Potrafimy stworzyć właściwą politykę turystyczną – te trzy europejskie miasta pokazują, jak można tego dokonać
Opinie wyrażone w tym artykule są opiniami autora i w żaden sposób nie reprezentują stanowiska redakcyjnego Euronews.
Wykorzystanie mocy podróży, łagodzenie ich wad dzięki inteligentnej polityce i uczynienie naszego świata bardziej tolerancyjnym i włączającym – taką wizję chciałbym zaproponować, pisze Peter Lochbihler.
Co wiemy o podróżach? I nie mam tu na myśli tylko radości z odkrywania nowych miejsc, poznawania obcych kultur i poznawania świata.
Chciałbym zbadać wpływ turystyki i podróży na ludzkość, zwłaszcza teraz, gdy przestała ona być zajęciem nielicznych ekscentryków w ulubioną rozrywką milionów.
Pracując w tej branży osiem lat, mogę z całą pewnością powiedzieć jedno: w swej istocie podróże są siłą ku dobru na świecie, a dla decydentów turystyka oferuje jedną z rzadkich możliwości stymulowania lokalnego zatrudnienia, generowania przychodów i jednocześnie podnieść zbiorowy poziom empatii ludzkości.
A to nie lada wyczyn w dzisiejszym środowisku – pełnym problemów geopolitycznych, podziałów i niestabilności finansowej.
Nie ma sektora gospodarczego odpornego na pułapki i niekorzystne skutki, ale w naszej branży można sobie z nimi poradzić, stosując odpowiedni zestaw zabezpieczeń i odpowiednio dobraną kombinację polityk. Oto trzy moje ulubione studia przypadków.
Paryż i redukcja zanieczyszczeń
Dzięki podróżom i turystyce, które wnoszą 33,5 miliarda euro do stolicy francuskiego PKB, w 2022 roku Paryż został uznany przez WTTC za najpotężniejsze miasto na świecie.
Ale to tylko połowa historii. Zwiększając przychody z turystyki o co najmniej jedną czwartą w ciągu dekady rozpoczynającej się w 2010 r., Paryżowi udało się również zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza o 50%.
Wierzę, że ten transformacyjny wyczyn wymagał celowego i wspólnego wysiłku władz miasta, mieszkańców, gości i branży hotelarsko-gastronomicznej – działających wspólnie.
W ciągu zaledwie dziesięciu lat Paryżowi udało się ograniczyć korzystanie z samochodów o imponujące 40% i zaangażować się w zrównoważony rozwój poprzez inicjatywy takie jak Street Code, promujące transport przyjazny dla środowiska.
Miasto wykazało swoje zaangażowanie w bezpieczeństwo pieszych, wprowadzając strefy wolne od samochodów wokół szkół i zwiększając liczbę ścieżek rowerowych – obecnie utworzono rozległą sieć tych dróg o długości 1120 km.
To szeroko zakrojone przekształcenie transportu miejskiego znacznie zmniejszyło ślad węglowy i poprawiło jakość życia zarówno mieszkańców Paryża, jak i gości.
Niedrogie mieszkania w Wiedniu
Oczekuje się, że do 2027 r. liczba ludności Wiednia osiągnie 2 miliony i jest to jedno z najszybciej rozwijających się miast w UE. To także miejsce popularne wśród turystów.
W roku 2019 – będącym rokiem odniesienia dla podróży – Wiedeń odnotował prawie 18 milionów noclegów. Co ciekawe, czterech na pięciu odwiedzających przyjechało z zagranicy.
Często uważa się za oczywiste, że branża turystyczna i turystyczna jest głównym czynnikiem generującym przychody z eksportu dla dużych i małych gospodarek. W przypadku Austrii sektor ten odpowiadał za aż 39% całkowitego eksportu usług o wartości 53 miliardów euro w ostatnim reprezentatywnym roku przed Covid-19 (2019).
Jednakże napływ nowych mieszkańców i gości stworzył wyzwania, szczególnie w zakresie podaży i przystępności cenowej mieszkań. W odpowiedzi Wiedeń zorganizował mistrzowski kurs dotyczący polityki w zakresie mieszkalnictwa socjalnego – godny uwagi burmistrzów na całym świecie.
Obecnie około połowa mieszkańców miasta mieszka w mieszkaniach komunalnych lub subsydiowanych.
Władze Wiednia ustalają poziomy czynszów komunalnych i wykorzystują stowarzyszenia o ograniczonym zysku jako sposób na zwiększenie podaży mieszkań przy jednoczesnym utrzymaniu cen pod kontrolą. Czynsze, jakie mogą pobierać te podmioty, są oparte na kosztach, co daje kwoty o 30% niższe od średniej rynkowej.
Kopenhaga: Studium przypadku w zakresie gospodarki odpadami
Metamorfoza Kopenhagi w ciągu ostatnich trzydziestu lat jest po prostu niezwykła, gdyż przekształciła się z blaknącej stolicy w dynamiczną metropolię, często uznawaną za jedno z najbardziej pożądanych miejsc do życia.
W latach 2010–2023 populacja miasta wzrosła o 13%, a Kopenhaga liczy obecnie około 1,4 miliona mieszkańców. Liczba odwiedzających rosła jeszcze szybciej – wzrosła o 50% w niecałą dekadę i osiągnęła rekordową liczbę 12,7 mln noclegów w 2019 r.
W obliczu tak fenomenalnego wzrostu Dania musiała stawić czoła wysokiemu poziomowi odpadów komunalnych w przeliczeniu na mieszkańca i desperacko potrzebowała znalezienia bardziej zrównoważonego rozwiązania. Odpowiedź przyszła w postaci inicjatywy Circular Copenhagen, której celem było osiągnięcie 70% odpadów poddanych recyklingowi do 2024 r.
W tym przypadku innowacyjne kształtowanie polityki w połączeniu z silnym naciskiem na synergię i wdrażanie najnowszych technologii zrobiło różnicę.
Spalając śmieci i wytwarzając z nich energię elektryczną, Kopenhaga rozwiązała dwa problemy za pomocą jednego rozwiązania — poprawiła swoje bezpieczeństwo energetyczne, rozwiązując jednocześnie problem gospodarki odpadami.
A to dopiero wierzchołek góry lodowej. Miasto zadeklarowało, że ma ambicje stać się „najbardziej zrównoważonym kierunkiem na świecie”. Takie strategie są zarówno dobrym biznesem w coraz bardziej konkurencyjnym globalnym krajobrazie turystycznym, jak i właściwym rozwiązaniem.
Szansa na to, żeby mieć ciastko i zjeść ciastko
Mark Twain zażartował kiedyś, że podróżowanie jest „śmiertelne dla uprzedzeń, bigoterii i wąskich horyzontów”, ale w XIX wieku nie było to jeszcze motorem napędzającym lokalną gospodarkę.
W 2019 r., przed pandemią, 5% gospodarki UE można było bezpośrednio przypisać turystyce, która wygenerowała 572 mld euro całkowitej wartości dodanej brutto w UE.
Nasz sektor daje wyjątkową i rzadką okazję dla decydentów w ośrodkach turystycznych, aby mieć ciastko i zjeść ciastko.
Każdy cel jest inny i wymaga dostosowanej strategii turystycznej, ale kiedy współpracujemy i uczymy się od siebie nawzajem, siła dobra staje się jeszcze silniejsza.
Aby wykorzystać potencjał podróżowania, złagodzić wady dzięki inteligentnym politykom i sprawić, by nasz świat był bardziej tolerancyjny i włączający – oto wizja, którą chciałbym zaoferować.
Peter Lochbihler jest globalnym dyrektorem ds. spraw publicznych w Booking.com.
Skontaktuj się z nami pod adresem view@euronews.com, aby przesłać propozycje lub zgłoszenia i wziąć udział w rozmowie.