Polska

Polacy zabronili ukraińskim ciężarówkom przekraczania granicy pomimo liberalizacji UE z powodu błędu

  • 1 lipca, 2024
  • 3 min read
Polacy zabronili ukraińskim ciężarówkom przekraczania granicy pomimo liberalizacji UE z powodu błędu


1 lipca zawieszono ukraińskie ciężarówki w przekraczaniu polskiej granicy bez Certyfikatów ECMT (Europejskiej Konferencji Ministrów Transportu) – coś, co Unia Europejska anulowała umową o transporcie drogowym podpisaną z Ukrainą 20 czerwca.

Państwowa Służba Celna Ukrainy poinformowała, że ​​polskie punkty kontrolne zostały zawieszone dla wjazdów i wyjazdów ukraińskich pojazdów ciężarowych bez specjalnych zezwoleń.

Zawieszenie rozpoczęło się o północy. Zaskoczyło to ukraińskie Ministerstwo Infrastruktury, ponieważ polska decyzja narusza umowę o transporcie drogowym między Ukrainą a UE – w tym Polską.

Niecały dzień po opublikowaniu tej wiadomości, obie strony rozwiązały problem.

Okazało się, że nastąpiło opóźnienie w poinformowaniu polskich służb celnych.

„Na transport w obie strony nie są wymagane żadne zezwolenia. Porozumienie o liberalizacji transportu towarowego między Ukrainą a UE weszło w życie z dniem podpisania” – poinformował po opublikowaniu wiadomości pełniący obowiązki Ministra Infrastruktury Siergiej Derkach w poście na Facebooku.

UE i Ukraina zaktualizowały i przedłużyły umowę o transporcie drogowym do 30 czerwca przyszłego roku. Na Ukrainie nazywa się to zwykle „ruchem bezwizowym transportowym”.

Warto przeczytać!  Mąż Witek na OIOM-ie. Radio Zet o kulisach spotkania z marszałek Sejmu

Umowa znosi konieczność uzyskiwania przez ukraińskich kierowców ciężarówek zezwoleń na przewozy dwustronne i tranzytowe do krajów UE. Kierowcy na Ukrainie nie muszą już posiadać międzynarodowego prawa jazdy.

IKEA planuje powrót na Ukrainę

Inne interesujące tematy

IKEA planuje powrót na Ukrainę

Nie jest to pierwszy raz, kiedy podobna wiadomość krąży po rynku ukraińskim, choć tym razem być może trwają już prace przygotowawcze.

Rozwiązało to kluczowy problem dla gospodarek UE i Ukrainy: brak zezwoleń na transport międzynarodowy do poszczególnych krajów UE, w szczególności brak zezwoleń polskich, rumuńskich, austriackich i włoskich.

Ministerstwo Infrastruktury w Polsce wie, że ukraińskie ciężarówki nie potrzebują certyfikatów ECMT, powiedział Derkach.

„Strona polska, podobnie jak wszystkie pozostałe państwa członkowskie UE, została poinformowana o przedłużeniu umowy między Ukrainą a Unią Europejską drogą oficjalną” – napisał.

Minister infrastruktury Ukrainy zwrócił się do strony polskiej z prośbą o wyjaśnienia i zapewniono go, że „próbują rozwiązać problem ze służbą celną”.

Jak się okazało, Warszawa po prostu nie od razu przekazała informację celnikom.

„Polskie służby celne zebrały funkcjonariuszy granicznych i celników o północy z 30 czerwca na 1 lipca i poinformowały, że nie pozwolą na przekroczenie granicy przez transport towarowy. Nie otrzymali oficjalnych dokumentów stwierdzających przedłużenie porozumienia w sprawie liberalizacji” – powiedział Derkach w rozmowie z Kyiv Post.

Funkcjonariusze celni powinni byli wcześniej poinformować stronę ukraińską o takiej sytuacji, dodał Derkach w komentarzu. Działania polskich celników były również zaskoczeniem zarówno dla polskiego Ministerstwa Infrastruktury, jak i Komisji Europejskiej, według pełniącego obowiązki ministra.

Ukraina poinformowała także Komisję Europejską o wstrzymaniu przejazdu ciężarówek. „Komisja Europejska interweniowała już w tę sytuację ze swojej strony i także stara się wpłynąć na rozwiązanie problemu” – napisał Derkach.

(Aktualizacja powodów zatrzymania ciężarówek w diodach, także w dodanych akapitach czwartym, piątym, dwunastym i trzynastym. Komentarz Derkacha dodano w akapitach czternastym i piętnastym.)


Źródło