Podróże

Popularne miejsca turystyczne zamieniają wyzwania związane z nadmierną turystyką w możliwości

  • 12 sierpnia, 2024
  • 7 min read
Popularne miejsca turystyczne zamieniają wyzwania związane z nadmierną turystyką w możliwości


Jeśli niedawno odwiedziłeś Barcelonę, Majorkę lub Wenecję, jesteś złym turystą, który powinien zostać w domu. Przynajmniej tak chciałyby cię przekonać antyturystyczne protesty tego lata w niektórych częściach Europy.

Już w tym roku 142 kraje mają przekroczyć wyniki turystyki sprzed pandemii, według World Travel & Tourism Council. (To z 185 krajów, które organizacja monitoruje). W ciągu następnej dekady przewiduje się, że turystyka stanie się branżą wartą 16 bilionów dolarów, która wygeneruje 12,2% globalnych miejsc pracy. Jednak tłumy i rosnące koszty, które się z tym wiążą, sprawiają, że mieszkańcy wielu miast czują się zmęczeni.

„To nie tak, że turystyka była kiedyś siłą dobra, a teraz stała się siłą zła” – wyjaśnia Ondrej Mitas, starszy wykładowca na Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Bredzie w Holandii. Mitas, który specjalizuje się w nadmiernej turystyce, mówi, że relacje prasowe często opisują to zjawisko jako pojedynczy, niemożliwy do opanowania problem. Jeśli rozłożysz go na mniejsze części składowe, argumentuje, łatwiej jest znaleźć rozwiązania.

W jego opinii, nadmierna turystyka to w rzeczywistości cztery oddzielne problemy. Jest klasyczne przeludnienie popularnych miejsc. Odwiedzający nie szanujący norm kulturowych — na przykład machający kijami do selfie lub obnażający ramiona w kościele prawosławnym — to kolejny. Następnie mamy imprezowiczów, którzy zachowują się nieprzyzwoitie lub niszczą własność publiczną. Ostatni jest najbardziej podstępny aspekt nadmiernej turystyki: gdy miejscowi nie czerpią wystarczających korzyści z turystyki w swoich społecznościach z powodu nierównego podziału zysków. To właśnie najczęściej prowadzi do oporu na poziomie mieszkańców, jak to miało miejsce w Hiszpanii tego lata. „To problem polityczny” — mówi Mitas. „O wiele trudniej go rozwiązać”.

(Dołącz do naszego kanału WhatsApp ETNRI, aby być na bieżąco ze wszystkimi aktualnościami)

Mitas i my, podróżnicy, mamy powody do optymizmu.

Rozwiązania każdego z tych problemów są testowane w różnych miejscach na całym świecie, od Kopenhagi po Tajlandię i Hawaje. Oto trzy takie pionierskie inicjatywy, niektóre nowe, niektóre powstające od lat. Choć są wciąż stosunkowo niewielkie, każda z nich ma potencjał, aby skalować się na całym świecie — i wpłynąć na stale rosnącą liczbę podróżnych.

Warto przeczytać!  Amerykańskie przygody bez lotów: jak to jest przemierzać Stany w autobusie pełnym nieznajomych?

Nowe zdefiniowanie „obowiązkowych” atrakcji danego miejsca

W eksperymencie przeprowadzonym w 2021 r. przez Mitasa i jego zespół na Uniwersytecie w Bredzie 155 odwiedzających holenderską prowincję Overijssel otrzymało jedno z dwóch cyfrowych narzędzi do planowania, które miały zainspirować ich do podróży. Jedna grupa otrzymała aplikację z zaznaczonymi tradycyjnymi atrakcjami turystycznymi, a druga została skonfigurowana z asystentem AI o nazwie Travel With Zoey, który rekomendował najrzadziej odwiedzane atrakcje turystyczne jako obowiązkowe, co zostało zweryfikowane przez pracownika za kulisami.

Podróżni z obu grup wzięli sobie te zalecenia do serca, udając się do miejsc, które im pokazano lub o których im powiedziano, zamiast wytyczać własne ścieżki. W późniejszych ankietach wykazali równe zadowolenie ze swoich wakacji. „Ludzie bawili się równie dobrze, niezależnie od tego, czy wybrali się do popularnych miejsc, czy nie, a to jest dość ważne” — mówi Mitas.

Prawda jest taka, że ​​większość destynacji ma mniej odwiedzane punkty zainteresowania, które są gotowe i godne przyjęcia większej liczby turystów. Ale dopóki większość podróżnych korzysta z tych samych źródeł inspiracji — powiedzmy, Google Maps firmy Alphabet Inc. lub TripAdvisor — będą kierowani w te same miejsca.

Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby podróżni wyszukiwali w Google swoje wycieczki. Jednak badanie może przekonać biura podróży i agentów podróży, że istnieją dobre powody, aby odejść od głównych rekomendacji. „Każde źródło dociera do ludzi z najmniejszym tarciem i sprawia, że ​​doświadczenie wydaje się najfajniejsze, wygrywa” — mówi Mitas.

Mitas i zespół Zoey współpracują obecnie z zarządami turystyki Amsterdamu i Kopenhagi, aby odtworzyć eksperyment w zatłoczonych centrach miast. „Spodziewamy się, że wyniki będą mniej więcej takie same jak w Overijssel” — mówi Rajneesh Badal, dyrektor generalny Zoey. Jeśli tak, mówi, „następnym krokiem dla nas będzie uczynienie tego częścią zestawu narzędzi dla decydentów i organizacji zarządzających destynacjami”.

Warto przeczytać!  Dane Nielsena ujawniają zmiany w wyborach Australijczyków dotyczących podróży

Rozprzestrzenianie przychodów z turystyki

Od siedmiu lat organizacja non-profit Tourism Cares buduje „znaczącą mapę turystyki”, wypełnioną sprawdzonymi dostawcami zrównoważonych doświadczeń na całym świecie — pomyśl o warsztacie tkackim z grupą kobiet na prowincji w Jordanii, obserwacji ptaków z lokalnymi obrońcami przyrody w kolumbijskim rezerwacie Otún Quimbaya lub o wycieczce historycznej po Ponce w Portoryko prowadzonej przez kobiety.

Jak dotąd mapa obejmuje 321 partnerów oddziaływania w 22 krajach na całym świecie, choć jest ona przede wszystkim przeznaczona jako narzędzie typu business-to-business dla touroperatorów i agentów podróży, którzy mogą tworzyć całe wycieczki wokół doświadczeń i dostarczać większą skalę rezerwacji. Aby zbudować swoją mapę, organizacja współpracuje bezpośrednio z radami turystycznymi, takimi jak te z Kolumbii i Tajlandii, które muszą zidentyfikować co najmniej 10 odpowiedzialnych przedsiębiorstw turystycznych, które są gotowe na przyjęcie napływu gości.

Pomysł zrodził się w Jordanii, która chciała, aby turystyka rozszerzyła się poza Petrę, słynną atrakcję światowego dziedzictwa UNESCO. Od tamtej pory firmy takie jak Insight Vacations, Intrepid Travel i G Adventures wzbogaciły swoje plany o warsztaty ceramiczne, kulinarne i tkackie — wszystko to przyciągnęło klientów do wiejskich spółdzielni w małych społecznościach, takich jak Bani Hamida, 90 minut na południe od Ammanu.

Jednym z wyzwań projektu jest fakt, że zarządy turystyczne nie zawsze są biegli w identyfikowaniu lokalnych partnerów oddziaływania. Jednak dyrektor generalny Tourism Cares, Greg Takehara, mówi, że widzi dynamikę, a rekordowa liczba destynacji, w tym Panama, Szkocja, Irlandia, Hawaje i San Luis Obispo, doda około 200 partnerów oddziaływania w 2024 r.

Warto przeczytać!  Atrakcje w Kopenhadze: kawiarnie, restauracje, muzea

Tworzenie zachęt behawioralnych

Co trzeba zrobić, aby turyści podejmowali zrównoważone wybory? Kopenhaska rada ds. turystyki uważa, że ​​zabawne gadżety mogą załatwić sprawę. W lipcu zaczęła nagradzać odwiedzających za podejmowanie prostych, przyjaznych dla klimatu działań poprzez innowacyjny, miesięczny program pilotażowy we współpracy z 20 lokalnymi miejscami. Wybierając na przykład jazdę rowerem lub transport publiczny do określonego punktu zainteresowania, można było otrzymać bezpłatną wycieczkę do muzeum, wypożyczenie kajaka lub lokalny lunch wegetariański. Każdy, kto przyniesie odpady plastikowe do Galerii Narodowej Danii, może wziąć udział w bezpłatnych warsztatach na temat ich recyklingu i przekształcenia w dzieło sztuki. Pilotaż zakończył się 11 sierpnia, a Visit Denmark spodziewa się opublikować wyniki pod koniec miesiąca.

Na Hawajach podobna kampania o nazwie Malama Hawaii zachęca odwiedzających do angażowania się w działania wolontariackie na całej wyspie od 2020 r. Hawaii Tourism Authority podaje, że w pierwszym kwartale 2024 r. w tych działaniach wzięło udział prawie 20% wszystkich odwiedzających w całym stanie, w porównaniu z 16% w pierwszym kwartale 2023 r.

Działania obejmują wszystko, od sprzątania brzegów po rozmnażanie rodzimych roślin i karmienie zwierząt w sanktuarium; od kwietnia są scentralizowane na internetowym pulpicie, aby ułatwić dostęp. Podobnie jak Kopenhaga, Hawaje nagradzają odwiedzających za udział, oferując zniżki lub bezpłatne noclegi w uczestniczących hotelach za udział w wybranych działaniach. Na przykład dołączenie do sprzątania plaży z Hawaii Land Trust może zapewnić bezpłatny szósty nocleg w Grand Wailea na Maui, kurorcie Waldorf Astoria.

Trend ten nadal się utrzymuje. Weźmy najnowszy przykład z Vancouver Island. Zbieraj śmieci na perłowych plażach lub w lasach pełnych jodły Douglasa i przynieś je do wyznaczonego punktu zbiórki, a otrzymasz nagrody, od zniżek hotelowych po darmowe piwo. To mały krok we właściwym kierunku dla branży, która często powoli się zmienia.


Źródło