Bielsko-Biała

Porzucone hulajnogi elektryczne w Bielsku-Białej – problem powraca jak bumerang!

  • 3 sierpnia, 2023
  • 4 min read
Porzucone hulajnogi elektryczne w Bielsku-Białej – problem powraca jak bumerang!


Hulajnogi elektryczne stały się od kilku lat popularnym środkiem transportu w wielu polskich miastach, w tym także w Bielsku-Białej. Dzięki umowie z trzema firmami, mieszkańcy i turyści mają dostęp do wygodnych i ekologicznych pojazdów, które ułatwiają poruszanie się po mieście. Niestety, wraz z rosnącą liczbą hulajnóg na ulicach, pojawia się problem porzucania ich w dość przypadkowych miejscach. Warto tu zaznaczyć, że nie jest to jedynie problem naszej aglomeracji.

Mimo zapewnień ze strony firm, które wprowadziły hulajnogi do miasta, nadal zdarzają się liczne przypadki łamania zasad dotyczących parkowania. Porzucone jednoślady często blokują chodniki, przejścia dla pieszych czy wejścia do budynków, co utrudnia życie pieszym i może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa. Problem porzuconych hulajnóg wraca niczym bumerang i nie pozostaje obojętny ani dla mieszkańców, ani dla władz miasta.

W Bielsku-Białej jednak, mimo zapowiedzi działań, problem porzuconych hulajnóg wciąż narasta. Z tego powodu coraz częściej zaczyna się dyskutować o zastosowaniu sankcji wobec użytkowników, którzy lekceważą zasady parkowania. Zdaniem niektórych nałożenie kar finansowych może stanowić rozwiązanie tego problemu. Władze miasta mogą wziąć przykład z innych miejscowości, gdzie kary pieniężne za złamanie zasad parkowania przyczyniły się do poprawy dyscypliny użytkowników hulajnóg.

Warto przeczytać!  „Ślub” rozbił bank. Posypały się nominacje do „Złotych Masek” dla bielskich teatrów - Beskidzka24.pl

Dołącz do nas na Facebooku!Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i fotorelacje. Jesteśmy tam, gdzie nasi czytelnicy!

Warto w tym miejscu przypomnieć jakie zasady obowiązują po zakończonej przejażdżce jednośladem:

  • Hulajnogi mogą zostać ustawione na drodze dla pieszych przy zachowaniu szczególnej ostrożności, w miejscu oddalonym najbardziej od jezdni, równolegle do niej, przy zachowaniu chodnika wolnego od przeszkód o szerokości min. 1,8 m.
  • Hulajnogi nie mogą być ustawiane na miejscach parkingowych.
  • W jednej lokalizacji mogą zostać umieszczone maksymalnie 4 hulajnogi.
  • Zabronione jest umieszczanie hulajnóg w miejscach szczególnie niebezpiecznych np. w świetle przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerów, a także bezpośrednio przy nich, w obrębie przystanków autobusowych, w szczególności na długości krawędzi peronowej oraz w rejonie skrzyżowań.
  • Z ustawiania hulajnóg oraz ich pozostawiania przez użytkowników są wyłączone obszary bielskiej starówki (okolice Rynku – obszar pomiędzy ulicami Władysława Sikorskiego, Zamkową, Władysława Orkana, Ludwika Waryńskiego, Piwowarskiej), a także Plac Ratuszowy.

Do Urzędu Miasta w Bielsku-Białej wpłynęło już kilka interpelacji w tej kwestii. Jedną z nich jest pismo autorstwa Bronisława Szafarczyka (pierwsza interpelacja radnego w tej sprawie jednośladów wpłynęła w marcu 2023 r.), który wyraża swoje zaniepokojenie sytuacją związaną z porzuconymi pojazdami i apeluje o podjęcie skutecznych działań w celu poprawy bezpieczeństwa pieszych oraz estetyki przestrzeni miejskiej. Według radnego próby rozwiązania problemu – ustalenie zasad parkowania z firmami wynajmującymi hulajnogi – nie przyniosły oczekiwanych efektów. Warto więc, co sugeruje radny, przyjrzeć się, jak inne aglomeracje w Polsce poradziły sobie z tym problemem (lub są na etapie wdrażania efektywnych rozwiązań).

W Krakowie pojawił się pomysł wprowadzenia opłaty od operatorów za zajęcie pasa drogowego, zaś w Poznaniu zapowiada się wyznaczenie wielu tzw. punktów mikromobilności, w których będzie można hulajnogę zostawić. Bardzo ciekawym pomysłem jest dalsze pobieranie opłat, jeżeli hulajnoga nie zostanie zwrócona w jednym z tych punktów. – czytamy w interpelacji samorządowca.

fot. Bronisław Szafarczyk

Problem zagrożenia, jakie porzucone niedbale hulajnogi stanowią dla osób niewidzących i niepełnosprawnych, został poruszony jakiś czas temu przez posła Przemysława Koperskiego w interpelacji poselskiej, która napisana została na wniosek Tadeusza Gierycza – Prezesa Koła Grodzkiego w Bielsku-Białej Polskiego Związku Niewidomych.

Odpowiednie rozwiązania mogą polegać na edukacji oraz ścisłym egzekwowaniu przepisów dotyczących parkowania, co z pewnością przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa pieszych. Wprowadzenie wyznaczonych stacji parkingowych oraz ewentualne kary pieniężne mogą przyczynić się do zmiany zachowania użytkowników hulajnóg, a tym samym poprawy bezpieczeństwa i porządku w mieście. Warto jednak pamiętać, że edukacja i kampanie informacyjne są równie istotne w budowaniu świadomości wśród użytkowników. Ostatecznie wszystko zależy od użytkowników elektrycznych hulajnów i ich poczucia odpowiedzialności za estetykę miasta i bezpieczeństwo innych mieszkańców.

[ZT]5210[/ZT]


Źródło

Warto przeczytać!  Pogoda - Szyndzielnia dzisiaj (28.03) i w następnych dniach. Prognoza pogody - Beskid Śląski