Podróże

Podróżowanie pociągami przez Wielką Brytanię i Europę, lepsze niż latanie + zdjęcia

  • 25 lipca, 2023
  • 9 min read
Podróżowanie pociągami przez Wielką Brytanię i Europę, lepsze niż latanie + zdjęcia


Przed tą podróżą nigdy nie podróżowałem pociągiem między Edynburgiem a Berlinem.
Rachael Davies

  • Pojechałem pociągami Azuma, Eurostar i European Sleeper z Edynburga w Szkocji do Berlina w Niemczech.
  • Oprócz kolejki Eurostar na stacji w Londynie, 23-godzinna podróż była spokojna i przyjemna.
  • Wolałem pociągi niż samoloty, ponieważ pozwalały mi zobaczyć różne miasta północnej Europy.

Przynajmniej raz w roku lecę z mojego domu w Edynburgu do teściów w Berlinie. Ale wszystkie te przejażdżki samolotem zwiększyły moje poczucie winy związane z klimatem i zmniejszyły moje saldo na koncie bankowym.

Zdecydowałem więc, że nadszedł czas, aby zamiast tego spróbować przebyć tę trasę koleją.

Zarezerwowałem bilety na pociąg Azuma z Edynburga do Londynu, pociąg Eurostar z Londynu do Brukseli i nowy pociąg European Sleeper z Brukseli do Berlina.

Lot do Berlina zwykle kosztuje około 200 funtów, ale za niecałe 250 funtów mógłbym przelecieć przez wiele różnych miast w mniej niż 24 godziny, jednocześnie pomagając planecie i ciesząc się wolniejszym tempem podróży.

Oto jak minęła moja podróż pociągiem.

Pociągi w Wielkiej Brytanii czasami mają złą opinię, ale moja podróż zaczęła się radośnie w pociągu Azuma z Edynburga do Londynu.

Pociąg odjeżdżał wcześnie rano, więc nie miałem do czynienia z tłumami.
Rachael Davies

Kiedy myślisz o wygodnych i niezawodnych podróżach koleją, Wielka Brytania prawdopodobnie nie jest pierwszym krajem, który przychodzi ci na myśl. Niemniej jednak moja 4,5-godzinna podróż z Edynburga i Londynu pociągiem Azuma była prosta i wygodna.

Mój pociąg odjeżdżał o 6 rano, więc było cicho i spokojnie, a wokół było bardzo mało ludzi. Mogłabym urządzić swoją przestrzeń, odprężyć się i nadrobić zaległości w „The Kardashians” w spokoju.

Bez względu na wszystko, zawsze podróżuję ze sprawdzoną ofertą posiłków.

Przyniosłem kanapkę, pudełko z owocami i sok, żeby utrzymać mnie w pierwszej podróży pociągiem.
Rachael Davies

Zdecydowanie zbyt wielu turystów przegapia oferty posiłków, które są pakietem trzech produktów po obniżonej cenie (zwykle kanapki, przystawki i napoju lub deseru) w brytyjskich supermarketach. Porada profesjonalisty? Nigdy nie podróżuj bez niego.

Na stacji kolejowej Waverley w Edynburgu najtańszą opcją, jaką znalazłem, był Boots, gdzie mogłem dostać kanapkę lub wrap, przekąskę (zwykle pudełko owoców lub paczkę chipsów) i napój za jedyne 3,50 funta.

Warto przeczytać!  Dlaczego teraz jest najlepszy czas na rezerwację wakacji 2023

Inne odmiany Sainsbury’s lub WH Smith mogą kosztować więcej, ale prawdopodobnie nigdy więcej niż 5 funtów.

Zasiliłem moją podróż do Londynu ofertą posiłków, która obejmowała zaufaną kanapkę z tuńczykiem i kukurydzą, pudełko owoców jagodowych i koktajl.

Przydzielone mi miejsce nie znajdowało się przy oknie, ale mogłem się poruszać, ponieważ pociąg był tak pusty.

Trasa z Edynburga do Londynu obfitowała w przepiękne widoki.
Rachael Davies

Dobrze, że miałam „Kardashianów” do towarzystwa, bo widok na pewno nie. Pomimo prób rezerwacji miejsca przy oknie, kiedy tylko jest to możliwe, najwyraźniej jestem przeklęty i zawsze przydzielany do miejsc przy przejściu.

Na szczęście pociąg był całkiem pusty, więc przeszedłem na drugą stronę, gdy mijaliśmy Berwick-upon-Tweed, miasto w Anglii, podziwiając zapierające dech w piersiach widoki na Morze Północne po lewej stronie pociągu.

Po przybyciu do London St Pancras International musiałem czekać 90 minut w chaotycznej kolejce Eurostar.

Ledwo zdążyłem na następny pociąg.
Rachael Davies

Nadszedł czas, aby stawić czoła kolejce Eurostar na londyńskim St Pancras International, abym mógł złapać pociąg do Brukseli. Wił się obok sklepów i restauracji, pozostawiając duże luki dla kupujących. Cały system wydawał się darmowy dla wszystkich.

Francuska kobieta za mną próbowała zapanować nad czwórką swoich dzieci i różnymi walizkami (bez większego powodzenia), starsza para Brytyjczyków przede mną miała spóźnić się na pociąg do Paryża, a tłumy turystów gromadziły się razem. To był bałagan.

Po 90 minutach stania w kolejce w końcu dotarłem na peron zaledwie 10 minut przed odjazdem mojego pociągu do Brukseli.

Eurostar do Brukseli był głośniejszy i bardziej zatłoczony niż pociąg Azuma, którym właśnie przyjechałem.

Prawie każde miejsce w pociągu było zajęte.
Rachael Davies

Mój dyskomfort nie skończył się na stacji w Londynie.

Eurostar wydawał się przepełniony, zwłaszcza w porównaniu z moją spokojną podróżą z Edynburga do Londynu. Była to kombinacja biznesmenów z laptopami, rodzin przygotowujących się na dzień eksploracji i par wyruszających na wycieczki z plecakiem po Europie.

Warto przeczytać!  Zbiórka pieniędzy prowadzona przez Sinarely Minchala: Życzenie na 26. urodziny: Van Life In Ecuador

Sama liczba ciał i toreb sprawiała, że ​​pociąg wydawał się znacznie mniejszy niż ten z Azumą, chociaż prawdopodobnie taki nie był. Na szczęście ta podróż pociągiem była krótsza i trwała nieco ponad dwie godziny.

Nie ma znaczenia, ile mam lat — zawsze będę rozczarowany, że nie zobaczę tunelu pod kanałem La Manche, znanego również jako „Chunnel”.

Mój Eurostar podróżował z Londynu do Brukseli.
Rachael Davies

Tunel pod kanałem La Manche, znany również jako „Chunnel”, to podmorskie przejście o długości 31,5 mili, które łączy Londyn z europejskimi miastami, takimi jak Paryż, Bruksela, Lille, Lyon, Awinion i Marsylia.

Jako dziecko byłem przekonany, że tunel będzie wykonany ze szkła, dzięki czemu będę mógł zobaczyć wszystkie ryby i podwodne stworzenia w kanale La Manche, gdy będę przechodził obok.

Pomijając rozczarowujące widoki, wciąż jest to niewiarygodnie skuteczny sposób na dostanie się do Europy (to znaczy po ominięciu kolejek). Poza tym Eurotrains zazwyczaj zabierze Cię do centrum miasta, podczas gdy wiele lotnisk wymaga dojazdów.

Ponieważ przygotowałem się na potencjalne opóźnienia, miałem 90 minut na zwiedzanie Brukseli.

Byłem wdzięczny, że mogę rozprostować nogi po wielu godzinach siedzenia.
Rachael Davies

Bawiłem się świetnie, aż do momentu, gdy niebiosa się otworzyły.

Mimo to szybki spacer po południowej stronie belgijskiej stolicy był mile widzianą przerwą, która pozwoliła mi rozprostować nogi po kilku godzinach siedzenia.

Zwiedzanie Brussel-Zuid/Midi, głównego dworca kolejowego w mieście, również było przyjemnością.

Brussel-Zuid/Midi znajduje się w samym sercu miasta.
Rachael Davies

Od maleńkiego parku tropikalnego po porty do ładowania telefonów, które ludzie zasilają rowerami, Brussel-Zuid/Midi była z pewnością najciekawszą stacją kolejową, którą odwiedziłem podczas tej podróży.

Następnie wsiadłem do pociągu European Sleeper i usiadłem w kuszetce, którą dzieliłem z kilkoma nieznajomymi.

Zarezerwowałem kuszetkę w European Sleeper.
Rachael Davies

Nadszedł czas, aby rozpocząć ostatni etap podróży: 13-godzinną przejażdżkę pociągiem The Good Night Train European Sleeper. Pociąg wystartował w 2023 roku i kursuje między Brukselą a Berlinem z przystankami w Amsterdamie i innych miastach pomiędzy nimi.

Warto przeczytać!  Tak powinien wyglądać drugi sezon „The Climb”.

Zarezerwowałem kuszetkę, co oznaczało, że zostałem przydzielony do kabiny z sześcioma siedzeniami, które składają się na łóżka. Po zaaklimatyzowaniu się zaprzyjaźniłem się z innymi współlokatorami.

Mogłem również wybrać miejsce bez łóżka lub przenieść się do prywatnego przedziału, jeśli miałem na to ochotę.

Jednak kuszetka była więcej niż wygodna, a mój bilet za 109 euro zawierał proste śniadanie i butelkę wody. Kiedy myślę o tym, że zaoszczędziłem sobie jedną noc opłat hotelowych lub Airbnb, wydaje mi się, że to jeszcze lepsza oferta.

Podczas podróży z Brukseli do Berlina spróbowałem puszki europejskiego piwa Sleeper.

Piwo popijałem podczas jazdy pociągiem z Brukseli do Berlina.
Rachael Davies

Myślę, że przed wejściem do tego pociągu absolutnie konieczne jest zaopatrzenie się w jedzenie, a nawet zjedzenie pełnego posiłku, ponieważ na pokładzie widziałem tylko przekąski i Cup-a-Soup.

Możesz jednak spróbować piwa marki European Sleeper’s. Ten, który dostałem, był nieco za ciepły jak na mój gust, ale miał swój rustykalny urok.

Musiałem poczekać, aż przybędą wszyscy współlokatorzy, zanim mogłem zamienić ławkę w łóżko.

Kiedy udało mi się położyć do łóżka, spałem spokojnie.
Rachael Davies

Nie spodziewałem się, że przerobienie siedzeń w kuszetce na łóżka będzie takie trudne. Zaczynają jako ławki, więc nie mogłem po prostu rozciągać się tak, jak mi się podobało.

Po kilku godzinach w różnych pociągach jedyne, na co miałem ochotę, to położyć się i delektować przekąskami, które zbierałem na każdej stacji kolejowej, ale musiałem poczekać, aż nasi ostatni współlokatorzy wsiądą do pociągu w Amsterdamie.

Kiedy w końcu się położyłem, spałem jak niemowlę przez kilka godzin. OK, może chodziło o to, że do tego czasu podróżowałem przez 14 godzin, ale bezpłatny cienki śpiwór, miękka poduszka i przytulny koc stworzyły zwycięską konfigurację.

Ilekroć przejeżdżaliśmy przez główne stacje, migały światła, ale to było jedyne zakłócenie. Cienkie niebieskie zasłony nie pomagały utrzymać ciemności w kabinie, więc gdybym miał to zrobić jeszcze raz, zdecydowanie zabrałbym własną maskę na oczy.

Zanim przyjechałem do Berlina, czułem się dobrze wypoczęty i gotowy do rozpoczęcia podróży.

Pociąg przyjechał na Dworzec Centralny w Berlinie około 23 godzin po moim wyjeździe z Edynburga.
Rachael Davies

Ponieważ Eurostar przewiózł mnie przez Francję i Belgię, a Pociąg na dobranoc przejeżdżał przez różne miejsca w Holandii i Niemczech, mogłem patrzeć, jak duża część północnej Europy przejeżdża przez moje okno. Było to o wiele przyjemniejsze doświadczenie niż latanie.

Moją jedyną prawdziwą skargą była kolejka Eurostar na stacji w Londynie, ale myślę, że podróżowanie poza szczytowymi okresami letnimi może rozwiązać ten problem.

Podróżowanie powoli sprawiło, że poczułem się dużo bardziej związany z odwiedzanymi miejscami. Czułem się, jakbym powoli przekształcił się ze swojego domowego „ja” w „ja” na wakacjach, które było gotowe do startu po przyjeździe do Berlina.


Źródło