Podróże

Port lotniczy Schiphol w Amsterdamie mówi, że prywatne odrzutowce „nie są już mile widziane”

  • 5 kwietnia, 2023
  • 4 min read
Port lotniczy Schiphol w Amsterdamie mówi, że prywatne odrzutowce „nie są już mile widziane”


Lotnisko Schiphol w Amsterdamie, jedno z największych w Europie, ogłosiło, że stanie się „cichsze, czystsze i lepsze” w ramach planu opracowanego w celu lepszego dbania o ludzi i lokalne środowisko – w oświadczeniu czytamy, że zmniejszy to natężenia ruchu lotniczego i wprowadzić bardziej szczegółowe regulacje dotyczące rodzajów ruchu, które mogą lądować.

W posunięciu, które będzie poważnym ciosem dla niektórych podróżnych i firm, plany zakładają, że:

  • żadne samoloty nie będą mogły lądować między północą a 5 rano.
  • żadne samoloty nie będą mogły startować między północą a 6 rano.
  • najgłośniejsze typy samolotów nie będą dozwolone.
  • prywatne odrzutowce nie będą już mile widziane.
  • planowany dalszy pas startowy nie zostanie zbudowany.

Nowe plany wejdą w życie nie później niż w latach 2025-2026 i mają na celu ochronę miejscowej ludności i środowiska poprzez ograniczenie hałasu i emisji dwutlenku węgla zgodnie z obowiązkami uzgodnionymi w porozumieniu klimatycznym z Paryża.

Dzięki tym 10 000 mniej nocnych lotów rocznie lotnisko Schiphol uważa, że ​​16% mniej osób (około 17 500) będzie cierpieć z powodu ekstremalnego hałasu, a liczba lokalnych mieszkańców, którzy doświadczają zaburzeń snu, spadnie nawet o 54%.

Zamierza również zakazać prywatnych odrzutowców i małych firm lotniczych ze względu na nieproporcjonalną ilość emisji dwutlenku węgla, które wytwarzają – coś, o co działacze na rzecz ochrony środowiska w całej Europie stają się coraz bardziej bojowi w swoich kampaniach.

Światowa Rada ds. Podróży i Turystyki poinformowała niedawno, że branża turystyczna generuje od 8% do 11% światowej emisji gazów cieplarnianych — z czego większość pochodzi z transportu. Na niedawnej konwencji podróżniczej Abta w Maroku wezwano do szybkiej dekarbonizacji branży.

Niedawne badanie zwróciło uwagę na ogromne różnice, jakie podróże mogą wywierać na wpływ na środowisko. Nazywane przez Oxfam „elitą zanieczyszczającą”, wiele osób zanieczyszczających środowisko (w Wielkiej Brytanii jest to 1% najlepiej zarabiających, zarabiających ponad 170 000 funtów rocznie) jest odpowiedzialnych za taką samą ilość emisji dwutlenku węgla w ciągu zaledwie jednego roku , jako że 10% najgorzej zarabiających produkuje w ciągu 26 lat.

Ponadto lotnisko Schiphol przeprowadziło badanie popularnych miejsc docelowych dla swoich podróżnych korzystających z prywatnego odrzutowca. Biorąc pod uwagę, że 30% do 50% tych prywatnych odrzutowców leci do miejsc takich jak Ibiza, Cannes i Innsbruck, jest zadowolony, że te miejsca docelowe są już dobrze obsługiwane przez regularne połączenia lotnicze i nie ma potrzeby korzystania z prywatnych odrzutowców.

We Francji pojawiają się podobne wezwania do wprowadzenia podatków od działalności generującej emisję dwutlenku węgla, takiej jak latanie, oraz do zakazania prywatnych odrzutowców, zwłaszcza że Francja ma bardzo dużą liczbę podróży prywatnymi odrzutowcami, które kończą się na jej terytorium.

Francja jest jednym z pierwszych krajów UE, który zakazał lotów krótkodystansowych, gdzie podróż pociągiem jest możliwa w mniej niż dwie i pół godziny. Według obliczeń Le Monde, prywatny odrzutowiec lecący z Paryża na południe Francji (co było najczęstszą podróżą prywatnym odrzutowcem w 2022 r.) emituje cztery razy więcej dwutlenku węgla na osobę niż podczas podróży samolotem komercyjnym i 800 razy więcej niż podczas podróży samolotem komercyjnym. pociąg.

Wraz z rosnącymi kosztami życia i zbliżającym się kryzysem środowiskowym prywatne odrzutowce stają się coraz bardziej kwestią polityczną. Na przykład, podczas gdy połowa ludzi w Wielkiej Brytanii może odbyć tylko jeden lot rocznie, to 1% populacji odpowiada za jedną piątą wszystkich lotów międzynarodowych opuszczających Wielką Brytanię w danym roku.

Wraz z londyńskim Heathrow, Paryżem Charles de Gaulle i niemieckim Frankfurtem lotnisko Schiphol w Amsterdamie jest jednym z najbardziej ruchliwych w Europie — obsługuje ponad 72 miliony pasażerów.

Obserwuj mnie na Świergot lub LinkedInie. Wymeldować się moja strona internetowa.




Źródło

Warto przeczytać!  Najlepiej dostępne miasta w Europie, w tym Londyn, Paryż i Wiedeń