Świat

pomoc dla Ukrainy – The Washington Post

  • 13 marca, 2024
  • 11 min read
pomoc dla Ukrainy – The Washington Post


Na spikera Mike’a Johnsona (La.) rośnie presja, aby zająć się pomocą dla zagranicznych sojuszników, w miarę jak Demokraci i Republikanie w Izbie Reprezentantów podejmują sprzeciwiające się posunięciom, które zastąpiłyby przywództwo GOP w Izbie Reprezentantów i wywołałyby głosowanie nad ustawami finansowającymi Ukrainę, Izrael, Tajwan i granicę z USA.

Demokraci i odrębna dwupartyjna grupa prawodawców rozpoczęli we wtorek zbieranie podpisów pod konkurencyjnymi petycjami w sprawie absolutorium. Jest to mechanizm, który wysuwa ustawodawstwo z komisji i wymusza głosowanie w Izbie bez wsparcia ze strony przywódców, jeśli ma poparcie 218 prawodawców.

Rozwiązanie Demokratów, kierowane przez republikańskiego parlamentarzystę Joe McGoverna (ze stanu Massachusetts), zgromadziło w środę po południu prawie 180 podpisów klubu i przyspieszy pakiet bezpieczeństwa narodowego, który przeważającą większością Senatu zatwierdził ponad miesiąc temu, który przeznacza 95,3 miliarda dolarów na pomoc zagraniczną demokracje. Przywódcy Demokratów uważają, że duża liczba podpisów zebranych w czasie krótszym niż 24 godziny pokazuje, że Demokraci oddaliby znaczną liczbę głosów za finansowaniem Ukrainy, gdyby Johnson postawił tę kwestię na parkiecie.

Rozpoczęcie wysiłków McGoverna zmotywowało ponadpartyjną grupę członków Izby – przedstawicieli Briana Fitzpatricka (Pass.), Don Bacon (Neb.), Jareda Golden (D. Maine) i Eda Case (D. Hawaje) – do we wtorek oficjalnie przedstawią własną petycję. Ponadpartyjna petycja przedłuża finansowanie Ukrainy, Izraela i Tajwanu o rok. Jednak w przeciwieństwie do petycji Demokratów przedłuża ona również środki bezpieczeństwa granic stosowane za czasów Trumpa, stosowane w celu złagodzenia napływu migrantów na południowej granicy Stanów Zjednoczonych, które mają kluczowe znaczenie dla zdobycia poparcia Republikanów w Izbie Reprezentantów. Chociaż do środowego popołudnia pod ponadpartyjnym rozwiązaniem podpisało się mniej niż 15 prawodawców, grupa kontynuuje negocjacje z przywódcami partii i współpracownikami, pracując nad sfinalizowaniem tekstu legislacyjnego zawierającego zasady, które większość obu stron mogłaby zaakceptować.

Konkurencyjne wysiłki zrodziły się z starcie w obrębie większości republikańskiej, podczas którego jastrzębie obronności chętnie sygnalizują wsparcie dla sojuszników USA za granicą, podczas gdy rosnąca frakcja izolacjonistyczna w partii forsuje ideologię byłego prezydenta Donalda Trumpa „America First”, wzywającą do odejścia od wieloletnich partnerstw zagranicznych i traktaty takie jak NATO, i dążąc do skupienia się na granicy USA. Spór postawił Johnsona w trudnej sytuacji, jak ułożyć plan, który może poprzeć większość Izby, ale który nie prowadzi również do buntu twardogłowych uważnie obserwujących jego przywództwo.

„Nie ma możliwości zamiany naszego bezpieczeństwa granic na bezpieczeństwo granic innego kraju lub zagraniczne wojny. Dla Amerykanów to po prostu coś nie do pomyślenia” – stwierdziła kongresmenka Marjorie Taylor Greene (ze stanu Georgia). „Powiedziałem mówcy i jego biuru, że jeśli to zrobi, uzna się za bardzo niepopularnego”.

Republikanie w Izbie Reprezentantów od miesięcy nie są w stanie osiągnąć w swoich szeregach konsensusu w sprawie ustawodawstwa dotyczącego bezpieczeństwa narodowego, które mogłoby również zostać przyjęte przez Senat pod przewodnictwem Demokratów z Republikanami, którzy zgadzają się co do pilności finansowania Ukrainy. Przywódcy Partii Republikańskiej w Izbie Reprezentantów musieli zawiesić przepisy wymagające progu większości zwykłej do uchwalenia ustaw, zamiast tego wymagając wsparcia ze strony Demokratów, aby osiągnąć większość dwóch trzecich.

Warto przeczytać!  Wilki atakują i poważnie ranią kobietę, która biegała we francuskim zoo

W przeciwieństwie do kilku innych rządowych ustaw o finansowaniu, dodatek dotyczący bezpieczeństwa narodowego ma mniejsze szanse na uzyskanie zjednoczonego poparcia Demokratów. Żądania pomocy Izraelowi w jego wojnie z Hamasem zaburzyły stosunki w klubie i wielu Demokratów chce zagwarantować włączenie wystarczającej pomocy humanitarnej dla Palestyńczyków w Gazie. Podziały te zagrażają także kierowanej przez Demokratów petycji o udzielenie absolutorium.

Wielu prawodawców i doradców Partii Republikańskiej – którzy podobnie jak inni wypowiadali się pod warunkiem zachowania anonimowości, aby omówić toczące się prywatne rozmowy – stwierdziło, że Johnson nie podjął decyzji w sprawie sposobu rozwiązania problemu dodatkowego finansowania i że na stole pozostaje wiele opcji. Johnson i jego zespół kierowniczy publicznie obiecali zająć się kwestią dodatkowego finansowania, ale dopiero, gdy Kongres przekroczy kolejny termin finansowania rządowego, czyli 22 marca.

Bicz większości w Izbie Reprezentantów Tom Emmer (min.) powiedział w wywiadzie, że jedną z opcji mogłoby być rozdzielenie przyjętej przez Senat ustawy i zorganizowanie indywidualnego głosowania nad każdą znaczącą częścią, czego często domagali się skrajnie prawicowi prawodawcy. Oznaczałoby to jednak, że „każdy dolar znajdujący się na tym rachunku będzie musiał zostać dokładnie przeanalizowany, zanim będzie można go wprowadzić w życie” – powiedział. Emmer podkreślił, że osobiście popiera pomoc dla Ukrainy, ale decyzja o dalszych działaniach należy do Johnsona.

Członkowie Klubu Wolności Izby Reprezentantów postrzegają sposób, w jaki Johnson radzi sobie z dodatkowymi funduszami, jako wskazówkę, czy jest skłonny walczyć o kluczowe priorytety ideologiczne bazy MAGA. Johnson mógłby zastosować kilka mechanizmów, aby unieważnić którąkolwiek z petycji w sprawie absolutorium, jeśli uda się zebrać 218 podpisów i zanim odbędzie się ostateczne głosowanie.

„Mówca przez długi czas po tym, jak został mówcą, mówił, że granicą jest wzgórze, na którym umrzemy. A jednak nie widzę, żebyśmy walczyli o granicę” – powiedział przewodniczący Klubu Wolności Bob Good (R-Va.).

Jednak Demokraci i kilku Republikanów chętnych do pomocy Ukrainie stwierdzili, że niezliczona ilość pilnych sytuacji za granicą neguje potrzebę przemyślanej debaty w ramach konferencji, która nie może osiągnąć konsensusu. Krytycy twierdzą, że kłótliwość przyczynia się do opóźnienia Johnsona w podjęciu decyzji.

W dziwny sposób w przypadku obu grup składających petycję pomocna jest niechęć skrajnie prawicowych prawodawców do stwierdzenia, czy Johnson zostanie usunięty ze stanowiska spikera, jeśli petycja o udzielenie absolutorium zostanie pomyślnie rozpatrzona. Good powiedział, że „nigdy nie spodziewał się, że mówca będzie kontrolował innych członków”, natomiast Greene był sceptyczny, czy baza MAGA nie zaatakuje Johnsona, jeśli nie będzie mógł kontrolować petycji o zwolnienie.

„Takie są zasady obowiązujące w tej izbie” – powiedziała.

Warto przeczytać!  Wybuch w chińskiej restauracji: 31 zabitych w restauracji z grillem w Yinchuan

Fitzpatrick, który wraz z Baconem zwrócił się do Goldena i Case’a z prośbą o znalezienie ponadpartyjnego rozwiązania, powiedział, że stworzenie ustawodawstwa, które będzie atrakcyjne dla zwykłej większości z 218 dwupartyjnych prawodawców, wymaga cierpliwości i wytrwałości, ale „niezbyt dużej cierpliwości, ponieważ Ukraina ma tygodnie, a nie miesiące na utrzymanie swojego walczyć z Rosją”.

Zwolennicy popierającego dwupartyjny szlak powtarzają rzeczywistość Konferencji Republikanów w Izbie Reprezentantów: projekt ustawy Senatu to po prostu „DOA” – martwy w momencie przyjęcia, jak to ujął Bacon – i, co za tym idzie, taka sama jest petycja Demokratów, ponieważ nie obejmuje bezpieczeństwa granic finansowanie. (Wynegocjowano włączenie ponadpartyjnej propozycji Senatu dotyczącej bezpieczeństwa granic do pakietu bezpieczeństwa narodowego, ale niemal natychmiast ją odrzucono po tym, jak Trump i Republikanie w Kongresie zmiażdżyli porozumienie, którego początkowo żądali Republikanie z Izby Reprezentantów).

Wielu jastrzębi zajmujących się obroną i bezpieczeństwem narodowym jest zainteresowanych podpisaniem ponadpartyjnej petycji, ale zanim to zrobi, czeka, czy Johnson ostatecznie zaproponuje dalsze kroki. Bacon, który w piątek spotkał się z Johnsonem wraz z Fitzpatrickiem, powiedział, że zapytał mówcę, czy duet powinien przerwać wysiłki, jeśli utrudnia to jego działania. Chociaż Johnson nie zniechęcił tego wprost, Bacon powiedział: „Nie sądzę, żeby mnie też zachęcał”.

Mimo to Johnson publicznie zniechęca Republikanów do podpisania się pod petycją, twierdząc, że jest „zdecydowanie przeciwny”.

Brak jasności Johnsona co do dalszej ścieżki działania został we wtorek skrytykowany przez polskiego premiera Donalda Tuska, który powiedział mówcy podczas spotkania, że ​​jego niezdecydowanie ma konsekwencje dla Ukrainy, Stanów Zjednoczonych i wszystkich krajów zachodnich.

„Pan. Johnson musi mieć świadomość… że od jego indywidualnej decyzji zależy los milionów ludzi” – powiedział Tusk reporterom po polsku.

Przywódcy Demokratów w Izbie Reprezentantów powtarzają te wezwania, wzywając Johnsona do przedłożenia zatwierdzonego przez Senat pakietu pod głosowanie. Jednak we wtorek przywódca mniejszości w Izbie Reprezentantów Hakeem Jeffries (DN.Y.) zwiększył presję według osób zaznajomionych z tą rozmową, nalegając, aby swój klub przyłączył się do wysiłków McGoverna przed opuszczeniem Waszyngtonu w środę. Jeffries podkreślił również, że przywódca mniejszości w Senacie Mitch McConnell (Rzeczypospolitej) popiera jednostronne przesunięcie przez Johnsona ustawy Senatu.

Jeżeli Demokratom w Izbie Reprezentantów uda się przekonać wszystkich członków konferencji do podpisania się pod petycją McGoverna, wystarczy im tylko to pięć Podpisy Republikanów aktywujące głosowanie większościowe. Ale Republikanie w Izbie Reprezentantów reprezentujący całe spektrum ideologiczne stwierdzili, że wielu z nich wahałoby się, czy poprzeć wysiłki kierowane przez Demokratów. Przywódcy Demokratów są tego świadomi, ale według dwóch osób zaznajomionych z planem przyglądają się odchodzącym na emeryturę Republikanom i prawodawcom, którzy przeżyli prawybory skrajnej prawicy, mając nadzieję przekonać ich do złożenia podpisów.

Jest również mało prawdopodobne, aby wszyscy Demokraci podpisali się pod petycją McGoverna, przy rosnącej liczbie liberałów nieczujących się komfortowo z wysyłaniem miliardów dolarów śmiercionośnej pomocy dla Izraela, podczas gdy izraelski rząd w ciągu pięciu lat nadal odrzuca prośby administracji Bidena o powściągliwość trwająca od miesiąca wojna w Gazie, w której zginęło dziesiątki tysięcy palestyńskich cywilów. Do środowego poranka pod petycją nie podpisało się jeszcze około 40 Demokratów. Rep. Alexandria Ocasio-Cortez (DN.Y.), członkini liberalnej „Squad”, stwierdziła, że ​​jest mało prawdopodobne, że podpisze petycję ze względu na 14,1 miliarda dolarów dla Izraela oraz ponieważ blokuje ona finansowanie agencji pomocy ONZ, która rozprowadza większość pomocy humanitarnej w Strefie Gazy. Izrael oskarżył tę agencję o powiązania z Hamasem i jego atakiem terrorystycznym z 7 października.

Warto przeczytać!  Kobiety na Islandii, w tym premier, strajkują z powodu nierówności płci

Jednakże specyfika petycji Demokratów w sprawie absolutorium umożliwiłaby zmianę załączonego ustawodawstwa do bardziej przystępnej wersji, która wciąż jest przedmiotem negocjacji. Nowa propozycja mogłaby nadal obejmować finansowanie Ukrainy, Izraela, Tajwanu i środków bezpieczeństwa granic przez okres jednego roku, a także obejmować pomoc humanitarną dla Gazy, aby uspokoić Demokratów, oraz większe fundusze na imigrację i egzekwowanie prawa celnego, aby pomóc zapewnić sobie więcej głosów Republikanów.

Niektórzy Demokraci są również zaniepokojeni przepisami, które mogłyby wznowić politykę pozostania w Meksyku i politykę tytułu 42, która umożliwiła agentom Departamentu Bezpieczeństwa Wewnętrznego podejmowanie decyzji, czy zmusić większość osób ubiegających się o azyl do czekania w Meksyku na rozprawy sądowe w USA i natychmiastowej deportacji nielegalnych migrantów z Meksyku wjazdu do Stanów Zjednoczonych w przypadku odpowiednio przekroczenia granicy. Negocjatorzy chcą także dodać zapis dotyczący pożyczki-dzierżawy, aby uspokoić bardziej konserwatywną flankę Republikanów, którzy chcą, aby po zakończeniu wojny dostawy wysłane do innych krajów wróciły i pociągnęli ich do odpowiedzialności za spłatę wszelkich zaciągniętych długów.

W zeszłym tygodniu kilku przewodniczących komisji zwróciło się do prawodawców w sprawie innych poprawek do rozważenia, takich jak przepis przyznający prezydentowi uprawnienia do Według wielu osób zaznajomionych z tą akcją przekierowanie przejętego rosyjskiego majątku na Ukrainę w celu wykorzystania go do odbudowy. Kontynuowane są rozmowy z prawodawcami z komisji ds. środków, służb zbrojnych i spraw zagranicznych Izby Reprezentantów, którzy wskazali na ich współpracę jako sygnał, że ponadpartyjne wysiłki pozostają żywe.

Jednak we wtorek Senat zamknął szeregi, ponadpartyjnym odrzuceniem inicjatywy Fitzpatricka-Goldena lub jakiegokolwiek innego stworzonego przez Izbę ustawodawstwa dotyczącego pomocy dla Ukrainy, przy czym obaj przywódcy Senatu twierdzili, że Izba powinna zamiast tego zająć się rozwiązaniem, które Senat przyjął w zeszłym miesiącu 70 głosami.

„Jedynym sposobem na szybkie udzielenie pomocy Ukraińcom i Izraelczykom jest znalezienie przez Izbę sposobu uchwalenia ustawy Senatu” – powiedział McConnell reporterom, zwracając uwagę, że prace w Senacie mogą zająć „tygodnie”, jeśli Izba odesłać inne przepisy. „Nie mamy na to wszystko czasu”.

Liz Goodwin przyczyniła się do powstania tego raportu.


Źródło