Biznes

Polskie firmy a sztuczna inteligencja. Czy nadążamy za rewolucją AI?

  • 27 listopada, 2023
  • 5 min read
Polskie firmy a sztuczna inteligencja. Czy nadążamy za rewolucją AI?


„W ciągu ostatniego roku rozwój sztucznej inteligencji – a zwłaszcza otwartości na jej wykorzystanie – nabrał przyspieszenia na fali zainteresowania” – piszą autorzy raportu „TOP 50 AI driven companies”. Niemałą rolę w tym przyspieszeniu odegrał ChatGPT – chatbot opracowany przez firmę OpenAI, wykorzystujący model GPT (odmianę modelu uczenia maszynowego wytrenowanego na gigantycznych zbiorach danych tekstowych) i służący do generowania odpowiedzi na dane wprowadzane przez użytkownika. Jak odnotowują twórcy raportu, „ChatGPT przekonał w  zasadzie wszystkich obserwatorów, że technologia ta (AI – red.) będzie kluczowa dla sukcesu zarówno pojedynczych firm, jak i całych gospodarek.”

O tym, że AI budzi coraz większe zainteresowanie i apetyt firm, świadczą prognozy dotyczące wzrostu wartości tego rynku w Europie, która ma wynieść 86 mld dolarów do 2028 r wobec 17,5 mld dolarów w 2022 r.

Zawarte w tytule prezentowanego na kongresie Biznes-Polska-Świat raportu pojęcie „AI driven companies” odnosi się do przedsiębiorstw, które wykorzystują możliwości i korzyści, jakie dają nowe technologie oparte na sztucznej inteligencji. Raport przedstawia firmy, które przodują w Europie Środkowo-Wschodniej (region CEE) w zakresie wykorzystywania sztucznej inteligencji. Jak piszą autorzy opracowania, przeanalizowane zostały w nim ich „strategie, innowacje oraz wpływ na rynek, aby dostarczyć kompleksowego obrazu roli, jaką AI odgrywa w kształtowaniu przyszłości biznesu.”

Warto przeczytać!  Atramenty OpenAI zajmują się szkoleniem sztucznej inteligencji na danych Reddit

Twórcy raportu zauważają, że w Europie Środkowo-Wschodniej sztuczna inteligencja coraz mocniej zakorzenia się w firmach, a inwestycje w oparte na niej rozwiązania przyspieszają. „Ten trend jest napędzany przez rosnące zapotrzebowanie na innowacyjne technologie, które umożliwiają firmom zwiększenie swojej efektywności i konkurencyjności” – piszą. 

Co więcej, inwestowanie w AI przestaje być tylko modą, a staje się koniecznością dla tych uczestników rynku, którzy chcą pozostać konkurencyjni i dostosować swoją ofertę do wymogów współczesności, a może raczej – przyszłości. Jeśli chodzi o firmy z regionu CEE, to w ich przypadku AI pozwala na wychodzenie poza lokalne rynki i nawiązywanie rywalizacji biznesowej na arenie międzynarodowej.

– O ile samo AI nie jest czymś nowym, o tyle adopcja nastąpiła bardzo szybko – zauważył podczas kongresu Biznes-Polska-Świat Jacek Poświata Managing Partner Bain & Company Poland / CEE. – W dużej mierze wynika to z komercyjnego i marketingowego sukcesu ChatGPT, ale też z tego, że firmy znalazły konkretne efekty (…) adoptowania. 

Większość firm na świecie będzie adoptować AI dlatego że widzi bardzo konkretny efekt biznesowy – dodał J. Poświata. Bain & Company szacuje, że sam dostęp do dużych modeli językowych przez interfejs podobny do ChatGPT umożliwia realizację 15 proc. wszystkich obowiązków zawodowych znacznie szybciej i bez utraty jakości, a wsparcie dedykowanego wybranym czynnościom oprogramowania wykorzystującego generative AI zwiększy ten udział do 50 proc.

Polski rynek również ma swoich „czempionów AI”, których postanowili wyróżnić autorzy raportu. Kryteria wyboru spółek do zestawienia firm skutecznie wykorzystujących AI były następujące: firma musiała wywodzić się z Polski, móc pochwalić się wdrożeniami AI o istotnej skali, a także wykazać się rozpoznawalnością rozwiązań i promocją tych wdrożeń.

– Zdecydowaliśmy się pokazać firmy, ktore są czempionami, które zrobiły wdrożenia w istotnej skali i te, których rozpoznawalność wdrożeń i ich promocja odniosły skutek – powiedziała na kongresie Biznes-Polska-Świat Beata Mońka, CEO Art of Networking, Founder & CEO International Leaders Forum Foundation.

W kapitule badania o liderach AI w Polsce zasiedli m.in.  Zbigniew Jagiełło – przewodniczący Rady Nadzorczej firmy MCI Capital, funduszu Private Equity specjalizującego się w procesach transformacji cyfrowej; prezes MCI Capital Tomasz Czechowicz, współzałożyciel firmy OpenAI Wojciech Zaremba; redaktor naczelny Interii Piotr Witwicki, General Manager Microsoft Polska Dominika Bettman czy prezes VeloBanku Adam Marciniak.

Raport pokazuje, że polskie firmy wykorzystują AI głównie do optymalizacji procesów wewnętrznych. 35 proc. firm stawia na AI, by dokonywać personalizacji swojej oferty. 33 proc. automatyzacja i optymalizacja obsługi klienta. 27 proc. to zwiększenie efektywności marketingu, a 25 proc. do usprawnienia procesu rozwoju produktu lub usługi.

Wśród polskich firm aktywnie i skutecznie wykorzystujących AI są przedstawiciele różnych sektorów. Raport wymienia tutaj banki (PKO BP, Pekao, Alior), platformy e-commerce (Allegro), media internetowe (Interia), sieci handlowe (Żabka), spółki z sektora gier (CD Projekt), detalistów z ofertą dla domu (home&you, Komfort) czy firmy odzieżowe (LPP, Wittchen).

Ogromna większość, bo aż 85 proc. firm, deklaruje, że AI jest dla nich priorytetem strategicznym na najbliższe 2-4 lata.


Źródło

Warto przeczytać!  "Rzeczpospolita" ma nowego właściciela. Hajdarowicz bez pakietu kontrolnego