Polska

Port Lotniczy Katowice ujawnia program inwestycyjny na lata 2024-2028

  • 8 lutego, 2024
  • 9 min read
Port Lotniczy Katowice ujawnia program inwestycyjny na lata 2024-2028


Górnośląska Grupa Lotnicza (GTL SA) przedstawiła program inwestycyjny Katowickiego Portu Lotniczego na lata 2024-2028.

Terminal Centralny. KREDYT: Lotnisko w Katowicach

Górnośląska Grupa Lotnicza (GTL SA) przedstawiła program inwestycyjny Katowickiego Portu Lotniczego na lata 2024-2028. Plan obejmuje rozbudowę wszystkich obszarów lotniska, tj. obsługi pasażerów, samolotów i cargo. Ponadto GTL SA planuje rozwój czwartego obszaru w postaci multimodalnego węzła dostaw towarów i paliw z połączeniem z bocznicą kolejową. Największym i najdroższym projektem zaplanowanym w programie inwestycyjnym na lata 2024-2028 jest budowa centralnego terminalu pasażerskiego.

Koncepcja powiększenia przestrzeni pasażerskiej została przygotowana we współpracy z Arup – międzynarodową firmą zatrudniającą 18 tysięcy inżynierów, projektantów, planistów i konsultantów w 90 biurach na całym świecie. Arup powstał w 1946 roku; firma specjalizuje się w przygotowaniu złożonych projektów infrastrukturalnych. Od 1998 roku firma jest obecna w Polsce i odpowiada m.in. za planowanie rozwoju portów lotniczych na ok. 2 lata. 85% ruchu lotniczego w kraju.

Ważne plany inwestycyjne. KREDYT: Lotnisko w Katowicach

Prognozy ruchu pasażerskiego

Punktem wyjścia do opracowania koncepcji rozwoju infrastruktury ruchu pasażerskiego była nowa prognoza ruchu dla Katowickiego Portu Lotniczego do 2040 roku, która została opracowana przez zespół GTL SA i zatwierdzona przez firmę Arup. W prognozie szacuje się, że ok. W 2028 r. siatką lotów Katowickiego Portu Lotniczego powinno obsłużyć 7,5 mln pasażerów, a w 2033 r. 10 mln pasażerów. W najnowszej prognozie ruchu lotniczego dla Polski na lata 2022-2040, zaprezentowanej we wrześniu 2023 r., Urząd Lotnictwa Cywilnego Cywilnego) szacuje, że lotnisko w Katowicach będzie jednym z trzech polskich lotnisk regionalnych, które do 2040 roku obsłużą ponad 10 milionów pasażerów rocznie.

Zarówno prognoza przygotowana przez GTL SA, jak i prognoza zaprezentowana samodzielnie przez Urząd Lotnictwa Cywilnego wskazują, że konieczna jest znaczna rozbudowa infrastruktury Portu Lotniczego w Katowicach, umożliwiającej komfortową obsługę rosnącego ruchu pasażerskiego.

Centralny terminal pasażerski, centrum przesiadkowe, nowy układ drogowy

Najważniejszą częścią programu inwestycyjnego jest budowa centralnego terminalu pasażerskiego o powierzchni 49 tys2; będzie wyposażony w mosty odrzutowe i połączony tunelem ze stacją kolejową „Pyrzowice Lotnisko”. Nowy terminal powstanie na wschód od istniejących terminali pasażerskich, na terenie, gdzie zlokalizowana jest najstarsza cywilna część lotniska, tworzona od lat 60. XX wieku.

Stacja tunelowa na terminalu centralnym. KREDYT: Lotnisko w Katowicach

Centralny terminal pasażerski będzie miał dwie kondygnacje. Na parterze zlokalizowana będzie strefa odpraw oraz hala przylotów. Na piętrze +1 zlokalizowana będzie centralna kontrola bezpieczeństwa, strefa kontroli paszportowej oraz hala odlotów.

Warto przeczytać!  Premier Donald Tusk stoi przed żmudną batalią o zreformowanie polskiego prawa do aborcji

Nowy terminal będzie połączony ze stacją kolejową „Pyrzowice Lotnisko” tunelem o długości 270 metrów. Pomiędzy terminalem centralnym a dworcem kolejowym zlokalizowany będzie węzeł przesiadkowy dla autobusów.

Przed centralnym terminalem pasażerskim powstanie nowy układ drogowy, z nowymi bramkami wjazdowymi i wyjazdowymi oraz strefą Kiss & Fly.

W 2028 roku, po oddaniu do użytku pierwszej części centralnego terminalu pasażerskiego, łączna powierzchnia infrastruktury terminalowej Katowickiego Portu Lotniczego wyniesie 83 tys. m2, pozwalając na obsłużenie w komfortowych warunkach około ośmiu milionów pasażerów w ciągu jednego roku. W przyszłości GTL SA planuje kontynuację rozbudowy terminala, tak aby do 2032 roku powierzchnia infrastruktury terminala wyniosła 96 tys. m2, pozwalając na osiągnięcie przepustowości 10 mln pasażerów rocznie. Po 2032 roku, jeśli zajdzie taka potrzeba, terminal centralny będzie mógł zostać modułowo rozbudowany w kierunku wschodnim, osiągając w pierwszej fazie przepustowość całej infrastruktury terminalu na poziomie 12 mln pasażerów rocznie, a w drugiej – 15 mln pasażerów.

Rozbudowa parkingów zewnętrznych, parkingów wielopoziomowych

W związku z prognozowanym wzrostem ruchu pasażerskiego, wzrośnie także zapotrzebowanie na miejsca parkingowe. Obecnie na parkingach przy Katowickim Lotnisku znajduje się ok. 5,5 miejsc parkingowych. W najbliższej przyszłości GTL SA planuje wybudować około ośmiu tysięcy nowych miejsc parkingowych, z czego 6,5 tysiąca będzie zlokalizowane na parkingach zewnętrznych. W ramach programu inwestycyjnego do 2028 roku powstanie parking wielopoziomowy, początkowo na 1500 miejsc. Budynek zlokalizowany będzie w pobliżu nowego ronda, które zostało oddane do użytku w czerwcu 2023 roku. Parking wielopoziomowy będzie połączony z terminalem centralnym przeszklonym przejściem.

Czwarty hangar, drugi terminal cargo

Pomiędzy hangarem H3 a wieżą kontroli ruchu lotniczego PAŻP planowana jest budowa hangaru H4. Budynek będzie identyczny z hangarem H3; jego powierzchnia będzie wynosić ok. 9,2 tys. m2. Sercem budynku będą dwie zatoki umożliwiające obsługę samolotów wielkości Airbusa A321neo.

Drugi terminal cargo powstanie w południowo-wschodniej części lotniska, w strefie cargo. Planowana powierzchnia budynku wynosi ok. 10 tys. m2. Po oddaniu do użytku drugiego terminalu cargo, roczna przepustowość infrastruktury terminalu cargo na lotnisku w Katowicach wzrośnie do ok. ton.

Warto przeczytać!  Aegis Ashore Poland kończy pierwszą konserwację. Dostępność > Dowództwo systemów morskich marynarki wojennej > Widok artykułu

Budowa multimodalnego węzła dostaw towarów i paliw wraz z przyłączem do bocznicy kolejowej

Inwestycja zlokalizowana będzie w południowo-wschodniej części lotniska. Sercem inwestycji będzie bocznica rozładunkowa umożliwiająca załadunek i rozładunek towarów oraz paliw; będzie opierać się na trzech kontenerach o pojemności 1000 m3 oraz dwóch stanowiskach rozładunkowych dla cystern z paliwem. Na terenie węzła zlokalizowanego w zamkniętej części lotniska powstaną trzy stanowiska z dystrybutorami do tankowania samochodów ciężarowych z paliwem lotniczym. Ponadto wybudowana zostanie bocznica kolejowa, która połączy Port Lotniczy Katowice z Centralną Linią Kolejową linią kolejową nr 182 Zawiercie – Tarnowskie Góry.

Multimodalny węzeł dostaw towarów i paliw. KREDYT: Lotnisko w Katowicach

„Budowa multimodalnego węzła dostaw towarów i paliw wraz z połączeniem do bocznicy kolejowej na lotnisku w Katowicach” otrzymała dofinansowanie Unii Europejskiej w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) 2021-2027 Mobilność Wojskowa; wsparcie stanowić będzie do 50% kosztów kwalifikowanych. Oddanie infrastruktury planowane jest najpóźniej w czerwcu 2026 roku.

Nowy budynek Lotniczej Straży Pożarnej, nowe zaplecze dla wydziałów transportu i operacji lotniska

Budowa centralnego terminalu pasażerskiego będzie wymagała przeniesienia Lotniczej Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej (ARFF) do nowej lokalizacji. W związku z tym GTL SA zaplanowała budowę nowego centrum zarządzania kryzysowego, którego centralnym punktem będzie Budynek Lotniskowej Ratowniczo-Gaśniczej. Powstanie pomiędzy drogami kołowania Alpha, Echo 2, Delta i Hotel 4. W projekcie szacuje się, że budynek będzie zajmował powierzchnię ok. 2 tys. 1,7 tys. m2.

Transport w nowych obiektach. KREDYT: Lotnisko w Katowicach

Ponadto budowa wielopoziomowego parkingu będzie wymagała przeniesienia obiektów wydziałów transportu i operacji lotniska. Nowa infrastruktura dla tych wydziałów, które dysponują m.in. sprzętem do utrzymania nawierzchni lotniskowych oraz terenów trawiastych w okresie letnim i zimowym, powstanie na działce zlokalizowanej w południowo-wschodniej części lotniska, pomiędzy -płyta lodowa oraz multimodalny węzeł dostaw towarów i paliw.

Finansowanie programu inwestycyjnego Katowicki Port Lotniczy na lata 2024-2028

Szacunkowy całkowity koszt programu inwestycyjnego Katowickiego Portu Lotniczego na lata 2024-2028 wynosi ok. 1,5 mld zł, w tym 950 mln zł na budowę centralnego terminalu pasażerskiego. GTL SA planuje sfinansować projekt ze środków własnych, kredytu komercyjnego, podwyższenia kapitału oraz dotacji Unii Europejskiej.

Warto przeczytać!  Okręt podwodny KSS-III wyznacza kurs na Morze Bałtyckie

„Przygotowaliśmy kompleksowy program rozbudowy infrastruktury Katowickiego Portu Lotniczego, w ramach którego kładziemy nacisk na różnorodność dostarczanej infrastruktury. Naszym celem jest wzmocnienie lotniska we wszystkich obszarach działalności, tj. ruchu pasażerskiego, obsługi statków powietrznych i cargo lotniczego. Dzięki wsparciu Unii Europejskiej uruchomimy także nowy obszar w postaci multimodalnego węzła dostaw towarów i paliw.

Realizacja inwestycji przedstawionych w programie pozwoli sprostać wymaganiom rosnącego ruchu pasażerskiego, a także naszych wykonawców odpowiedzialnych za obsługę techniczną statków powietrznych i ruch towarowy. Nowa infrastruktura to także więcej pracowników. Szacujemy, że do 2030 roku w firmach i instytucjach państwowych na lotnisku będzie pracować około ośmiu tysięcy osób.

Port Lotniczy Katowice to jeden z najcenniejszych atutów województwa śląskiego. Dlatego chcemy, aby jego rola na mapie europejskich portów lotniczych była większa, z korzyścią dla gospodarki województwa i jego mieszkańców. Dynamiczny rozwój pozwoli nam osiągnąć ten cel. Program jest ambitny, ale wiem, że go zrealizujemy. Naszą mocną stroną jest doświadczona kadra. W ciągu ostatnich piętnastu lat nasz zespół z sukcesem przeprowadził ponad czterdzieści inwestycji w Katowickim Porcie Lotniczym, w tym budowę nowego pasa startowego – powiedział Artur Tomasik, Prezes Zarządu Górnośląskiej Grupy Lotniczej (GTL SA), spółki spółka zarządzająca Katowickim Portem Lotniczym.

„Lotnisko w Katowicach to jeden z trzech najdynamiczniej rozwijających się lotnisk regionalnych w Polsce. Z firmą GTL SA mamy przyjemność współpracować już od wielu lat. Naszym największym wspólnym projektem jest koncepcja nowego terminalu pasażerskiego.

Port Lotniczy w Katowicach już dawno osiągnął masę krytyczną średniej wielkości portu regionalnego i dalsza ekspansja poprzez „pączkowanie” przestaje mieć sens. Port Lotniczy w Katowicach potrzebuje nowoczesnego terminalu, zaplanowanego tak, aby jego funkcjonalność i elastyczność pozwalały na obsługę dynamicznie – i często nieprzewidywalnie – zmieniającego się ruchu. Jednocześnie, mając na uwadze zrównoważony rozwój, konieczne jest ostrożne zarządzanie zasobami. Tym samym nowy terminal zostanie zintegrowany z zrewitalizowaną tkanką Terminalu B. Zadanie było trudne, ale naszym zdaniem warte wyzwania, którego realizacja zadowoli pasażerów i pracowników lotniska.

Port Lotniczy w Katowicach to przykład lotniska, które z wyprzedzeniem wychodzi naprzeciw potrzebom swoich klientów korporacyjnych, przewoźników lotniczych, operatorów obsługi technicznej i cargo, a przede wszystkim pasażerów – powiedział Ireneusz Kołodziej z Arup.


Źródło