Nauka i technika

Pracownicy służby zdrowia zajmujący się lokalną społecznością propagują wiedzę genetyczną wśród mniejszości

  • 13 stycznia, 2024
  • 4 min read
Pracownicy służby zdrowia zajmujący się lokalną społecznością propagują wiedzę genetyczną wśród mniejszości


Zmiany w DNA, zwane mutacjami, mogą zwiększać prawdopodobieństwo zachorowania na raka. W szczególności osoby z mutacjami w genach BRCA 1 i 2 są znacznie bardziej narażone na rozwój dziedzicznego raka piersi i jajnika. Ale skąd ludzie wiedzą, czy mają te mutacje?

Badania genetyczne.

Badania genetyczne pozwalają lekarzom zobaczyć te mikroskopijne zmiany. Wiedząc, że takie mutacje istnieją, lekarze będą częściej sprawdzać objawy raka piersi i jajnika.

Jednak mniejszości, zwłaszcza czarne kobiety, rzadziej uczestniczą w testach genetycznych. Jeszcze mniej osób angażuje się w usługi uzupełniające, takie jak zalecane interwencje, które zmniejszają ryzyko.

Aby to zmienić, zespół naukowców z Uniwersytetu Medycznego Karoliny Południowej, kierowany przez dr Caitlin G. Allen, planuje uczyć pracowników służby zdrowia, którzy często mieszkają w społecznościach, którym służą, jak dzielić się znaczenie badań genetycznych wśród rówieśników. Allen jest adiunktem na Wydziale Nauk o Zdrowiu Publicznym MUSC.

„Pracownicy służby zdrowia działają jako pomost między społecznością a badaczami i klinicystami i mogą pomóc odpowiedzieć na pytania, zapewnić usługi wsparcia i zająć się wieloma społecznymi determinantami problemów zdrowotnych” – powiedział Allen, który spędził ponad dziesięć lat pracując z zapewnienie wsparcia dla CHW.

Warto przeczytać!  Badanie w Czarnobylu dostarcza nowych informacji na temat przetrwania w zanieczyszczonym środowisku

Na początek zespół współpracował z CHW, aby poznać ich potrzeby i preferencje w zakresie materiałów szkoleniowych z zakresu genetyki. Opisują te wysiłki w listopadowym artykule w Journal of Cancer Education.

Wiedząc, że niektóre społeczności mniejszościowe nie ufają badaczom i personelowi medycznemu, Allen i jej zespół zrekrutowali CHW, ponieważ są już zaufanymi członkami społeczności. Naukowcy odkryli, że dzieci CHW były już bardzo ciekawe genetyki i chciały dowiedzieć się więcej.

Wykazano duże zainteresowanie ze strony CHW, aby dowiedzieć się więcej o nowotworach i genetyce, ale nie istniało szkolenie wspierające ich w budowaniu tych kompetencji i wiedzy genetycznej”.


Doktor Caitlin G. Allen, Uniwersytet Medyczny Karoliny Południowej

Dzięki funduszom American Cancer Society i MUSC Hollings Cancer Center Allen i jej zespół stworzyli to szkolenie, organizując grupy fokusowe z pracownikami służby zdrowia i lekarzami, prosząc ich o osiągnięcie porozumienia w sprawie tego, jakie lekcje powinny zostać uwzględnione. Po opracowaniu materiałów szkoleniowych pracownicy CHW powiedzieli badaczom, czy są one jasne i łatwe do zrozumienia.

Wykorzystując informacje zwrotne od tych grup fokusowych, Allen i jej zespół ukończyli 10-modułowe szkolenie CHW o nazwie Program Keeping Each other Engaged via IT (KEEP IT). Naukowcy wirtualnie przeprowadzili 12-godzinne szkolenie 26 CHW. Szkolenie skutecznie podniosło wiedzę i kompetencje genetyczne i zostało wysoko ocenione przez CHW. Pełne wyniki szkoleń KEEP IT zostaną opublikowane wkrótce.

Warto przeczytać!  Badania genetyczne są użytecznym narzędziem ochrony zagrożonych szympansów

„To był zaszczyt wykorzystać pomysł, aby CHW uczyli swoje społeczności genetyki i wcielili go w życie” – powiedział Allen.

Jednak badaczom jeszcze daleko do zakończenia prac. Ubiegają się o fundusze, aby móc rozszerzyć szkolenie na cztery inne południowe stany.

„Projektowanie i prowadzenie szkoleń we współpracy z członkami społeczności jest naprawdę skuteczne” – podkreślił Allen, „i ważne jest, aby we wszystkich badaniach uwzględniać perspektywę społeczności”.

Źródło:

Uniwersytet Medyczny Karoliny Południowej

Numer czasopisma:

Allen, CG, i in. (2023). Opracowanie programu nauczania dotyczącego dziedzicznego raka piersi i jajnika oraz genetyki dla pracowników służby zdrowia w społeczności lokalnej: KEEP IT (program wzajemnego zaangażowania za pośrednictwem IT) Szkolenie dla pracowników służby zdrowia w społeczności. Journal of Cancer Education. doi.org/10.1007/s13187-023-02377-7.


Źródło