Polska

Polska: Alstom zmodernizuje system sterowania ruchem kolejowym w Katowicach

  • 31 lipca, 2024
  • 3 min read
Polska: Alstom zmodernizuje system sterowania ruchem kolejowym w Katowicach


Alstom podpisał kontrakt na modernizację systemu sterowania ruchem kolejowym w Katowicach, w szczególności na linii kolejowej E65 od Katowic Szopienic Południe do Katowic Piotrowic.

Przebudowa linii E65 to największy projekt infrastrukturalny w historii polskich kolei. Projekt będzie realizowany przez generalnego wykonawcę, Torpol SA, a Alstom będzie głównym podwykonawcą odpowiedzialnym za system sterowania ruchem.

Alstom zmodernizuje system sterowania ruchem kolejowym w aglomeracji katowickiej w Polsce

Alstom zmodernizuje system sterowania ruchem kolejowym w aglomeracji katowickiej w Polsce

© Alstom

Modernizacja linii kolejowej E65 obejmować będzie rozdzielenie ruchu miejskiego i dalekobieżnego poprzez przekształcenie układu dwutorowego na czterotorowy na odcinku Katowice Szopienice Południe – Katowice Ligota.

Przebudowanych zostanie około 100 kilometrów torów, zamontowanych zostanie 270 rozjazdów, zbudowanych zostanie ponad 130 kilometrów nowej sieci trakcyjnej oraz zmodernizowanych zostanie 120 obiektów inżynieryjnych.

Projekt obejmuje również modernizację 14 peronów i utworzenie sześciu nowych peronów na stacjach Katowice Uniwersytet, Katowice Kokociniec i Katowice Akademia.

Ponadto na wszystkich stacjach zostanie wdrożony nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym, obejmujący nową nastawnię w Katowicach Zawodziu oraz Lokalne Centrum Sterowania (LCS Katowice).

Adam Juretko, Dyrektor Zarządzający Alstom Katowice, powiedział:

Warto przeczytać!  Polska dąży do odzyskania wpływów w UE w obliczu kryzysu na Ukrainie – Firstpost

„W Alstom codziennie pracujemy na rzecz nowoczesnej i zrównoważonej mobilności, zarówno w zakresie taboru, jak i rozwiązań sterowania ruchem. Do konsorcjum wnosimy unikalne kompetencje – zdobyte dzięki realizacji projektów w Polsce i na świecie. Ciągle rozwijamy nasz oddział w Katowicach, który skupia kilkuset inżynierów, programistów, testerów i specjalistów IT z dużym doświadczeniem na rynku polskim i międzynarodowym. Cieszę się, że technologie i rozwiązania opracowane przez nasz zespół będą miały istotny wpływ na jakość i bezpieczeństwo usług kolejowych w aglomeracji katowickiej”.

Rola Alstom w pracach modernizacyjnych obejmuje wdrożenie nowej nastawni na stacji Katowice Zawodzie. Utworzą również budynek techniczny na stacji Katowice Ligota.

Lokalne Centrum Sterowania w Katowicach (LCS Katowice) będzie stanowić węzeł komunikacyjny dla nowo instalowanych systemów sterowania ruchem kolejowym, których celem jest poprawa jakości i bezpieczeństwa usług kolejowych w regionie.

Projektowaniem i wdrażaniem rozwiązań sterowania ruchem zajmie się oddział Alstom w Katowicach, który jest jednym z największych producentów systemów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym w Europie. Alstom będzie również współpracować z Krakowskimi Zakładami Automatyki SA w celu realizacji projektu.

Przedsięwzięcie to będzie czerpać z bogatego doświadczenia Alstom na polskim rynku, obejmującego m.in. pierwsze wdrożenie systemu ERTMS poziomu 2, budowę systemu ERTMS L2 na 10 liniach kolejowych PKP PLK oraz budowę centrum sterowania dla Metra Warszawskiego.

Warto przeczytać!  Kto poprowadzi Europę – Francja, Niemcy czy Polska?


Źródło