Polska otrzyma pierwsze F-35A w grudniu | Aktualności
Polska, państwo będące członkiem NATO, jest na dobrej drodze do otrzymania w grudniu pierwszych dwóch myśliwców stealth Lockheed Martin F-35A.
Producent Lockheed ujawnił inauguracyjny polski samolot odrzutowy oznaczony numerem ogonowym „AZ-01”, 28 sierpnia w zakładzie montażowym F-35 w Fort Worth w Teksasie. Wiodące myśliwce będą początkowo stacjonować w amerykańskiej bazie lotniczej Ebbing Air National Guard w Arkansas, wśród ośmiu egzemplarzy, które będą wykorzystywane do szkolenia polskich pilotów sił powietrznych do 2027 r. Następne dwa z tych odrzutowców zostaną przeniesione na miejsce w styczniu-lutym 2025 r.
Łącznie Siły Powietrzne USA przeszkolą 24 pilotów i 92 członków personelu naziemnego. Pierwsi dwaj piloci-instruktorzy polskich sił powietrznych rozpoczną szkolenie w połowie września.
Warszawa planuje wyposażyć dwa dywizjony bojowe w 32 F-35A. Myśliwce będą operować pod lokalnym oznaczeniem „Husarz” – polską nazwą historycznej jednostki kawalerii.
„Przez ponad 100 lat istnienia polskich sił powietrznych, istniało wiele pokoleń pilotów i samolotów” – powiedział inspektor polskich sił powietrznych, generał dywizji Ireneusz Nowak w Fort Worth 28 sierpnia. „Dołączamy do silnej koalicji myśliwców piątej generacji w całej Europie, wzmacniając przewagę powietrzną poprzez odstraszanie sojusznicze”.
Dostawa pierwszego samolotu F-35 do Polski będzie miała również duże znaczenie dla firmy Lockheed, która dopiero niedawno wznowione dostawy nowych samolotów F-35 po rocznej przerwie.
Nierozwiązywalne problemy ze zdatnością do lotu podczas certyfikacji lotu najnowszej konfiguracji technicznej F-35 sprawiły, że Pentagon zaprzestał przyjmowania nowych samolotów latem 2023 r. Lockheed i Wspólne Biuro Programu F-35 (JPO) dopiero w lipcu osiągnęły porozumienie w sprawie wznowienia dostaw – ale tylko samolotów o ograniczonej liczbie konfiguracja szkolenia.
JPO zarządza zakupami samolotów F-35 dla wszystkich globalnych operatorów.
Lockheed wciąż pracuje nad problemami z nowym sprzętem i oprogramowaniem, znanymi zbiorczo jako Technical Refresh 3 (TR-3). Pentagon spodziewa się, że pełna aprobata bojowa TR-3 F-35 nastąpi w 2025 r.
Ulepszenia obejmują nową awionikę i oprogramowanie mające na celu poprawę łączności pokładowej i mocy przetwarzania F-35. Te ulepszenia umożliwią przyszłe ulepszenia uzbrojenia i czujników w wariantach F-35 Block 4.
„TR-3 i Block 4 reprezentują kluczową ewolucję możliwości, a ich pełny rozwój pozostaje dla nas najwyższym priorytetem” — powiedziała w lipcu Bridget Lauderdale, dyrektor generalna programu F-35 w Lockheed.
Produkcja polskiego samolotu jest dzielona między Fort Worth i oddzielną linię montażu końcowego i kontroli w Cameri we Włoszech. Obie placówki wyprodukują 16 samolotów Warsaw, które zostaną ukończone w konfiguracji TR-3.
Pierwsza polska jednostka lotnicza, która będzie obsługiwać myśliwce stealth w kraju, zostanie utworzona w 32. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku, a jej pierwsze samoloty dotrą w styczniu 2026 r. Początkowa zdolność operacyjna (IOC) jest planowana na 2027 r., a pełna zdolność operacyjna (FOC) nastąpi dwa lata później. W tym miejscu znajduje się już eskadra obsługująca Lockheed F-16C/D.
Druga eskadra F-35A ma zostać utworzona w 2027 r. w 21. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie, gdzie Polska bazuje samoloty szturmowe Suchoj Su-22. Jej celem IOC jest 2029 r., a FOC ma zostać ogłoszony w 2032 r.
Polska jest również rozważając nabycie Boeinga F-15EX Eagle II – najnowszej wersji tego zasłużonego myśliwca wielozadaniowego.
Dodatkowa relacja Bartosza Głowackiego