Polska

Polski przemysł samochodowy obawia się zagrożenia ze strony nielegalnego R134a

  • 21 sierpnia, 2024
  • 4 min read
Polski przemysł samochodowy obawia się zagrożenia ze strony nielegalnego R134a


POLSKA: Przemysł motoryzacyjny w Polsce domaga się od rządu bardziej zdecydowanych działań w walce z falą nielegalnego czynnika chłodniczego R134a.

Związek Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) w niedawnym apelu do Ministerstwa Finansów zwrócił uwagę na pogłębiający się problem szarej strefy w obrocie czynnikiem R134a.

SDCM twierdzi, że nielegalny handel negatywnie wpływa na działalność przemysłu motoryzacyjnego oraz dystrybutorów sprzętu i środków chłodniczych. Ostrzega również przed niebezpieczeństwem, jakie stwarza zanieczyszczony czynnik R134a nieznanego pochodzenia, który może poważnie uszkodzić układ klimatyzacji.

Chociaż od 2017 r. zakazano stosowania czynnika chłodniczego R134a w nowych samochodach, jest on nadal legalnie stosowany w serwisowaniu i konserwacji układów klimatyzacji w starszych samochodach. Jednak w Polsce coraz częściej zdarza się jego nielegalny import, głównie z krajów spoza UE.

Mimo wysiłków legislacyjnych SDCM twierdzi, że rynek chłodnictwa zmaga się z uporczywą szarą strefą w tym obszarze. SDCM twierdzi, że aby uniknąć kontroli, niektóre warsztaty samochodowe pozyskują legalny czynnik chłodniczy od oficjalnych dystrybutorów, jednocześnie kupując większe ilości nielegalnie wprowadzonych substancji.

Twierdzi, że takie działania nie tylko podważają uczciwą konkurencję, ale także stanowią realne zagrożenie dla środowiska. Oprócz Skarbu Państwa cierpią również legalnie działające firmy.

Warto przeczytać!  Chińskie wojsko na Białorusi w celu przeprowadzenia wspólnego „szkolenia antyterrorystycznego” na granicy z Polską

Polscy dystrybutorzy czynników chłodniczych wcześniej zgłaszali obawy dotyczące nielegalnej działalności, z której znaczna część pochodzi z Chin i przedostaje się przez granicę z Ukrainą. Turcja jest oznaczona jako kolejne źródło nielegalnego czynnika chłodniczego, skąd gaz jest transportowany przez Rumunię, Bułgarię, Węgry i Słowację do Polski.

„Niestety, coraz częściej spotykamy się z przypadkami, w których czynnik chłodniczy nieznanego pochodzenia prowadzi do nieodwracalnych uszkodzeń stacji klimatyzacyjnych” – komentuje Wojciech Jagodziński, kierownik segmentu wyposażenia warsztatowego i akcesoriów w firmie Inter Cars, największego importera i dystrybutora części samochodowych w Polsce.

„Koszty napraw takich urządzeń często przekraczają wartość samego sprzętu, co z kolei generuje dodatkowe obciążenia finansowe dla warsztatów” – dodał.

Adam Lehnort, ekspert sieci warsztatów ProfiAuto Serwis należącej do Moto-Profil, stwierdził, że popyt na czynnik R134a utrzymuje się na wysokim poziomie, podobnie jak ceny, ponieważ Polacy nie użytkują najnowszych samochodów.

Niestety, rosnący popyt stworzył przestrzeń dla czarnego rynku, który oferuje tańszy czynnik chłodniczy, często nieznanego pochodzenia. Na internetowych platformach sprzedażowych jest wiele ofert, ale decyzja o zakupie takiego produktu może narazić Cię na poważne problemy. Choć butla może wyglądać na prawidłowo oznaczoną symbolem R134a, jej zawartość często nie spełnia deklarowanych norm. Substancja może być zanieczyszczona lub mieć zupełnie inne pochodzenie, co może doprowadzić do poważnych uszkodzeń układu klimatyzacji” – dodał.

Warto przeczytać!  Przewodnik MICHELIN Polska rozszerza działalność na województwo pomorskie

„R134a, jeśli nie jest używany zgodnie z normami, może stanowić zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa ludzi. Substancje pochodzące z nielegalnych źródeł mogą nie spełniać wymaganych norm jakościowych, co zwiększa ryzyko wycieków, pożarów lub innych awarii w systemach klimatyzacyjnych” – powiedział prezes SDCM Tomasz Bęben.

„Legalnie działające firmy ponoszą koszty związane z przestrzeganiem przepisów i zapewnianiem wysokiej jakości swoich produktów. Nielegalny handel czynnikami chłodniczymi podważa uczciwą konkurencję, ponieważ nielegalni dostawcy oferują produkty po znacznie niższych cenach, nie ponosząc takich samych kosztów operacyjnych ani nie zapewniając przestrzegania przepisów. Korzystanie z nielegalnych czynników chłodniczych może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych, w tym wysokich kar finansowych i odpowiedzialności karnej dla firm i osób zaangażowanych w takie praktyki”.

SDCM reprezentuje ponad 250 największych marek działających na polskim rynku i w branży części motoryzacyjnych, reprezentując interesy przemysłu, handlu i usług o wartości blisko 140 mld zł rocznie.

Powiązane historie:

Polska przechwytuje R134a w zbiornikach LPG w samochodach24 lipca 2024
POLSKA: Funkcjonariusze celni w Terespolu twierdzą, że w ciągu ostatniego miesiąca zapobiegli siedmiu próbom przemytu czynnika chłodniczego R134a w zbiornikach LPG pojazdów mechanicznych. Czytaj więcej…

Warto przeczytać!  Zapowiedź meczu Francja – Polska: Czy Polska może się odbić?

Polska zalewana nielegalnym czynnikiem chłodniczym 25 lipca 2018
POLSKA: Wiodąca organizacja chłodnicza zgłosiła „masowy napływ” nielegalnych HFC do Polski. Przeczytaj więcej…


Źródło