Motoryzacja

Porsche, Ferrari mogą uzyskać zwolnienie e-paliw z unijnego zakazu silników

  • 12 marca, 2023
  • 3 min read
Porsche, Ferrari mogą uzyskać zwolnienie e-paliw z unijnego zakazu silników


Unia Europejska proponuje Niemcom deklarację wyjaśniającą możliwą rolę tak zwanych e-paliw po wprowadzeniu zakazu stosowania silników spalinowych po 2035 r., przygotowując grunt pod zakończenie sporu, który utknął w martwym punkcie na początku tego miesiąca.

Komisja, organ wykonawczy UE, jak dotąd nie określiła terminu, w którym przedstawi propozycję dotyczącą e-paliw i nie jest jasne, czy oferta wystarczy, by przekonać probiznesowych posłów w rządzie kanclerza Olafa Scholza, zdaniem osób zaznajomionych ze sprawą.

Jest mało prawdopodobne, że nowe zasady zostaną zaproponowane przed wyborami do Parlamentu Europejskiego w przyszłym roku ze względu na czas potrzebny na uchwalenie rozporządzenia w Brukseli.

Niemiecki minister transportu Volker Wissing nieoczekiwanie wyraził w zeszłym tygodniu sprzeciw wobec rozporządzenia dotyczącego spalania, które zostało już zatwierdzone przez 27 państw członkowskich UE i Parlament Europejski w październiku.

Ostateczne głosowanie – które było zaplanowane na zeszły tydzień i było tylko formalnością – zostało odwołane, ponieważ nie przeszłoby mimo sprzeciwu Berlina.

Dekarbonizacja transportu jest postrzegana jako kluczowy filar celu UE, jakim jest ograniczenie emisji o 55 procent w tej dekadzie na drodze do neutralności klimatycznej do 2050 r. Ale samochody mają ogromne znaczenie w Niemczech, gdzie przemysł samochodowy zatrudnia około 800 000 osób i ma dochody w wysokości ok. 411 miliardów euro (438 miliardów dolarów), co czyni go zdecydowanie największym segmentem gospodarki.

Warto przeczytać!  Grać, by wygrać: jak dealerzy motoryzacyjni mogą czerpać korzyści z marketingu sportowego

Nowa deklaracja zmieni zasady określające, jakie samochody mogą poruszać się po drogach w Europie, tak aby niektóre pojazdy, które mogą spalać tylko e-paliwa, były dozwolone po wejściu w życie skutecznego zakazu dla nowych samochodów z silnikami spalinowymi, powiedział jeden z osób, które prosiły o zachowanie anonimowości, ponieważ sprawa jest prywatna.

A biorąc pod uwagę, że e-paliwa są molekularnie identyczne z paliwami konwencjonalnymi, dodatkowe technologie lub dodatki do paliw musiałyby zostać włączone, aby nowe samochody nie mogły używać zakazanych paliw po 2035 r., Powiedziała osoba.

Kluczowe pytanie brzmi, czy plan będzie do przyjęcia dla Wissinga, którego partia FDP była siłą napędową interwencji o godzinie 11, która zablokowała rozporządzenie.

Ministrowie transportu z krajów, które generalnie sprzeciwiają się zaostrzaniu przepisów dotyczących emisji, spotykają się w poniedziałek w Strasburgu we Francji, aby omówić tę sprawę. Udział wezmą Niemcy i Włochy, dwa największe kraje, które trzymają się przepisów dotyczących emisji CO2 w samochodach.

Rzecznik niemieckiego ministerstwa transportu potwierdził, że Wissing weźmie udział w rozmowach w poniedziałek i że Niemcy prowadzą rozmowy z komisją, ale nie chce komentować nowej oferty szefa UE.

Warto przeczytać!  Dokładniejsza kontrola kart do automatycznych wypłat PLI

Zwolennicy e-paliw twierdzą, że są to zasadniczo odnawialna energia elektryczna, która została przekształcona w palne, płynne paliwo przy użyciu CO2 wychwyconego z atmosfery. Porsche i Ferrari należą do producentów samochodów, którzy starają się o wyłączenie syntetycznych e-paliw z planowanego przez UE zakazu stosowania silników spalinowych.

Krytycy twierdzą, że e-paliwa są marnotrawstwem energii odnawialnej i należy je oszczędzać do zastosowań trudniejszych do dekarbonizacji, podczas gdy niektóre części przemysłu obawiają się również, że może to spowodować niepewność regulacyjną.


Źródło