż do MonakoNicei i Cinque Terre jest możliwe.

Stuttgart do Zagrzebia i Rijeki liniami Nightjet i EuroNight

W nowym rozkładzie jazdy na 2023 r. Nightjet rozszerzył usługę pociągów sypialnych z Monachium do Wenecji, Lublany i Zagrzebia, aby rozpocząć w Stuttgarcie w Niemczech.

Sezonowo trasa będzie przebiegać również nad wybrzeże chorwacki miasta Rijeka, z całkowitym czasem podróży około 15 godzin.

Nightjet do Wenecji kursuje przez Monachium, Salzburg i Treviso, natomiast połączenia do stolic Chorwacji i Słowenii obsługują Chorwackie Koleje HŽ i Słoweńskie Koleje SŽ w ramach EuroNight firmy ÖBB.

Z Brukseli do Berlina z European Sleeper

Szczegóły powyżej.

Liège do Aachen i Maastricht z Arriva, SNCB i NS (grudzień 2023)

Szczegóły powyżej.

Włochy

Genua do Neapolu z NTV Italo

Pod koniec 2021 r. włoski pociąg szybkobieżny firma NTV Italo uruchomiła usługę Genua łączącą wcześniej słabo skomunikowane miasto portowe w północno-zachodnich Włoszech z południem kraju.

Warto przeczytać!  Rosja przekazuje prezydencję w Radzie Arktycznej Norwegii

Podróż z Genui do Neapol trwa niecałe siedem godzin i kosztuje około 80 euro w obie strony.

Z Mediolanu do Paryża z Frecciarossą

Również pod koniec 2021 roku Frecciarossa – szybkie ramię firmy Włoski krajowy operator kolejowy Trenitalia – uruchomił elegancki nowy pociąg między Mediolan i Paryż.

Szybszy i bardziej luksusowy niż poprzednie połączenia na tej trasie, pociąg jedzie niecałe siedem godzin. Bilety są tak tanie, jak 29 € – choć warto skorzystać z taryfy „executive”, aby podróżować w wygodnym fotelu.

Portugalia

Porto do Lizbony i Vigo z iberyjską siecią kolei dużych prędkości (rozpoczęcie budowy w 2024 r.)

Portugalia zatwierdziła plany linii kolei dużych prędkości między Lizboną, Porto i Vigo. Będzie częścią szerszej iberyjskiej sieci kolei dużych prędkości, łączącej kraj i łączącej go z Hiszpanią.

Obecnie podróż pociągiem między Porto a Porto zajmuje prawie trzy godziny Lizbona. Nowe połączenie kolejowe skróci czas podróży do zaledwie 1 godziny i 15 minut. Docelowo nowa linia połączy portugalskie miasta z Vigo w Hiszpanii.

Holandia

Z Amsterdamu do Austrii Ski Expressem TUI

Sporty zimowe zakochani przygotowują się na nowy nocny pociąg kursujący między Amsterdamem a niektórymi z największych ośrodków narciarskich w Austrii.

TUI’sEkspres narciarski’ będą odlatywać z Amsterdamu w każdy piątek wieczorem między 23 grudnia a 31 marca. Po opuszczeniu stolicy Holandii o 17:30, usługa zatrzyma się w Utrechcie, a następnie będzie kontynuowana bezpośrednio do Austrii.

Amsterdam do Zurychu z Nightjet

Austriacka noc pociąg pionier Nightjet uruchomił trasę między Amsterdam i Zurychu pod koniec 2021 roku. Odjeżdża o 20:30 i przylatuje o 8:05.

Opcje spania obejmują zarówno kuszetki (od około 60 EUR), jak i kabiny sypialne (od około 120 EUR).

Liège do Aachen i Maastricht z Arriva, SNCB i NS (grudzień 2023)

Szczegóły powyżej.

Z Amsterdamu do Barcelony z European Sleeper (wiosna 2025)

Wkrótce ma zostać uruchomiony holendersko-belgijski operator kolejowy European Sleeper ma nadzieję uruchomić nową nocną usługę kolejową z Amsterdamu do Barcelona wiosną 2025 r. Znacznie poprawiłoby to połączenia kolejowe północ-południe w Europie.

Hiszpania

Madryt do Alicante i Walencji z Ouigo, Avlo i Iryo

W listopadzie 2022 r. własność SNCF Ouigo uruchomiła nową, szybką i tanią trasę między Madrytem a Walencją. Od lata 2023 kursować będzie także do Alicante. Bilety będą początkowo kosztować 9 euro w jedną stronę z jedną walizką, ale po okresie startu będą kosztować około 30 euro.

Ale Aryo firmy Renfe ma zamiar pokonać go – tani operator uruchomi 27 marca własne połączenie z Madrytu do Alicante, zaczynając od zaledwie 7 euro. Iryo uruchomi podobną usługę 2 czerwca.

W 2023 i 2024 roku Ouigo planuje rozszerzyć swoje usługi, aby dotrzeć do Kordoby, Sewilli, Malagi i Costa del Sol.

Barcelona do Madrytu z Iryo

Podróżowanie między Hiszpaniastolica i jej najpopularniejsze miasto turystyczne stało się szybsze i tańsze w listopadzie 2022 r. dzięki nowej usłudze kolei dużych prędkości oferowanej przez Iryo.

Warto przeczytać!  Smartraveller podaje aktualne informacje na temat NZ, Syrii, Turcji, Tajwanu – Travel Weekly

Iryo – konsorcjum pomiędzy hiszpańskimi liniami lotniczymi Air Nostrum i włoską firmą kolejową Trenitalia – obsługuje codziennie 16 pociągów powrotnych między Barceloną a Madrytem, ​​podróżuje zaledwie 2,5 godziny w jedną stronę i kosztuje zaledwie 18 euro.

31 marca 2023 r. przewoźnik uruchomi również połączenie pomiędzy malaga, Madrytu i Kordoby, z czasem podróży wynoszącym trzy godziny. Od czerwca 2023 r. Avlo Renfe będzie także łączyć Madryt z Malagą i Sewillą.

Madryt do Marsylii przez Barcelonę z Renfe (od połowy 2023 r.)

Hiszpańska państwowa sieć kolejowa ma uruchomić nowe szybkie połączenia AVE do Francji w 2023 r. Pociągi mają początkowo kursować co drugi dzień, ale później zostaną przyspieszone do dwóch razy dziennie.

Barcelona do Lyonu przez Montpellier i Nimes z Renfe (połowa 2023 r.)

Plan Renfe dotyczący rozszerzenia usług kolejowych na Francję obejmuje kolejną nową trasę, która ma zostać uruchomiona jeszcze w tym roku między Barceloną a Lyonem.

Do końca roku spodziewane są dalsze połączenia do Paryża.

Słowenia

Lublana do Budapesztu kolejami węgierskimi

Uruchomiony w grudniu 2021 r. pociąg Kolei Węgierskich z Lublany w Słowenii do Budapesztu, Węgry biegnie przez Graz w Austrii na malowniczą przejażdżkę. Podróż trwa 7,5 godziny, a ceny zaczynają się już od 16 euro w jedną stronę.

Szwecja

Sztokholm do Hamburga z SJ EuroNight

Zwodowany we wrześniu 2022 r. Sztokholm Central do Hamburga-Altony nocny pociąg jest zasilany energią odnawialną. Odjeżdża codziennie o 17:30 i przylatuje o 6:30, po drodze przejeżdżając przez Kopenhagę.

Najtańszą opcją jest miejsce w bryczce (od 25 €). Łóżko we wspólnym przedziale zaczyna się od 45 €, a prywatny przedział dla dwóch osób z umywalką zaczyna się od 165 €. Prywatne przedziały dla 1-3 osób mają własny prysznic, toaletę i śniadanie już od około 205 euro. Przyjazny zwierzętom dostępne są również przedziały kolejowe.

W połączeniu z istniejącymi usługami Eurostar i Deutsche Bahn, usługa ta może być również używana do podróży z Londyn do Sztokholmu w mniej niż 24 godziny.

Szwajcaria

Z Zurychu do Rzymu z Nightjet

Na konferencji prasowej w 2020 roku Nightjet ogłosił, że uruchomi nową noc pociąg między Zurychem a Rzymem zimą 2022 roku. Dopiero okaże się, czy plany zostaną zrealizowane zgodnie z planem. Obecnie tylko u operatora Rzym trasy obejmują Wiedeń, Salzburg, Villach i Monachium.

Wielka Brytania

Londyn do Bordeaux z HS1 (około 2026)

Brytyjska linia High Speed ​​1 (HS1), która obsługuje linię kolejową pod kanałem La Manche, przygotowuje się do uruchomienia nowej trasy z Londynu do Bordeaux. Obecnie pasażerowie muszą przejeżdżać przez Paryż, aby dotrzeć do francuskiego regionu winiarskiego, a podróż trwa prawie sześć godzin. Nowa linia ominie stolicę i skróci czas podróży do około pięciu godzin.


Źródło