Polski sen o światowej potędze. „To się szybko skończy”
![Polski sen o światowej potędze. „To się szybko skończy”](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/09/ODg4OWM0YCUGVjlkYkttMEUObT4kEmNmEhZ1dWIBfXRXTH94K1kjIRVRPzhjVz0xF1U4J2NAI2sGRCZ4OwFgIA5HPzssSWAhClYqM2IHK3EFACo2LB16cVAFYmN-Ay1pBlV6M2BSKyUEUndvdQkscF8WMg-770x470.jpeg)
Czy Polska może stać się potęgą w dziedzinie elektromobilności? To jedno z pytań, które zadawano podczas Kongresu Nowej Mobilności w Łodzi. Przedstawiciele branży szybko ostudzili jednak entuzjazm i sprowadzili dyskusję o wielkich marzeniach na ziemię.
– Jesteśmy producentem numer dwa, zaraz po Chinach, jeśli chodzi o baterie. Ale to się szybko skończy – ostrzegała dr Ewa Łabno-Fałęcka z polskiego oddziału Mercedes-Benz podczas debaty. Wyliczała, że produkcję kluczowych dla motoryzacji półprzewodników Bosch ulokował w Niemczech, również tam powstała gigafabryka Tesli.
W Polsce w produkcję baterii zainwestowało m.in. koreańskie LG, które niedaleko Wrocławia zbudowało największy taki zakład na świecie. Baterie i silniki do „elektryków” w Jaworze produkuje Mercedes-Benz. Zakończyła się budowa fabryki Northvolt w Gdańsku. Elektryczny Jeep Avenger produkowany jest w Polsce. Nasz kraj jest też jednym z europejskich liderów w produkcji autobusów elektrycznych.
![](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/09/Odwilz-Ukrainski-wiceminister-mowi-o-kompromisie-z-Polska-Podal-termin.png)
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zobacz także: Po co nam elektryczna Izera? „Potrzebna jak Volkswagen Niemcom, a Renault Francuzom”
Polska numerem dwa na świecie. Jesteśmy bateryjną potęgą
Akumulatory litowo-jonowe odpowiadają obecnie za ponad 2,4 proc. całego polskiego eksportu. W latach 2017-2022 wartość sektora baterii w naszym kraju wzrosła z 1 mld zł do ponad 38 mld zł. Ale świat też nie stoi w miejscu. Serwis wnp.pl pisał o prognozach, mówiących że w 2027 r. Polska, mimo zwiększenia mocy produkcyjnych, spadnie z drugiego na szóste miejsce w skali globu.
![](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/09/Odwilz-Ukrainski-wiceminister-mowi-o-kompromisie-z-Polska-Podal-termin.png)
Dziś jesteśmy potęgą, jeśli chodzi o liczbę produkowanych baterii. Bo kilku inwestorów zagranicznych ulokowało u nas produkcję. Co z tego wynika? Niewiele – mówił Bartłomiej Pawlak, wiceprezes Polskiego Funduszu Rozwoju.
![](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/09/Polski-sen-o-swiatowej-potedze-To-sie-szybko-skonczy.jpeg)
Dlatego przedstawiciele branży podkreślali, że nie wystarczy nam rola „montowni” baterii lub innych podzespołów do aut elektrycznych. – Powinniśmy kłaść nacisk na tworzenie polskiego łańcucha wartości. Kolejny inwestor zagraniczny? Dobrze. Ale pytajmy o współpracę z polskimi firmami, uczelniami. Muszą powstawać nowe firmy, ośrodki R&D. Bez tego będziemy stać w miejscu, ciesząc się, że jesteśmy potęgą w ilości, a nie w jakości – przekonywał.
![](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/09/Odwilz-Ukrainski-wiceminister-mowi-o-kompromisie-z-Polska-Podal-termin.png)
Ewa Łabno-Fałęcka wskazała na jeszcze jeden problem, związany z przyciąganiem inwestorów, nie tylko zagranicznych. – Specjalne Strefy Ekonomiczne mają wiele pięknie położonych działek. Ale bez uzbrojenia, bez infrastruktury drogowej, bez możliwości przyłączenia energii z OZE. Żadna firma nie zainwestuje w takie miejsce, a samorządy same sobie z tym nie poradzą – ostrzegała przedstawicielka Mercedesa.
Polska potęgą? „Raczej ważnym graczem”
– Czy Polska może być potęgą? Raczej ważnym graczem – stwierdził Wojciech Mieczkowski z ElectroMobility Poland podczas debaty. Zwracał uwagę, że elektromobilnościowa rewolucja przyniosła większą otwartość klientów na nowe, mniej znane marki. Firmy „wymieniają się” technologią na niespotykaną dotychczas skalę.
![](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/09/Odwilz-Ukrainski-wiceminister-mowi-o-kompromisie-z-Polska-Podal-termin.png)
To właściwy moment dla Izery i ogromna szansa dla Izery – przekonywał Mieczkowski.
Jaka przyszłość aut na baterie?
W Europie w 2030 r. już 67 proc. sprzedawanych aut ma mieć napęd wyłącznie elektryczny. Od 2035 r. ma wejść w życie tzw. zakaz sprzedaży aut spalinowych.
Bo nie ulega wątpliwości, kto na długo zdominował światowy rynek. – Chiny dziś produkują 6 mln samochodów elektrycznych i hybryd plug-in. Jest tam ponad 400 producentów aut elektrycznych. Jeśli chcielibyśmy być potęgą, musielibyśmy rywalizować z Chinami, ale pytanie, czy moglibyśmy sobie poradzić z taką rywalizacją? – pytał retorycznie dr Jacek Pawlak, prezes Toyota Central Europe.
Jacek Pawlak ocenił, że Polska może odgrywać ważną rolę także na innym, stosunkowo nowym polu rywalizacji. – Produkcji zielonego wodoru – stwierdził. Zwrócił też uwagę na prace badawczo-rozwojowe nad zupełnie nowymi rodzajami baterii. Te w przyszłości mają być mniejsze, tańsze i bardziej wydajne.
![](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/09/Odwilz-Ukrainski-wiceminister-mowi-o-kompromisie-z-Polska-Podal-termin.png)
To nieprawda, że samochody elektryczne nie mają przyszłości. Główną barierą są baterie; duże, ciężkie i generowany przez nie zasięg – podkreślił szef Toyoty w regionie.
„Siódemka dla elektromobilności”. Konieczne wsparcie transformacji
Podczas Kongresu Nowej Mobilności w Łodzi Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych zaprezentowało list otwarty polskiej branży zrównoważonego transportu z „Siódemką dla elektromobilności”. Postulaty te zakładają m.in. „przekształcenie Polski w wiodący hub produkcyjny” tego sektora, „rozwój OZE oraz infrastruktury ładowania”, „wzrost inwestycji w badania i rozwój” oraz „wzmocnienie pozycji polskich przedsiębiorstw transportowych”.
– Wobec globalnych zmian polegających na odchodzeniu od napędów konwencjonalnych na rzecz elektrycznych musimy sprawić, że sektor motoryzacyjny utrzyma silną pozycję w krajowej gospodarce, a Polska w branży automotive stanie się nową potęgą gospodarczą Europy. Aby tak się stało, konieczne jest wdrożenie instrumentów wspierających transformację – przekonywał Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.
![](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/09/Odwilz-Ukrainski-wiceminister-mowi-o-kompromisie-z-Polska-Podal-termin.png)
![](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/09/Odwilz-Ukrainski-wiceminister-mowi-o-kompromisie-z-Polska-Podal-termin.png)
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.