Filmy

„Potrzebujemy większej rewolucji”

  • 19 maja, 2024
  • 4 min read
„Potrzebujemy większej rewolucji”


Mając na koncie dopiero drugi film, Koralie Fargeat przeszła drogę od podziwiania króla horroru ciała Davida Cronenberga do rywalizacji z nim na tegorocznym Festiwalu Filmowym w Cannes.

Fargeata”Substancja”, określany jako feministyczne podejście do gatunku horroru ciała, z Margaret Qualley i Demi Moore w rolach głównych, zaprezentuje się w Cannes w niedzielny wieczór, dzień przed najnowszym przerażającym filmem Cronenberga „The Shrouds”.

Więcej od Variety

Dorastając, Fargeat pamięta, jak potajemnie oglądał filmy Cronenberga i innych pionierów gatunku horroru, takich jak John Carpenter.

„Byli bardzo prowokacyjną częścią kina, której nie wolno mi było oglądać w domu. Przyglądałem się z boku” – mówi Fargeat Różnorodność w drodze na lotnisko, aby odlecieć do Cannes. „Dla mnie był to dostęp do świata, który był tak fascynujący i pobudzający wyobraźnię”.

Fargeat zadebiutowała w 2017 roku thrillerem akcji „Zemsta”, którego premiera odbyła się w Toronto, a następnie występowała na festiwalach na całym świecie, zdobywając uznanie krytyków. „Zemsta” opowiada o poszukiwaniu zemsty młodej kobiety po tym, jak została zgwałcona i pozostawiona na śmierć przez trzech mężczyzn. Fargeat twierdzi, że „The Substance” ma podobne motywy, choć tajemnicza fabuła jest w większości trzymana w tajemnicy.

Warto przeczytać!  Jak grupa bachorów na zawsze zmieniła Hollywood

Twierdzi jednak, że chodzi o produkt dostępny na czarnym rynku, zwany The Substance, który „pozwala wygenerować kolejnego ciebie, lepszego niż pod każdym względem — piękniejszego, młodszego, doskonałego, wszystkiego, o czym marzymy”. Ale w tej wersji siebie można spędzić tylko tydzień – w przeciwnym razie pojawią się konsekwencje.

Qualley i Moore odgrywają „dwie strony tej samej monety” – mówi Fargeat, zauważając, że musiała znaleźć „dwie potężne aktorki”, które sprostałyby fizycznym i symbolicznym wymaganiom filmu.

„W filmie jest bardzo mało dialogów i jest to film bardzo wizualny, więc wszystko podlega interpretacji” – mówi Fargeat. „Naprawdę chciałam, żeby główna bohaterka trafiła do kobiety, która ucieleśnia mit i symbol sam w sobie, tak jak Demi robi to jako aktorka”.

Z drugiej strony nazywa Qualley – która w tym roku bierze udział w konkursie z innym filmem, „Kinds of Kindness” Yorgosa Lanthimosa – „aktorką o bardzo instynktownym charakterze” i „mocną mową ciała”.

Ogólnie rzecz biorąc, produkcja była wyzwaniem. Początkowo w filmie obsadzono Raya Liottę, ale po jego śmierci w maju 2022 roku Fargeat musiał zmienić rolę i obsadzić ją ponownie z Dennisem Quaidem. Do tego doszły wymagania związane z nakręceniem horroru o ciałach – Fargeat twierdzi, że dwie konkretne sceny wymagały kilku miesięcy przygotowań i tygodni zdjęć, aby zapewnić odpowiednie tempo. Choć milczy na temat krwawych szczegółów, Fargeat drażni się, że elementy horroru są „innowacyjne” i „przesadne”, ale jednocześnie służą feministycznej misji filmu.

Warto przeczytać!  „The Front Room” – nowy zwiastun horroru A24 od braci Eggers

Body horror to „idealny sposób na wyrażenie przemocy, której dotyczą wszystkie problemy kobiet” – dodaje Fargeat.

A biorąc pod uwagę akcent #MeToo na tegorocznym festiwalu, w miarę jak ruch ten narasta we Francji, reżyser twierdzi, że premiera filmu nie mogła nastąpić w lepszym momencie.

„Nadal jest wiele do zrobienia i postępuje to bardzo, bardzo powoli, ale nadszedł czas, aby ktoś miał odwagę zabrać głos” – mówi. „To mały kamień w ogromnym murze, który musimy jeszcze zbudować w tej sprawie i szczerze mówiąc, mam nadzieję, że mój film również będzie jednym z kamieni tego muru. Właściwie to właśnie miałem zamiar z tym zrobić. Według mnie nadal potrzebujemy większej rewolucji w tym wszystkim, a najwyraźniej jeszcze jej nie osiągnęliśmy”.

Najlepsze z różnorodności

Zapisz się na newsletter Variety. Aby uzyskać najświeższe informacje, śledź nas na Facebooku, Twitterze i Instagramie.


Źródło