Polska

Polska ponownie angażuje się w program kolei dużych prędkości CPK | Aktualności

  • 3 lipca, 2024
  • 3 min read
Polska ponownie angażuje się w program kolei dużych prędkości CPK | Aktualności


Wrażenie ze stacji CPK

POLSKA: Premier Donald Tusk ponownie zobowiązał swój rząd do wdrożenia programu Centralnego Portu Komunikacyjnego i lotniska.

Gdy obecny rząd doszedł do władzy pod koniec ubiegłego roku, szybko zainicjował przegląd planów poprzedniej administracji dotyczących tego programu. W przemówieniu z 26 czerwca Tusk powiedział, że przegląd ten był konieczny, aby „obiektywnie ocenić status projektu i usunąć wpływy polityczne w nim”.

Tusk powiedział, że plan CPK to „potrójny skok w nowoczesność transportu”. Budowie sieci kolei dużych prędkości w kształcie litery Y łączącej Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław w czasie krótszym niż 100 minut towarzyszyłby rozwój centralnego lotniska w kraju w Baranowie, 42 km na południowy zachód od Warszawy. Miałoby ono roczną przepustowość 34 milionów pasażerów i byłoby połączone z centrum Warszawy w „około 15 minut” za pomocą linii dużych prędkości. Byłoby to wspierane przez rozbudowę różnych lotnisk regionalnych.

Pociągi na nowych liniach będą początkowo poruszać się z prędkością do 250 km/h, a w przyszłości na niektórych odcinkach będzie można osiągnąć prędkość 350 km/h.

Rząd twierdzi, że w ramach serii zmian w proponowanych regulacjach liczba nieruchomości podlegających przejęciu zostanie znacząco zmniejszona.

Warto przeczytać!  Denise Marie Patrick, Polska, Ohio Nekrolog

Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek poinformował, że zaktualizowano również harmonogram i założenia inwestycyjne. Datę otwarcia lotniska przesunięto z 2028 r. na 2032 r., a pierwsze odcinki linii dużych prędkości mają powstać do 2035 r.

1 lipca organ odpowiedzialny za realizację projektu CPK został formalnie włączony do krajowego Ministerstwa Infrastruktury.

Postęp w zamówieniach

Wrażenie kolejowe CPK

„W najbliższym czasie ruszy trzeci przetarg na budowę tunelu kolei dużych prędkości w Łodzi” – powiedział Filip Czernicki, prezes spółki realizującej projekt CPK, po wystąpieniu Tuska. „Pracujemy także nad dokumentacją przetargową na budowę kolejnych odcinków kolei dużych prędkości od Warszawy do Wrocławia” – dodał.

„W najbliższych dniach podpisanych zostanie kilka kolejnych umów na prace projektowe i przygotowawcze, a także ogłoszone zostaną kolejne przetargi na realizację prac projektowych.”

Przyspieszenie podróży koleją do i z Łodzi jest priorytetem CPK, odzwierciedlając historycznie słaby dostęp kolejowy do miasta. Po ukończeniu 4-kilometrowego tunelu dla międzymiastowego ruchu pasażerskiego, podróże między Łodzią a stolicą skrócą się z 90 min do 45 min, podczas gdy czas podróży Łódź – Wrocław/Poznań skróci się z około 3 h dzisiaj do około 1 h 10 min. Podróż między Łodzią a nowym lotniskiem węzłowym zajmie mniej niż 30 min, według CPK.

Warto przeczytać!  Xi podczas rozmów z polskim przywódcą Dudą broni „normalnego handlu” Chin z Rosją

Szybsze podróże mają być możliwe dzięki połączeniu inwestycji w nowe odcinki tras oraz modernizacji istniejących linii, za co odpowiada krajowy zarządca infrastruktury PKP PLK.

Oczekuje się, że znaczne kwoty środków UE będą potrzebne do pokrycia kosztów elementów programu dotyczących inwestycji kolejowych: w czerwcu 2023 r. Komisja Europejska przeznaczyła 63,6 mln euro z instrumentu „Łącząc Europę” na prace projektowe i przygotowawcze nad nową linią łączącą Warszawę i Łódź.

Szacunki kosztów sporządzone przez poprzedni rząd określały całkowity budżet programu CPK na kwotę 38 mld euro, z czego 8 mld euro miało zostać przeznaczone na budowę lotniska.


Źródło