Biznes

Polacy rezygnują z kupowania samochodów. W 2022 r. zarejestrowali o 13,5 proc. mniej osobówek niż rok wcześniej – Moto

  • 20 lutego, 2023
  • 5 min read
Polacy rezygnują z kupowania samochodów. W 2022 r. zarejestrowali o 13,5 proc. mniej osobówek niż rok wcześniej – Moto


O ponad 13 proc. spadła liczba zarejestrowanych pojazdów osobowych porównaniu z 2021 rokiem – wynika z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. W przypadku nowych pojazdów spadek ten wyniósł niespełna 5 proc., natomiast używanych było mniej o przeszło 18 proc.

Jak wynika z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPIK), w Polsce w ub.r. zarejestrowano ponad 1,1 mln pojazdów osobowych. To o 13,5 proc. mniej niż w 2021 roku. Wówczas takich przypadków odnotowano blisko 1,3 mln.

– Obserwujemy spadek liczby zarejestrowanych pojazdów nowych, przede wszystkim ze względu na ograniczony dostęp do ofert, rosnące ceny i opóźnienia w dostawach ­– twierdzi Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. – Ten mniejszy dopływ aut prosto z salonów przekłada się na sytuację na rynku wtórnym. Na nim widzimy wzrost cen samochodów używanych, a ponadto zawężony wybór dla potencjalnych kupców.

Niewiele nowych aut

Według udostępnionych danych, w 2022 roku zarejestrowano ponad 419,3 tys. nowych pojazdów osobowych (37,6 proc. ogółu). To o 4,6 proc. mniej niż w 2021 roku, kiedy takich przypadków było przeszło 439,7 tys. (34,1 proc.). W ubiegłym roku najwięcej ww. samochodów zostało zarejestrowanych w woj. mazowieckim – 141,6 tys. (33,8 proc. wszystkich w kraju), a następnie w śląskim – 48 tys., wielkopolskim – 38 tys., małopolskim – 34,6 tys., a także dolnośląskim – 31,9 tys. Na końcu zestawienia znalazło się świętokrzyskie, opolskie i podlaskie z wynikami od 5,9 tys. do 6,6 tys.

Warto przeczytać!  Kursy walut 21.02.: amerykański dolar ostro w górę, główne waluty zaskakują! Zobacz, po ile jest lira (TRY), korona (CZK), euro (EUR), frank (CHF), funt (GBP), dolar (USD)

– Dla aut nowych kluczowa była pierwsza połowa 2022 roku – wyjaśnia Paweł Tuzinek, prezes Związku Dealerów Samochodów. – Ten okres cechowała beznadziejna sytuacja z podażą oraz niepewność, czy auto zostanie w ogóle wyprodukowane. Spadek rok do roku, który wtedy powstał, był na tyle duży, że nie byliśmy już w stanie tego przeważyć. Nie pomogło to, że druga połowa roku była znacznie lepsza i przez większość miesięcy notowano wzrosty rok do roku. Ta zmiana była spowodowana m.in. poprawiającą się dostępnością, rejestracjami aut zamówionych kilka lub kilkanaście miesięcy wcześniej.

Znacznie mniej używanych samochodów

Ponadto z danych CEPIK wynika, że w 2022 roku zarejestrowano blisko 695 tys. używanych pojazdów osobowych (62,4 proc. ogółu). To o 18,1 proc. mniej niż w 2021 roku. W minionym roku najwięcej aut z drugiej ręki zostało zarejestrowanych w woj. mazowieckim – 91,3 tys. Następne w zestawieniu są województwa wielkopolskie – 90,4 tys., śląskie – 64,7 tys., małopolskie – 60,2 tys., a także dolnośląskie – 53,8 tys. Natomiast na końcu rankingu znajdują się woj. opolskie, podlaskie i warmińsko-mazurskie z wynikami od 16,2 tys. do 22 tys.

Warto przeczytać!  UWAGA! Od euforii do paniki w 24 godziny – niesamowita historia kryptowaluty dzieje się na naszych oczach!

– Na wyniki na pewno wpłynęła sytuacja podażowa dotycząca nowych aut – uważa Paweł Tuzinek. – Druga przyczyna to otwarcie rynku ukraińskiego, który był zawsze zamknięty na używane pojazdy. Ale wiosną ubiegłego roku tamtejszy rząd, aby pobudzić gospodarkę, zdecydował się na parę miesięcy znieść bariery. Spowodowało to masowe wykupienie wielu, zwłaszcza najtańszych i najbardziej wysłużonych, lubianych też przez polskiego klienta, samochodów z rynków zachodnich. Trzecia przyczyna to być może początkowy objaw kryzysu. Auta używane są często kupowane za gotówkę, a jeżeli jest jej mniej albo sytuacja staje się niepewna, to i zakupy są mniejsze.

– Ceny na rynku wtórnym również rosną, a portfel zwykłego Kowalskiego za tym nie nadąża – wyjaśnia Wojciech Drzewiecki. – Inflacja jest wysoka, więc zmieniają się priorytety. Widać to szczególnie wśród właścicieli aut. Zakup nowszego pojazdu schodzi na dalszy plan, bo można wydłużyć korzystanie z obecnie posiadanego pojazdu.

Lepsze prognozy na 2023 rok

Zdaniem prezesa Związku Dealerów Samochodów, najbliższe miesiące będą całkiem niezłe pod względem liczby zarejestrowanych aut osobowych. Świadczą o tym dane z pierwszych dziesięciu dni stycznia tego roku, kiedy nowych pojazdów zarejestrowano około 48 proc. więcej niż rok wcześniej. W pierwszych miesiącach kluczowe będzie odbicie rynku w krajach zachodnich, co napędzi także sprzedaż w Polsce.

Warto przeczytać!  Rekomendacje dotyczące najlepszych akcji: Dharmesh Shah z ICICI Securities zaleca jutro zakup RIL i LIC Housing Finance

– Trudno przewidywać sytuację na rynku, ponieważ wpływa na nią wiele różnych czynników, nie tylko gospodarczych. Znaczenie ma to, co się dzieje za naszą wschodnią granicą. Niestety, wojna powoduje niepokój, więc inaczej zachowujemy się w kwestii wydatków. Według wstępnych prognoz, rynek skurczy się o nawet 10 proc. Przy tym trzeba zaznaczyć, że liczba dostępnych samochodów zdecydowanie się poprawiła w stosunku do tego, co było do niedawna. Widać to chociażby po działaniach wybranych producentów, którzy wracają już do akcji promocyjnych. To pokazuje, że klient jest wyczekiwany – podsumowuje Wojciech Drzewiecki.




Źródło