Powołanie Rovanpery w ostatniej chwili zakończyło się zwycięstwem WRC w Rajdzie Polski
![Powołanie Rovanpery w ostatniej chwili zakończyło się zwycięstwem WRC w Rajdzie Polski](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/06/SI202406300165_hires_jpeg_24bit_rgb-770x470.jpeg)
Po kilku burzliwych dniach Kalle Rovanpera odniósł jedno z najbardziej niezwykłych zwycięstw w historii Rajdowych Mistrzostw Świata FIA w Rajdzie Polski.
Aktualny mistrz WRC, który postanowił naładować swoje rajdowe akumulatory i wziąć udział w kampanii na pół etatu w 2024 r., nigdy nie planował startu w tym rajdzie, ale w ostatniej chwili został wezwany przez swój zespół Toyota Gazoo Racing, aby zastąpić Sebastiena Ogiera. Ośmiokrotny mistrz Ogier został odsunięty na bok po wypadku samochodowym podczas rekonesansu we wtorek, pozostawiając 23-letniemu Finowi i pilotowi Jonne Halttunenowi mniej niż 48 godzin na przygotowanie się do szybkiego szutrowego wydarzenia, które nie miało miejsca w WRC od 2017 r.
Zamiast tego gorączkowe przygotowania i brak realnych oczekiwań zdawały się go motywować do walki o 13. zwycięstwo w karierze w WRC za kierownicą Toyoty GR Yaris Rally1. Wyprzedził kolegę z zespołu Elfyna Evansa o 28,3 s w Toyocie 1-2, po tym jak lider rajdu Andreas Mikkelsen w niedzielę spadł w dół stawki w swoim Hyundaiu i20 N Rally1.
Rovanpera rozpoczął niedzielny krótki etap finałowy 9,4 s przed Mikkelsenem, ale próba Norwega, aby zdobyć drugie zwycięstwo w Rajdzie Polski, które towarzyszyłoby jego zwycięstwu w 2016 r. dla VW, została zniweczona, gdy doczołgał się do końca pierwszego etapu z oponą poza felgą. Spadł na szóste miejsce w klasyfikacji generalnej, gdy Adrien Fourmaux z M-Sport Forda zajął podium 14,4 s za Evansem.
„To był naprawdę niesamowity tydzień” – powiedział Rovanpera, którego pierwotne plany na weekend zakładały jazdę na nartach wodnych z przyjaciółmi po lokalnym jeziorze.
„Zdecydowanie muszę powiedzieć, że pracowaliśmy bardzo ciężko i teraz jesteśmy naprawdę zmęczeni. Myślę, że najlepsze jest to, że przyjechaliśmy tutaj i nie był to zły pomysł. Bardzo pomogliśmy zespołowi i zdobyliśmy wiele punktów w mistrzostwach producentów, więc nie traciliśmy czasu”.
Mikkelsen, który również bierze udział tylko w ograniczonym programie WRC w 2024 r., prowadził w piątkowym pierwszym etapie, zanim w sobotnich etapach spadł za Rovanperę. Po tym, jak trzepocząca guma z niedzielnego problemu z oponą rozerwała tylne nadkole jego samochodu, postanowił przejechać ostatnie etapy.
„To, co się dzisiaj wydarzyło, było smutne” – powiedział. „Mieliśmy naprawdę pecha, ale właściwą rzeczą było sprowadzenie samochodu z powrotem dla zespołu”.
Podczas Rajdu Polski, który odbywał się w temperaturach rzadko spadających poniżej 80 F, zmagano się z pewnymi problemami z kontrolą toru jazdy przez widzów, ale i tak zapewniono emocjonującą rywalizację, podczas której zawodnicy WRC wymieniali się dziesiątymi częściami sekundy na niezwykle szybkich drogach wokół Mikołajek.
Poza rozwarstwieniem opony w sobotę i powolnym przebiciem opony na zamykającym rajd etapie Wolf Power Stage, Evans wypadł dobrze w porównaniu do swoich głównych rywali o tytuł WRC. Walijski zdobywca punktów oznaczał, że wyprzedził Otta Tanaka z Hyundaia i odzyskał drugie miejsce w klasyfikacji kierowców, a na sześć rund przed końcem zmniejszył przewagę Thierry’ego Neuville’a do 15 punktów.
Niefortunne zderzenie z jeleniem zmusiło Tanaka do wycofania się z wyścigu w piątek rano, ale w obu kolejnych dniach zaczął ponownie startować i był w stanie zaoszczędzić 11 punktów po dobrej passie w Super Sunday. Tymczasem jego kolega z zespołu Hyundai, Neuville, wygrał i zapewnił dodatkowe punkty Wolf Power Stage, ale w sumie zajął dopiero czwarte miejsce po tym, jak w piątek wystartował jako pierwszy na szosie (niefortunny „zaszczyt” bycia liderem punktowym) i oczyścił drogę z luźnych kamieni dla samochodów z tyłu…
Gwiazda Puma Rally1, Fourmaux, który zdobył swoje trzecie podium w sezonie, zakończył rajd ze stratą 28,1 s do Neuville, a Łotysz Martins Sesks w swoim debiucie w najwyższej klasy maszynach Rally1 zajął imponujące piąte miejsce. Sesks, który na początku zawodów zajął drugie miejsce, jeździł niehybrydową i słabszą wersją Pumy, ale na swoją domową rundę WRC w przyszłym miesiącu przejdzie na samochód z pełną specyfikacją.
Mikkelsen dobiegł do domu z ponad dwiema minutami straty do zwycięskiego czasu Rovanpery na szóstym miejscu, przed Gregoire’em Munsterem w drugiej z pełnej specyfikacji Pum, a Takamoto Katsuta z Toyoty zajął rozczarowujące ósme miejsce po wydarzeniu, w którym nigdy nie czuł się komfortowo.
W WRC2, drugiej klasie międzynarodowych rajdów, Sami Pajari awansował z czwartego na drugie miejsce w ogólnej klasyfikacji mistrzostw, po zapewnieniu sobie drugiego z rzędu zwycięstwa w klasie.
22-letni Fin, który niedawno wygrał Rajd Włoch w kategorii WRC2, w piątkowy poranek wysunął się na prowadzenie w swojej klasie i utrzymywał szybkie i bezbłędne tempo na szybkim polskim żwirze, dzięki czemu jego pozycja na szczycie nigdy nie była zagrożona.
Na początku zmagał się z lokalnym bohaterem Kajetanem Kajetanowiczem, ale pozostawił mu komfortowy bufor, gdy w sobotę Polak wycofał swoją Skodę Fabię RS z powodu uszkodzenia zawieszenia. Pajari nie podejmował żadnego ryzyka podczas niedzielnego, czteroetapowego etapu finałowego, dojeżdżając do mety ze stratą 22,0 s do Skody Olivera Solberga i przypieczętowując swoją serię zwycięstw jeden po drugim.
W rezultacie Pajari zbliża się do lidera Citroena w mistrzostwach WRC2 Yohana Rossela o trzy punkty. Kierowca WRC2 może wytypować do zdobycia punktów tylko siedem rund, a Francuz zdecydował się ominąć Polskę.
Seria superszybkich wyścigów szutrowych w Europie Północnej będzie kontynuowana w przyszłym miesiącu podczas Rajdu Łotwy. Rajd z siedzibą w Lipawie, będący po raz pierwszy częścią mistrzostw, odbędzie się w dniach 18–21 lipca.
WRC Rajd Polski, końcowe miejsca po trzecim etapie, SS19
1 Kalle Rovanpera/Jonne Halttunen (Toyota GR Yaris Rally1) +2h33m07,6s
2 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1) +28,3 s
3 Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Puma Rally1) +42,7 sek.
4 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) +1m10.8s
5 Martins Sesks/Renars Francis (Ford Puma Rally1, niehybrydowy) +1m47,0s
6 Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (Hyundai i20 N Rally1) +2 m16,6 s
7 Gregoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1) +2m18,0s
8 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR Yaris Rally1) +2m26.7s
9 Sami Pajari/Enni Malkonen (Toyota GR Yaris Rally2 – lider WRC2) +7m50.7s
10 Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Skoda Fabia RS – WRC2) +8m12,7s
Mistrzostwa Kierowców WRC po 7 rundach
1 Neuville’a 136 punktów
2 Ewan 121
3 Tanak 115
4 Sebastien Ogier 92
5 Fourmaux 91
Mistrzostwa Producentów WRC po 7 rundach
1 Hyundai Motorsport 311 punktów
2 Toyota Gazoo Wyścigi 301
3 M-Sportowy Ford 156
Sprawdź WRC.com, oficjalną stronę FIA World Rally Championship. A dla najlepszych wrażeń WRC, zapisz się na subskrypcję Rally.TV, aby oglądać wszystkie etapy każdego rajdu na żywo i na żądanie, kiedykolwiek i gdziekolwiek.