Biznes

PPK. Czy Pracowniczy Plan Emerytalny zwalnia pracodawcę z tworzenia PPK

  • 3 sierpnia, 2023
  • 4 min read
PPK. Czy Pracowniczy Plan Emerytalny zwalnia pracodawcę z tworzenia PPK


Jesteśmy nowym podmiotem zatrudniającym. W czerwcu 2023 roku zatrudniliśmy 20 osób na podstawie umowy o pracę. Czy jeśli utworzymy Pracowniczy Plan Emerytalny – spełniające warunki określone przepisami ustawy o Pracowniczych Planach Kapitałowych – to będziemy zwolnieni z wdrożenia PPK? Opowiadamy.

  • Zwolnienie z PPK 
  • Utworzenie PPE już po utworzeniu PPK

Utworzenie pracowniczego programu emerytalnego (PPE) przez nowy podmiot zatrudniający nie zwalnia go z utworzenia pracowniczych planów kapitałowych (PPK). Jednak pracodawca, który uruchomił PPK, a następnie utworzył PPE, po spełnieniu określonych w ustawie o PPK wymagań, może nie finansować wpłat do PPK za uczestników PPK, którzy przystąpili do PPE.

Zwolnienie z PPK 

Ze zwolnienia z utworzenia pracowniczego planu kapitałowego (PPK) mógł skorzystać pracodawca, który w dniu objęcia go przepisami ustawy o PPK (w ramach jednego z czterech etapów przewidzianych przepisami przejściowymi tej ustawy), prowadził pracowniczy program emerytalny (PPE), jeśli: 

  • w PPE uczestniczyło co najmniej 25 proc. osób zatrudnionych (w rozumieniu ustawy o PPK) oraz 
  • pracodawca naliczał i odprowadzał składki podstawowe do PPE w wysokości co najmniej 3,5 proc. wynagrodzenia. 

Zwolnienie to nie jest jednak bezterminowe i przestaje obowiązywać – co oznacza, że pracodawca jest zobligowany do stosowania przepisów ustawy o PPK – począwszy od dnia: 

  • zawieszenia naliczania i odprowadzania składek podstawowych do PPE w okresie przekraczającym 90 dni,
  • ograniczenia wysokości odprowadzanych składek podstawowych do PPE poniżej 3,5 proc. wynagrodzenia,
  • likwidacji PPE, 
  • opóźnienia w odprowadzaniu składek podstawowych do PPE przekraczającego 90 dni, które wynikło z celowego działania pracodawcy,
  • następującego po 1 stycznia lub 1 lipca danego roku, jeśli według stanu na ten dzień w PPE uczestniczy mniej niż 25 proc. osób zatrudnionych w danym podmiocie.
Warto przeczytać!  Dywidendy w tym roku nie zawiodą akcjonariuszy

Oznacza to, że począwszy od tego dnia – pracodawca jest zobowiązany, w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po upływie trzech miesięcy (90 dni) zawrzeć w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych umowę o prowadzenie PPK oraz nie później niż na 10 roboczych przed upływem tego terminu umowę o zarządzanie PPK. 

Jak prawidłowo rozliczać składki ZUS. 28 praktycznych porad

Autopromocja

Jak prawidłowo rozliczać składki ZUS. 28 praktycznych porad

Polecamy:

Jak prawidłowo rozliczać składki ZUS. 28 praktycznych porad

Utworzenie PPE już po utworzeniu PPK

Ponadto w ustawie o PPK przyjęto, że podmiot zatrudniający, który zawarł umowę o zarządzanie PPK oraz umowę o prowadzenie PPK, a następnie utworzył PPE i odprowadza składki podstawowe do PPE w wysokości co najmniej 3,5% wynagrodzenia, może – w porozumieniu z zakładową organizacją związkową działającą w tym podmiocie – nie finansować, od miesiąca następującego po miesiącu, w którym PPE został zarejestrowany przez KNF, wpłat podstawowych i wpłat dodatkowych do PPK za osoby zatrudnione, które przystąpiły do PPE. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy tutaj zaznaczyć, że jeśli w danym podmiocie nie działa zakładowa organizacja związkowa, to takie zwolnienie w porozumieniu z inną reprezentacją nie będzie możliwe. 

Warto przeczytać!  Kupuj lub sprzedawaj: Vaishali Parekh rekomenduje kupno trzech akcji dzisiaj – 15 kwietnia

Podmiot X, który w 2021 roku utworzył PPK, od czerwca 2023 roku prowadzi także PPE i odprowadza składki podstawowe do PPE w wysokości 4% wynagrodzenia. Podmiot ten, pomimo, że nie działa w nim zakładowa organizacja związkowa chce – w porozumieniu z reprezentacja osób zatrudnionych – zwolnić się z finansowania wpłat do PPK. W związku z tym, że w podmiocie X nie działa zakładowa organizacja związkowa, nie może on zwolnić się z finansowania wpłat do PPK. 

Więcej na temat PPK na mojeppk.pl i pod nr telefonu 800 775 775. Zachęcamy również do korzystania z bezpłatnych szkoleń prowadzonych przez ekspertów PFR Portal PPK. Na szkolenia można zapisać się tutaj:

Dokumentacja kadrowa 2023 + wzory dokumentów online. Zasady prowadzenia i przechowywania

Autopromocja

Dokumentacja kadrowa 2023. Zasady prowadzenia i przechowywania + wzory dokumentów online

Czy wiesz, gdzie przechowywać nowe dokumenty kadrowe, a także jak prowadzić akta osobowe i dokumentację w formie elektronicznej? W książce „Dokumentacja kadrowa 2023. Zasady prowadzenia i przechowywania” znajdziesz odpowiedzi na te oraz inne pytania. Do publikacji dołączamy wzory dokumentów dostępne w wersji online. Sprawdź szczegóły na stronie Sklep.infor.pl i bądź na bieżąco z nowymi przepisami!

Warto przeczytać!  Orlen ma zwiększyć zakupy rosyjskiej ropy do rafinerii w Czechach. PKN Orlen wyjaśnia

Dokumentacja kadrowa 2023 + wzory dokumentów online. Zasady prowadzenia i przechowywania


Źródło