Motoryzacja

Porsche i Ferrari w centrum debaty na temat e-paliw

  • 6 marca, 2023
  • 4 min read
Porsche i Ferrari w centrum debaty na temat e-paliw


Porsche i Ferrari znajdują się w centrum unijnej debaty na temat planu unicestwienia silnika spalinowego — i zmieniają przebieg rozmowy.

Producenci samochodów szukają wyjątku dla syntetycznych e-paliw z planowanego przez UE zakazu nowych pojazdów z silnikami spalinowymi na rok 2035.

Choć należą do wąskiego segmentu przemysłu motoryzacyjnego, status Porsche i Ferrari jako kultowych producentów samochodów wystarczył, by skłonić ich rządy do zakwestionowania planu UE w zeszłym tygodniu na kilka dni przed planowanym głosowaniem.

Ostateczne głosowanie w sprawie zakazu ICE 2035 miało się odbyć 7 marca, ale zostało opóźnione na czas nieokreślony z powodu obaw, że Niemcy mogą wstrzymać się od głosu, co storpedowałoby rozporządzenie.

Komisja Europejska, Niemcy i Włochy, które sprzeciwiają się zakazowi, przeprowadzą w najbliższych tygodniach rozmowy na temat tego, jak włączyć technologię e-paliw do propozycji Komisji.

Sprzeciw Niemiec i Włoch wobec zakazu, po tym, jak wcześniej zgodziły się na proponowane przepisy, wstrząsnął Brukselą i ponownie otworzył pytania dotyczące rzekomo neutralnych dla klimatu e-paliw, które okazały się zbyt kosztowne dla dużych flot pojazdów. Ujawniło jednak również głębsze pytania dotyczące sił gospodarczych i społecznych odgrywających rolę w przejściu Europy na zielone technologie.

Warto przeczytać!  BMW: Przed nami ciężka walka o odzyskanie luksusowej korony

Samochody są kulturowym rdzeniem Niemiec, które pozostają jedynym krajem europejskim bez ograniczeń prędkości na odcinkach swojej słynnej autostrady – odwiecznej cierni dla ekologów.

A sprzeciw wobec proponowanego prawa UE ilustruje niechęć narodu do pożegnania się z niektórymi jego kwintesencjami symboli, takimi jak Porsche 911.

Jednak wysiłki zmierzające do spowolnienia prawa UE na tak późnym etapie wywołały krytykę w branży motoryzacyjnej. Ponieważ producenci inwestują miliardy we wprowadzanie samochodów elektrycznych na rynek, wielu nie chce odwracać uwagi od drogiej potencjalnej alternatywy.

„Nazwałbym to teraz prawie żałosnym” – powiedział w wywiadzie Thomas Ingenlath, dyrektor generalny luksusowej marki Polestar. „Branża i politycy powinni w końcu dać bardzo jasny sygnał o tym, jaka jest przyszłość”.

Podczas gdy większość producentów samochodów przeznacza dziesiątki miliardów na zmianę EV, Porsche zainwestowało również w fabrykę e-paliw w Chile, częściowo dlatego, że producent nie planuje produkcji swojego sportowego samochodu 911 z opcją elektryczną.

Eksploatacja pojazdów z silnikami spalinowymi w sposób neutralny dla klimatu może również pomóc przyspieszyć dekarbonizację sektora transportowego, według rzecznika Porsche.

Warto przeczytać!  Jak Mercedes-Benz planuje „zrestartować” ultraluksusową markę Maybach

Dodał, że istniejący tabor pojazdów powinien zostać włączony do dążenia do szybszego obniżenia emisji CO2.

Ferrari powiedziało, że poszukuje paliw alternatywnych, aby nadal produkować samochody z silnikami spalinowymi, które zachowują jego dziedzictwo.

Zwolennicy e-paliw twierdzą, że są to zasadniczo odnawialna energia elektryczna, która została przekształcona w palne, płynne paliwo.

Aby to zrobić, naukowcy łączą wychwycony dwutlenek węgla z wodorem, który został wydzielony z wody w procesie zasilanym energią odnawialną, tworząc syntetyczne paliwo węglowodorowe. Podczas spalania w silniku spalinowym e-paliwa wytwarzają dwutlenek węgla. Ale ponieważ został wykonany z wcześniej wychwyconego CO2, twierdzą, że jest neutralny dla klimatu.

Technologia ta cieszy się szczególnym zainteresowaniem w Niemczech, gdzie w 1925 r. wynaleziono proces Fischera-Tropscha, który do dziś jest podstawą e-paliw. Metoda ta pozwoliła głodującej niemieckiej armii na tworzenie substytutów paliw płynnych z węgla podczas II wojny światowej.

W przypadku przyszłych niemieckich i włoskich samochodów sportowych większa gęstość mocy takich paliw w porównaniu z akumulatorami litowo-jonowymi w pojazdach elektrycznych oznaczałaby, że producenci samochodów mogą nadal produkować lekkie samochody sportowe, które z ryczącymi silnikami i trzeszczącymi wydechami pokonują zakręty.

Warto przeczytać!  Dlaczego naprawy trwają tak długo w warsztatach samochodowych w Michigan

Formuła 1, najważniejsze wyścigi samochodowe na świecie, od sezonu 2026 przestawią się na paliwa syntetyczne. Chociaż posunięcie to nie wpłynie na ogólne emisje w sporcie – z których 99 procent pochodzi ze źródeł niezwiązanych z samochodami wyścigowymi, takich jak podróże lotnicze na wyścigi na całym świecie – pomoże to udowodnić, że paliwa syntetyczne mogą napędzać wysokowydajne silniki samochodowe.


Źródło