Pożegnalny film Beatlesów „Let It Be” trafia do Disney+: recenzja
Chucka Arnolda
Muzyka
Przez lata, a właściwie dziesięciolecia, było to raczej „Don’t Let It Be”.
Jednak po raz pierwszy dokument The Beatles z 1970 r. „Let It Be” – który nigdy nie był dostępny na DVD, Blu-ray ani w zasadzie na czymkolwiek innym niż VHS – jest wreszcie w tym tygodniu dostępny do odtworzenia w Disney+.
Czy warto było czekać 54 lata?
Cóż, tak – i nie.
Najpierw potrzebny jest tutaj kontekst: jeśli oglądałeś „The Beatles: Get Back” – trzyczęściowy, ośmiogodzinny dokument wyreżyserowany przez nikogo innego, jak zdobywcę Oscara, reżysera „Władcy Pierścieni”, Petera Jacksona, który miał także swoją premierę na Disney+ w 2021 — widziałeś już tego wiele.
I widziałem to z tak szczegółowymi szczegółami – z tego samego materiału, którego Jackson użył w filmie reżysera „Let It Be” Michaela Lindsaya-Hogga – że prawdopodobnie można określić poziom niechlujności sztucznej brody Paula McCartneya.
Ale na szczęście – niezależnie od tego, czy oglądałeś już nudny „Get Back” – to tylko 80 minut w porównaniu z ośmioma godzinami twojego czasu.
Dla każdego poza największymi Beatlemaniami ta matematyka jest matematyką.
Ale tutaj jest prawdziwa różnica: podczas gdy w „Get Back” uchwycono każdy szczegół barw Liverpoolu, bocznego oka i blokowania rocka Yoko Ono, to „Let It Be” skupia się w całości na muzyce, która powstała w powolnym zanikaniu Fab Four .
Przez większą część filmu – który dokumentuje pracę Beatlesów nad piosenkami na ich ostatni album, „Let It Be” z lat 70., wydany w styczniu 1969 r. – czuję się, jakbym był małym czteroskrzydłym owadem na ścianie tego domu. sesje w siedzibie Apple Corps w Londynie.
Próby, opracowywanie piosenek i po prostu jammowanie – nawet przy całym narastającym napięciu, które w rzeczywistości jest bardziej między McCartneyem i Georgem Harrisonem niż Sir Paulem i Johnem Lennonem (dla wszystkich, którzy wciąż obwiniają Ono za rozpad Beatlesów) – to magiczna tajemnicza trasa koncertowa za kulisami zespołu, który przez wielu uważany jest za najlepszy zespół wszechczasów.
Kiedy McCartney i Lennon są w tak łatwej harmonii i koleżeństwie w „Two Of Us” – a ten ostatni kapryśnie gwiżdże na zakończenie – wydaje się, że ten dynamiczny duet miał trwać wiecznie.
A kiedy McCartney siedzi przy fortepianie, w niefiltrowanym zbliżeniu, aby wykonać „Let It Be” – który sam napisał, choć przypisuje się to jego współpracy z Lennonem – surowe emocje i powaga są prawdziwe, ponieważ wszyscy poddają się majestat muzyki.
Chociaż ostatecznie nie byłoby „odpowiedzi” dla The Beatles – którzy oficjalnie rozstali się przed wydaniem ich ostatniego albumu w maju 1970 roku – w tym momencie po prostu pozwolili muzyce pozostać.
I jest to piękna rzecz do zobaczenia.
Ale prawdziwe piękno „Let It Be” ujawnia się w ostatniej zwrotce. To właśnie wtedy załamani Beatlesi wpadli na dach Apple Corps, aby wziąć udział w ich pierwszym występie na żywo od 1966 roku.
„Wracaj tam, gdzie kiedyś należałosz” – śpiewa McCartney, a te słowa zapadają głęboko w pamięć, gdy londyński tłum gromadzi się, wielu patrzy w górę z ulicy – a jednocześnie jest nienagannie elegancki.
To znaczy, nawet bobby są stylizowane.
Z perspektywy czasu „Don’t Let Me Down” zamienia się w desperacką ostatnią prośbę o uratowanie grupy braci.
Ale „Let It Be” trafnie kończy się odrobiną beztroski Lennona: „Mam nadzieję, że przeszliśmy przesłuchanie”.
Załaduj więcej…
{{#isDisplay}}
{{/isDisplay}}{{#isAniviewVideo}}
{{/isAniviewVideo}}{{#isSRVideo}}
{{/isSRVideo}}