Biznes

Podwyżka Multimedia Polska Vectra jak rozwiązać umowa klauzula waloryzacyjna

  • 29 września, 2023
  • 5 min read
Podwyżka Multimedia Polska Vectra jak rozwiązać umowa klauzula waloryzacyjna


Operator informuje, że przyczyną podwyżek jest inflacja, która w pierwszym półroczu 2023 roku (dane Głównego Urzędu Statystycznego) wyniosła 15 proc. Waloryzacji poddani zostali abonenci Multimedia Polska z umową na czas określony. Podwyżka w zależności od liczby wykupionych usług może wynieść od kilku do nawet kilkudziesięciu złotych miesięcznie.


Wieloetapowy proces podwyżek


W lipcu poinformowano, że od 1 września wyższe opłaty zaczną obowiązywać wybranych klientów Vectry. Z kolei w sierpniu korespondencję od operatora otrzymała inna grupa abonentów Multimedia Polska. W ich przypadku, wyższe opłaty wchodzą w życie 1 października.


Wspomniana kwestia, dotycząca nielicznej grupy Klientów Multimedia Polska, to kontynuacja procesu waloryzacji opłat, który z powodów technicznych jest rozłożony w czasie – wyjaśniało wówczas w rozmowie z Wirtualnemedia.pl biuro prasowe Vectry, która jest właścicielem sieci Multimedia Polska. Jak ustaliliśmy, teraz przyczyna jest identyczna. Z powodów technicznych część klientów, otrzymało listy później niż pozostali.


W czwartek Vectra nie odpowiedziała kiedy zakończy mało klarowny proces waloryzacji. Internauci m.in. z forum.satkurier.pl piszą, że w niektórych przypadkach podniesiono ceny dwa-trzy miesiące po przedłużeniu lub podpisaniu umowy. Tymczasem pierwszej grupie klientów Vectra na podstawie klauzuli waloryzacyjnej, podniosła opłaty (o 14,4 proc.) początku 2023 roku.


Sprawą podwyżek zajmuje się UOKiK.


Na podwyżki inflacyjne w Vectrze i Multimediach wpłynęło ponad 200 skarg. Konsumenci skarżą się mi.in. na brak możliwości rozwiązania umowy, wprowadzenie podwyżek krótko po podpisaniu umowy oraz ponoszenie ryzyka inflacji tylko przez klienta. Postępowanie w tej sprawie jest nadal w toku – informował niedawno Wirtualnemedia.pl Maciej Chmielowski z Departamentu Komunikacji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Warto przeczytać!  Unikanie podatku GST: fałszywe wierzytelności kredytowe o wartości 19 690 crore rupii w roku finansowym 24 do stycznia; Haryana, Delhi prowadzi | Wiadomości biznesowe




Vectra z klauzulami modyfikacyjną i waloryzacyjną  


Jesienią 2022 roku Vectra i przejęta przez nią sieć kablowa Multimedia Polska wprowadziły klauzule modyfikacyjną i waloryzacyjną. Pierwsza pozwala na podwyższenie cen z możliwością bezkarnego wypowiedzenia umowy przez abonenta. Druga uprawnia firmę do waloryzacji opłat abonamentowych o wartość półrocznego lub średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych. Jeżeli ceny zostaną podniesione o wskaźnik inflacji, to abonent nie może bez konsekwencji rozwiązać umowy.


Zobacz także: Klienci Vectry skarżą się do UKE na podwyżkę cen. Czy odwołanie ma sens?


Szerszego komentarza dotyczącego podwyżek Vectra udzieliła w lipcu. – Rozumiemy, że inflacja i wciąż rosnące koszty życia budzą wiele emocji i w negatywny sposób wpływają na nas wszystkich. Jako firma goszcząca w milionach domów naszych klientów zawsze jesteśmy blisko nich, dzięki czemu bardzo dobrze zdajemy sobie sprawę z wyzwań, z którymi się mierzą. Niestety przed tymi samymi problemami co oni stoją dziś wszyscy przedsiębiorcy w naszym kraju. Wysoki poziom inflacji i wciąż rosnące koszty są największymi wyzwaniami dotykającymi obecnie każdą firmę w Polsce. Dlatego też stajemy wobec konieczności podjęcia trudnej decyzji o urealnieniu naszych opłat. Nie była ona łatwa, lecz pozwoli nam nadal zapewniać naszym klientom usługi na poziomie, jakiego od nas oczekują – przekonywał operator.

Warto przeczytać!  OIPE w Polsce - nowe prawo już obowiązuje! Można oszczędzać na europejską emeryturę. Jakie zasady?


W styczniu prezes UOKiK nałożył na Vectrę 22,23 mln zł kary za jednostronne zmiany umów sprzed 3-4 lat, w oparciu o które firma podniosła opłatę za telewizję i internet. – Przedsiębiorca powinien dotrzymywać umowy zawartej z konsumentem zarówno w zakresie treści, jak i warunków świadczenia usług. Umowy z Vectrą zawarte na czas nieoznaczony nie posiadały klauzuli, która określałaby kryteria i zakres ewentualnych zmian. Jest to niezbędne aby konsumenci mogli przewidzieć w jakich sytuacjach jednostronne zmiany mogą być wprowadzone, np. kiedy może wzrosnąć cena usługi – tłumaczył wtedy szef UOKiK Tomasz Chróstny.


Firma odwołała się od grzywny do sądu. Zapewniła, że jej działania są zgodne z prawem. – Uregulowanie kwestii waloryzacji w sposób jednoznaczny i jasny, przyczyni się do zwiększenia ochrony praw konsumentów w Polsce. Na temat takich rozwiązań pozytywnie wypowiadał się już, m. in. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. To także sposób na to, aby klienci uniknęli skokowych zmian cen tych usług w przyszłości – tłumaczyło biuro prasowe Vectry.


Podwyżki nie tylko w Vectrze

Warto przeczytać!  Oil India, Hindustan Zinc i inne spółki będą handlować bez dywidendy w przyszłym tygodniu; Pełna lista tutaj


Od 1 października pakiet Naziemny+ w sieci kablowej Toya nie będzie kosztował 10,90 zł miesięcznie, tylko 14,90 zł. Jacek Kobierzycki, dyrektor generalny operatora poinformował Wirtualnemedia.pl, że to pierwsza podwyżka ceny tego pakietu i od lat jest związana ze wzrostem kosztów prowadzenia działalności.


Podwyżki nie dotyczą tylko tradycyjnych operatorów, ale także serwisów streamingowych. Od 6 grudnia standardowa subskrypcja Disney+ w Polsce zamiast 28,99 zł będzie kosztować 37,99 zł miesięcznie. Z kolei cena subskrypcji rocznej platformy zwiększy się z 289,90 do 379,90 zł. Platforma wprowadziła też do regulaminu klauzulę modyfikacyjną. Główny pakiet Canal+ online zdrożał w lipcu z 49 do 54 zł miesięcznie.


Niekiedy firmy zamiast podwyżek decydują się w inny sposób zwiększyć przychody. Play przeprowadza proces migracji klientów UPC Polska do własnych pakietów i urządzeń. Wiąże się to często ze zwiększeniem prędkości internetu, któremu towarzyszą wyższe opłaty. Z kolei gigant streamingu Netflix rozpoczął walkę ze współdzieleniem kont. Dostęp dla dodatkowego użytkownika spoza gospodarstwa domowego kosztuje 9,99 zł miesięcznie. Niebawem podobne rozwiązanie wprowadzi Disney+.










Źródło