Poznaj potentatów stojących za wielkim indyjskim weselem
Przez Nikhil Inamdar, Korespondent BBC Business
Od kilku miesięcy najbogatszy człowiek Azji, Mukesh Ambani, znajduje się w centrum uwagi w Indiach.
Nie dlatego, że dokonał jakiegoś wielkiego przejęcia lub otrzymał wielki czek na cele charytatywne, ale dlatego, że to huczne wesele jego syna zachwyciło cały kraj i świat.
Przyjęcia poprzedzające ślub, które rozpoczęły się w marcu, sprawiły, że rodzina Ambani stała się ważnym tematem wielu śniadań, obiadów i kolacji.
Anant Ambani, najmłodszy syn Mukesha Ambaniego, wziął ślub ze swoją wieloletnią dziewczyną Radhiką Merchant w rodzinnym centrum kongresowym w Mumbaju w piątek, co stanowi ukoronowanie sześciomiesięcznych uroczystości, które odbywały się na całym świecie.
Indyjskie wesela bywają wystawne, ale skala i rozmiary zlotu Ambani przyćmiły zapewne entuzjazm, z jakim celebrowali je dawni członkowie rodzin królewskich.
Niezawodna obecność gwiazd Bollywood na każdej imprezie, warte miliony dolarów występy światowych gwiazd popu, takich jak Rihanna i Justin Bieber, a także liczne grono VIP-ów przybywających na uroczystości, stały się źródłem niekończącego się pożywienia dla paparazzi.
Rozważmy niektóre z globalnej elity, które pojawiły się na uroczystościach – Marka Zuckerburga z Meta, dyrektora generalnego Samsunga Han-Jong Hee, Billa Gatesa, córkę byłego prezydenta USA Donalda Trumpa Ivankę, byłych premierów Wielkiej Brytanii Borisa Johnsona i sir Tony’ego Blaira, prezydenta FIFA Gianniego Infantino i siostry Kardashian.
I lista jest długa.
„To bardzo zajęci ludzie. Nie przyjeżdżają tylko po to, żeby się dobrze bawić” – powiedział BBC James Crabtree, autor książki The Billionaire Raj: A Journey Through India’s New Gilded Age.
„To pokazuje, że globalni liderzy biznesu uważają, że Ambanis są strategicznie ważni, a także, że postrzegają Indie jako bardzo duży rynek”.
Poznaj rodzinę
Rodzinę Ambanich często uważa się za najbardziej znaną rodzinę biznesową w Indiach.
Zarządzają Reliance Industries, konglomeratem naftowo-telekomunikacyjnym założonym przez ojca Mukesha Ambaniego, Dhirubhai Ambaniego – człowieka o kontrowersyjnej spuściźnie, który zyskał legendarny status dzięki sprawnemu poruszaniu się po kontrowersyjnej polityce Indii sprzed liberalizacji, a jednocześnie dzięki tworzeniu ogromnego bogactwa dla akcjonariuszy swojej firmy.
Dhirubhai zmarł w 2002 r., a założone przez niego imperium zostało podzielone między jego dwóch synów – Anila i Mukesha – po tym, co można określić jako jedną z najbardziej zaciętych walk sukcesyjnych w historii Indii.
Od tego czasu losy braci się rozeszły. Młodszy Anil ogłosił bankructwo, a Mukesh coraz bardziej skupiał się na biznesach nastawionych na klienta, jednocześnie zachowując pozycję lidera w głównej gałęzi działalności Reliance, czyli petrochemii.
Jego rafineria ropy naftowej w zachodnim mieście Jamnagar jest największą na świecie.
W ostatnich latach Reliance sprowadziło do Indii niektóre z najbardziej znanych luksusowych marek na świecie, od Valentino po Versace, od Burberry po Bottega.
Firma jest obecnie m.in. właścicielem drużyny o światowej renomie najbogatszy turniej krykieta i kultowy brytyjski sprzedawca zabawek Hamleys.
W 2021 roku firma nabyła historyczny klub golfowy Stoke Park w Buckinghamshire za kwotę 57 mln funtów.
Na początku tego roku Reliance podpisało wiążący pakt o połączeniu swoich platform rozrywkowych z Disneyem, w ramach najnowszej próby przekształcenia przemysłowych cumowisk firmy. Jest to umowa, która czyni z Mukesha Ambaniego potężnego gracza w przestrzeni cyfrowego przesyłania strumieniowego, z prawami do turniejów krykietowych i międzynarodowych pokazów.
Ale konglomerat naprawdę zaczął swoje szaleństwo zakupowe podczas pandemii Covid-19, kiedy otrzymał miliardy dolarów inwestycji od ponad tuzina globalnych graczy, w tym Meta i Google. Plan Meta zakładał połączenie ponad 400 milionów użytkowników WhatsApp w Indiach z platformą zakupów spożywczych online JioMart.
Agresywna strategia cenowa firmy stanowi poważne wyzwanie dla zagranicznych graczy, takich jak Netflix i Amazon.
Prywatnie zagraniczni gracze, którzy konkurują w tych samych sektorach co Reliance, czasami narzekają na brak równych szans. Twierdzą, że rodzina Ambanich należy do nielicznej grupy, która skorzystała na polityce indyjskiego rządu polegającej na przyznawaniu preferencyjnych kontraktów lokalnym potentatom.
„Zagraniczni gracze stoją przed trudnym wyborem” – mówi pan Crabtree. „Mogą albo walczyć z Reliance, albo iść z Reliance do łóżka. Zuckerburg zdecydował się na współpracę z nimi, podczas gdy Amazon zdecydował się walczyć. Ale te bitwy są często bardzo kosztowne, a obcokrajowcy ostatecznie przegrywają”.
Teraz kolejnym celem Mukesha Ambaniego są usługi finansowe, a Reliance wchodzi w spółkę joint venture z amerykańską firmą BlackRock w celu prowadzenia działalności w zakresie pośrednictwa i zarządzania majątkiem.
Nic więc dziwnego, że dla rodziny Ambanich to coś więcej niż tylko ślub.
To pokaz siły i wpływów, jakie mają, mówi Harish Bijoor, specjalista ds. strategii marki. „To pokaz faktu, że ta rodzina jest magnesem, który przyciąga ludzi ze wszystkich środowisk – biznesu, polityki i rozrywki”.
Dodaje, że medialna błyskawiczna kampania wokół tego wydarzenia to także sposób, aby uczynić osobiste wydarzenie „jeszcze bardziej osobistym dla całego świata” – na przykład dla konsumentów produktów i usług Reliance – którzy nigdy nie otrzymaliby zaproszenia.
Jeśli patriarsze dynastii Ambani, Dhirubhai, przypisuje się wprowadzenie rynku akcji do świadomości indyjskich inwestorów detalicznych, to jego synowi Mukeshowi powszechnie wiadomo, że przyczynił się do stworzenia licznych punktów styczności między jego przedsiębiorstwami a przeciętnym indyjskim konsumentem.
Ogromna część dzisiejszej konsumpcji Hindusów – począwszy od programów, które oglądają, przez ubrania, które noszą, a nawet sposób, w jaki będą dokonywać transakcji w przyszłości – pochodzi ze stajni Ambani.
I dlatego nie mogło być lepszej okazji niż olśniewające wesele, na którym rodzina mogła zaprezentować swoją markę rosnącej grupie konsumentów w Indiach.
I rzeczywiście, ślub zachwycił ludzi w Indiach i na całym świecie.