Polska

Polska, rynek o dużym potencjale wzrostu dla włoskich firm

  • 9 sierpnia, 2024
  • 4 min read
Polska, rynek o dużym potencjale wzrostu dla włoskich firm


„Polski rynek jest znany z siły kanałów dystrybucji. Sześćdziesiąt procent owoców i warzyw jest kupowanych w supermarketach, dyskontach i hipermarketach. Jednak tradycyjny rynek odgrywa również ważną rolę w dystrybucji owoców i warzyw, przy czym 25 procent sprzedaży pochodzi z małych sklepów lub warzywniaków. Tworzenie synergii z dużymi sprzedawcami detalicznymi i menedżerami owoców i warzyw jest właśnie celem wydarzenia organizowanego przez Fresh Food Leader, które odbędzie się w Warszawie w dniach 17-18 września”. Menedżer Anna Wiernicka wyjaśnia, że ​​wydarzenie będzie składać się z serii spotkań twarzą w twarz między nabywcami owoców i warzyw z dużych sieci handlowych a producentami owoców i warzyw i/lub sprzedawcami.

„Będzie to doskonała okazja do spotkania się z importerami i krajowymi dystrybutorami, którzy zaopatrują rynek tradycyjny, a także do nawiązania kontaktów z menedżerami niektórych lokalnych sieci dystrybucyjnych”.

W spotkaniach wezmą udział kupcy owoców i warzyw z największych sieci handlowych, m.in. Auchan, Biedronka Carrefour, Chata Polska, Dino, E.Leclerc, Grupa Eurocash (frisco.pl, Delikatesy Centrum, abc, Lewiatan, Groszek, Eko, Mila), Intermarche, Nasz Sklep, Netto, Polo Market, Selgros, Spar, Stokrotka, Żabka, a także krajowi importerzy i dystrybutorzy zaopatrujący mniejsze sieci.

Warto przeczytać!  Podzielona Polska wyznacza linie frontu na następną prezydenturę

„Polska jest strategicznym partnerem Włoch, o czym świadczy postępująca ekspansja włoskich stosunków handlowych, która osiągnęła rekordowe 28 mld euro w 2021 r. i kolejne 32,6 mld euro pod koniec 2022 r., co oznacza wzrost o 16,4% w porównaniu z rokiem poprzednim. W skali globalnej Włochy zajmują 2. miejsce wśród dostawców Polski i 5. miejsce wśród jej klientów”. Tak stwierdził w raporcie Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Współpracy Międzynarodowej Luca Franchetti Pardo, ambasador Włoch w Polsce.

W ciągu ostatnich 30 lat Polska zajmowała pierwsze miejsce w Europie i drugie na świecie – zaraz za Chinami – pod względem tempa wzrostu konsumpcji na mieszkańca. Szybkość, z jaką konsumenci reagują na zmiany i dynamiczna innowacja rynkowa, odzwierciedlają te statystyki. Wzrost siły nabywczej ludności nadal stymuluje popyt krajowy. Rezultatem jest korzystny scenariusz dla włoskich firm zainteresowanych eksportem swoich produktów.

„Chociaż włoskie firmy są dobrze ugruntowane na polskim rynku, nadal jest wiele miejsca na wzrost. Z tego punktu widzenia nie należy lekceważyć położenia geograficznego kraju. Polska leży na skrzyżowaniu głównych europejskich szlaków handlowych i jako centrum logistyczne jest potencjalnym centrum ekspansji na inne rynki Europy Wschodniej. To również wyjaśnia liczbę zagranicznych inwestorów przyciąganych do Polski, wspieranych przez udogodnienia podatkowe i logistyczne poprzez Specjalne Strefy Ekonomiczne (SSE).”

Warto przeczytać!  Polscy prawodawcy głosują za kontynuacją prac nad zniesieniem niemal całkowitego zakazu aborcji

Dane dotyczące sprzedaży w polskim sektorze handlu wielkopowierzchniowego w ciągu ostatnich pięciu lat:

  • Biedronka to największa sieć detaliczna w Polsce, licząca ponad 3596 sklepów na terenie całego kraju. W ciągu ostatnich 5 lat zanotowano wzrost o 696 sklepów.
  • Dino, współlider w Polsce, posiadający 2272 supermarkety w całym kraju, dynamicznie się rozwija, otwierając 272 sklepy w samym 2023 roku.
  • Stokrotka, marka premium o sprzedaży ponad 976 pdv, w ciągu ostatnich 5 lat odnotowała wzrost o 500 pdv.

„Strategie importowe ewoluują, kładąc nacisk na krótkie łańcuchy dostaw, które trafiają bezpośrednio do firm produkcyjnych. Nawet najmniejsze firmy przygotowują się do nawiązania bezpośrednich kontaktów z włoskimi firmami, które mogą zorganizować 1 lub 2 ciężarówki warzyw tygodniowo, zamiast kupować je od krajowych importerów. Głównymi włoskimi produktami interesującymi polskich hurtowników są gruszki, kiwi, nektarynki, morele, owoce cytrusowe, winogrona stołowe, melony, truskawki i wiśnie. Polska jest wiodącym producentem i eksporterem jabłek na świecie. Importuje jednak ekologiczne włoskie jabłka”.

Jeśli chodzi o włoskie warzywa, istnieje popyt na pomidory, wszystkie odmiany sałaty, rzodkiewki, cukinię, paprykę, brokuły. Główny sezon importowy rozpoczyna się jesienią i trwa przez całą zimę. W okresie przedzbiorczym głównym importem są marchewki (chociaż Polska jest drugim co do wielkości producentem marchwi w UE) i ziemniaki.

Warto przeczytać!  Polska inwestuje 2 miliardy funtów w wzmocnienie swojej wschodniej granicy, aby bronić się przed rosnącym zagrożeniem ze strony Rosji i Białorusi

„Polscy konsumenci wysoko cenią włoskie produkty i są bardzo otwarci na wszystko, co nowe. W ostatniej edycji wydarzenia najpopularniejszym importowanym produktem było awokado. W tym roku nacisk zostanie położony na radicchio, włoski produkt światowej klasy, który jest już ceniony przez polskich konsumentów w świeżo krojonych opakowaniach, ale którego nadal brakuje na półkach supermarketów z owocami i warzywami”.

Więcej informacji:
Lider świeżej żywności

Telefon: (+39) 366 646 0285
E-mail: [email protected]
www.świeżeprzywódcyjedzenia.com


Źródło