Świat

„Pokolenie wyprzedzające” amerykańskiego strażnika E-3, Chiny opłakują pioniera AWACS zdolnego do „wykrywania” odrzutowców Stealth

  • 8 marca, 2023
  • 5 min read
„Pokolenie wyprzedzające” amerykańskiego strażnika E-3, Chiny opłakują pioniera AWACS zdolnego do „wykrywania” odrzutowców Stealth


Wang Xiaomo, ojciec chińskiego samolotu wczesnego ostrzegania i zdobywca najważniejszej krajowej nagrody naukowej i technologicznej, zmarł w wieku 84 lat. Wang był pionierem technologii radarowej, uzbrajając Chiny w wyrafinowane systemy, aby zwiększyć samodzielność wojskową.

Odejście Wanga zostało ogłoszone przez China Electronics Technology Group (CETC), wybitną państwową firmę zbrojeniową, w której naukowiec spędził całą swoją karierę, donosi państwowy Global Times.

Chiny od lat 90. próbują opracować zaawansowane technologie dla swojej armii w kraju.

Przemysł krajowy poczynił znaczne postępy w montowaniu pokładowych radarów ostrzegawczych i kontrolnych na samolotach, a prace nad stworzeniem najbardziej zaawansowanego samolotu wczesnego ostrzegania nowej generacji wciąż trwają.

W listopadzie 2022 r. doniesienia medialne sugerowały, że Chiny opracowują nową generację dużych samolotów „strategicznego, powietrznego wczesnego ostrzegania (AEW)” w obliczu rosnących napięć z Tajwanem, Stanami Zjednoczonymi i regionalnymi sojusznikami USA. Twierdzenia te były reklamowane jako zbyt piękne, aby mogły być prawdziwe przez ekspertów wojskowych.

Niemniej jednak raport wskazywał na chińskie ambicje rozwijania i przyjmowania zdolności samolotów wczesnego ostrzegania, które przywiózł do kraju pionier Wang Xiaomo. Było to znaczące, ponieważ miało to miejsce, gdy Stany Zjednoczone podobno bardzo utrudniły krajowi nabywanie radarów i AWACS z innych krajów.

CETC powiedział, że Wang opracował chińskie systemy wczesnego ostrzegania samolotów i przez całe życie rozwijał krajowe technologie radarowe obrony powietrznej. Dodali, że odejście Wanga było znaczącą stratą dla chińskiej obrony narodowej, elektroniki wojskowej i informacyjnego przemysłu badań nad bronią powietrzną.

Warto przeczytać!  Julian Assange wraca do Australii jako wolny człowiek po ugodzie z USA
Wang Xiaomo
Obraz pliku: Wang Xiaomo

Jak Wang zrewolucjonizował zdolności wykrywania w Chinach?

Wang, urodzony 12 listopada 1938 r. w Szanghaju, rozpoczął karierę w Instytucie Badawczym nr 14 w ramach Akademii Badawczej nr 10 Ministerstwa Obrony Narodowej w Nanjing, w prowincji Jiangsu we wschodnich Chinach, w 1961 r. Wcześniej uczęszczał do wydział inżynierii radiowej Pekińskiego Instytutu Technologii.

Wang został wysłany do odizolowanych gór prowincji Guizhou w południowo-zachodnich Chinach w 1969 roku, aby zbudować Instytut Badawczy nr 38. Wang z powodzeniem kierował swoim zespołem i dał Chinom pierwszy w historii trójwymiarowy radar, radar 383, w 1984 roku.

Ten wyczyn został osiągnięty pomimo zniszczonego miejsca stwarzającego kilka przeszkód w jego pracach badawczo-rozwojowych.

Rozwój tego radaru był przełomem dla Chin, ponieważ znacznie poprawił krajowe zdolności obrony powietrznej Chin. Radar 3D pozwolił Chinom przenosić zasięg i kierunek radaru w trzech wymiarach i dodał krytyczny wymiar do istniejących możliwości, tj. „wysokość”.

Później, pod kierownictwem Wanga, Instytut Badawczy nr 38 stworzył radary, takie jak JY-9 i 384, które z powodzeniem przetestowały rynek światowy.

Wang został wybrany na szefa działu zbrojeniowego CETC, znanego później jako China Electronics Industrial Corporation, w 1992 roku. Pracę nad samolotowymi systemami wczesnego ostrzegania rozpoczął w wieku 54 lat. Był to najbardziej decydujący zwrot w karierze Wanga, który uwiecznił go w annałach historii Chin.

Warto przeczytać!  Rosja mogła stracić całą elitarną brygadę w pobliżu górniczego miasta Donieck, mówi Ukraina – POLITICO
Shaanxi KJ-200 - Wikipedia
Shaanxi KJ-200 – Wikipedia

Wang kierował niezależnym rozwojem w Chinach samolotów wczesnego ostrzegania KJ-2000 i KJ-200.

Po odwołaniu umowy A-50I między Izraelem a Rosją w lipcu 2000 r. Z powodu silnej presji Stanów Zjednoczonych na izraelski radar, który miał zostać zamontowany, rozpoczął się program rozwoju KJ-2000. Pierwszy samolot odbył swój dziewiczy lot w 2003 roku.

Radar z układem fazowym (PAR) jest przenoszony w osłonie anteny chińskiego AWACS. Antena radaru chińskiego AWACS nie obraca się, w przeciwieństwie do rotodomów amerykańskich samolotów AWACS, które robią to, aby zapewnić pokrycie 360 ​​stopni. Zamiast tego, aby zapewnić zasięg 360 stopni, trzy moduły anten PAR są rozmieszczone w trójkątnej konfiguracji wewnątrz kulistej kopuły.

Nanjing Electronic Technology Research Institute (NII) stworzył wielozadaniowy, trójwymiarowy radar impulsowo-dopplerowski do identyfikacji i śledzenia celów w powietrzu i na powierzchni.

Działa w zakresie częstotliwości od 1200 do 1400 MHz. Trójfazowe układy składają się na system antenowy, umieszczony w dysku o średnicy 14 metrów. Z kolei amerykański Boeing E-3 Sentry i radziecki Beriew A-50 używają 9-metrowego dysku.

KJ-500 Chiny
Obraz pliku: KJ-500

Chiński ekspert wojskowy powiedział Global Times: „Uważa się, że samolot wczesnego ostrzegania KJ-2000 jest o generację bardziej zaawansowany niż jego amerykański odpowiednik, E-3C, dzięki aktywnemu radarowi fazowanemu opracowanemu przez Wanga”.

Warto przeczytać!  Gruziński parlament odrzucił weto prezydenta wobec „ustawy o zagranicznych agentach” | Wiadomości polityczne

Po KJ-200 pojawił się KJ-500, samolot wczesnego ostrzegania nowej generacji, który połączył najnowocześniejsze technologie radarowe z mniejszym płatowcem opracowanym przez chiński przemysł elektroniczny i lotniczy.

Chiński ekspert wojskowy powiedział Global Times, że Chiny wyprzedziły USA w technologii samolotów wczesnego ostrzegania o dwa pokolenia.

W raporcie w chińskich mediach zwrócono również uwagę na przemówienie wygłoszone wcześniej przez generała Kennetha Wilsbacha, dowódcę sił powietrznych USA na Pacyfiku, w którym powiedział, że samolot wczesnego ostrzegania KJ-500 budzi strach nawet w siłach powietrznych USA, ponieważ może kierować innymi platformami, takimi jak myśliwca J-20 stealth i uderzać w cele pociskiem powietrze-powietrze PL-15 poza zasięgiem wzroku.

Wang założył laboratorium technologii lotniczej w maju 2022 r., aby zająć się możliwościami i przeszkodami w tworzeniu sieciowego systemu informacyjnego. Jego monumentalny wkład w rozwój chińskiego radaru i technologii wczesnego ostrzegania doprowadził do powstania kilku hołdów związanych z jego śmiercią.

W chińskich mediach społecznościowych internauci zapamiętali Wanga jako „kręgosłup kraju” i życzyli mu spoczynku w pokoju.


Źródło