Rozrywka

Popyt na letnie koncerty spada po zeszłorocznych megatrasach Taylor Swift i Beyoncé

  • 6 czerwca, 2024
  • 5 min read
Popyt na letnie koncerty spada po zeszłorocznych megatrasach Taylor Swift i Beyoncé


Przez ostatnie kilka lat muzyka na żywo przeżywała gwałtowne odrodzenie po pandemii, ponieważ fani „wydawania zemsty” nie mogą się doczekać powrotu do sal koncertowych po pandemii, płacąc najwyższą stawkę za masowe trasy koncertowe po stadionach, takie jak Eras Tour Taylor Swift i Renaissance Tour Beyoncé .

Jednak niedawna fala odwołań tras koncertowych i zmian w ofercie znanych artystów wskazuje, że apetyt konsumentów na muzykę na żywo może spadać.

W piątek Live Nation ogłosiło, że Jennifer Lopez odwołuje trasę koncertową „This Is Me…Live”, aby spędzić więcej czasu z rodziną, tydzień po tym, jak Black Keys ogłosili, że rezygnują z trasy koncertowej zaplanowanej na jesień na rzecz mniejszych sal nawet po tym, jak singiel z ich nowego albumu znalazł się na szczycie Billboardna liście Alternative Airplay w marcu.

Ogłoszenia te są najnowszymi sygnałami, że co najmniej jeden aspekt „funflacji”, czyli gospodarki, która wyłoniła się po pandemii Covid-19 – kiedy konsumenci chcący nadrobić utracone doświadczenia zwiększyli popyt na takie rzeczy, jak loty i bilety na koncerty – nie jest tak silny jak w zeszłym roku.

Jarred Arfa, szef globalnej muzyki w agencji koncertowej Independent Artist Group, powiedział, że wierzy, że obecne środowisko koncertowe nie oznacza spowolnienia, a raczej powrót do atmosfery sprzed pandemii, gdzie „jest wielu zwycięzców, ale nie wszyscy wygrywają” .”

Warto przeczytać!  Lista zwycięzców Złotych Globów 2024: aktualizacje na żywo

„Ruch uliczny trochę się uspokaja, wciąż jest wielu artystów w trasie, a ludzie już ich widzieli” – powiedziała Arfa Fortuna. „Nie ma już części tego nowatorskiego czynnika po pandemii”.

Oczywistym czynnikiem jest zmęczenie konsumentów zawyżonymi kosztami. Odkąd świat wyszedł z blokad związanych z pandemią, ceny biletów na koncerty poszybowały w górę. Według publikacji poświęconej branży muzycznej Pollstar średnia cena biletu na 100 najpopularniejszych tras koncertowych w latach 2019–2023 rosła w tempie znacznie przewyższającym inflację, skacząc z 91,18 dolarów do 122,84 dolarów.

„Dni, w których popyt był wystarczający, aby wyprzedać areny po najwyższej cenie, po prostu nie istnieją w gospodarce związanej z wydarzeniami na żywo” – Dave Clark, redaktor portalu śledzącego branżę rozrywkową Wiadomości o biletach, – powiedział w wywiadzie dla NBC News.

„Ludzie widzą niektóre ceny, o które proszą, i po prostu mówią: «Trudna przepustka»”.

Arfa powiedziała również, że obecnie koncertuje więcej artystów niż w przeszłości – i to nie tylko z powodu wolnego czasu podczas blokady. Dużą rolę odgrywa era streamingu, w której trasy koncertowe generują dla artystów znacznie większe zyski niż te, które zarabiają dzięki streamingowi. Ale ponieważ czas fanów – i portfele – są ograniczone, ostatecznie dla niektórych wykonawców oznacza to mniejszy kawałek tortu.

„Są ludzie, którzy normalnie przełożyliby swoje wycieczki w czasie… a teraz wracają” – powiedział Arfa. „Być może wzięliby kilka lat wolnego, ale dostali te lata wolne w związku z pandemią”.

Warto przeczytać!  Katastrofa była „bardzo ciężka”, mówi świadek

„Ruch jest nadal prawdopodobnie nieco większy niż zwykle” – dodał.

Nie tylko wycieczki się uspokajają. Bilety na pierwszy weekend Coachelli, najbardziej dochodowego festiwalu w Ameryce Północnej, wyprzedały się przez prawie miesiąc. To znacznie dłużej niż w 2023 czy 2022 r., kiedy bilety na oba weekendy wyprzedały się w około 40 minut po dwuletniej przerwie spowodowanej pandemią. W dniu otwarcia festiwalu 2024 Billboard podał, że sprzedano około 80% z 250 000 biletów.

Ticketmaster był jednym z największych beneficjentów zjawiska „zemsty wydatków”. Jej spółka dominująca, Live Nation, odnotowała najlepszy rok w swojej historii w 2023 r., zanim w maju Departament Sprawiedliwości pozwał firmę, zarzucając jej naruszenie przepisów antymonopolowych. Po zeszłorocznych megatrasach Taylor Swift i Beyoncé gigant sprzedaży biletów odnotował wzrost całkowitych przychodów o 10 miliardów dolarów, a frekwencja na koncertach wzrosła o 20%.

Istnieją jednak wczesne oznaki wskazujące, że wzrost może spowolnić w 2024 r. W zeszłym tygodniu firma Axios poinformowała, że ​​ceny odsprzedaży biletów na letnie koncerty spadły o około 17% (czyli średnio o 45 dolarów za bilet) w porównaniu z rokiem ubiegłym, powołując się na dane SeatGeek. W maju Amerykańskie Biuro Pracy i Statystyki poinformowało, że kwietniowe ceny biletów do kina i na koncerty wzrosły o 3,4% w porównaniu z rokiem ubiegłym, co stanowi najniższy wzrost od 2021 roku.

Warto przeczytać!  Syn Kourtney Kardashian, Reign, planuje własną imprezę z okazji dziewiątych urodzin z pączkami, food truckiem i dmuchaną zjeżdżalnią

Co więcej, oprócz pozwu Departamentu Sprawiedliwości, odwołań koncertów i powszechnego niezadowolenia, Ticketmaster boryka się również z naruszeniem danych, które dotyka miliony klientów.

W oświadczeniu, spółka macierzysta Ticketmaster, Live Nation, stwierdziła: „Ogólne dane rynkowe pokazują, że popyt jest duży – sprzedaż wzrosła w porównaniu z ubiegłym rokiem – sprzedano ponad 100 milionów biletów, nawet przy mniejszej liczbie koncertów na dużych stadionach w 2024 r.”. Firma dodała, że ​​wskaźniki odwołań koncertów w tym roku wyniosły około 4%, na poziomie porównywalnym z rokiem ubiegłym.

Na największych artystów występujących tego lata w trasie – Olivii Rodrigo, Morgana Wallena i Zacha Bryana – wciąż jest duże zapotrzebowanie. Według Axios średnia cena odsprzedaży trasy Rodgrigo „Guts” w serwisie SeatGeek wynosi 571 dolarów. Ale nawet to jest dalekie od astronomicznych cen odsprzedaży, jakie zanotowano zeszłego lata w ramach trasy Eras Tour, które sięgały tysięcy.

„Myślę, że na poziomie megatourów w tym roku może być ich o kilka mniej” – powiedział Arfa. „Niektórzy artyści po prostu automatycznie wychodzą co kilka lat i myślą, że są kuloodporni. I tak nie jest. Nie każdy może być Taylorem i Beyoncé.”

Zapisz się do biuletynu The Broadsheet, aby być na bieżąco z najpotężniejszymi kobietami biznesu na świecie. Zarejestruj się za darmo.


Źródło