Fotografia

Praktyczny przegląd Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 R LM OIS

  • 4 czerwca, 2024
  • 11 min read
Praktyczny przegląd Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 R LM OIS


Recenzja obiektywu Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4Recenzja obiektywu Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4

Ten artykuł został zaktualizowany w czerwcu 2024 r. przy udziale Seana McCormacka i Jaymesa Dempseya.

Skromny obiektyw kitowy. Miałem ich sporo: Canon 18-55 mm, Nikon 18-55 mm, Olympus 14-42 mm i Olympus 12-50 mm. Jakość jest z pewnością mieszana. Canon jest bardzo plastyczny. Nikon jest lepiej zbudowany. Olympus 14–42 mm ma zabawną konstrukcję, w której trzeba kliknąć środek obiektywu, zanim zacznie działać. Wszystkie mają zmienną przysłonę – zwykle f/3,5–5,6 – więc na pewno nie są najszybszy soczewki na rynku.

Następnie kupiłem egzemplarz Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 R LM OIS i umieścił je Wszystko wstydzić się. To bez wątpienia najlepszy obiektyw kitowy, jakiego kiedykolwiek używałem, a dla fotografów poszukujących lekkiego obiektywu, który pozwala robić niesamowite zdjęcia w różnych sytuacjach, jest to świetny wybór.

Poniżej dzielę się moją recenzją Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 opartą na moich doświadczeniach z użytkowaniem obiektywu w terenie. Pamiętaj, że nie jest to recenzja wymagająca dużego wysiłku laboratoryjnego i skupiająca się na specyfikacjach; zamiast tego wyjaśniam dokładnie, co tak bardzo kocham w tym obiektywie, i omawiam scenariusze fotografowania, w których jest on najlepszy. Wyświetlam także mnóstwo zdjęć wykonanych obiektywem XF 18–55 mm, dzięki czemu możesz sam przekonać się, jak on sobie radzi.

Zanurkujmy od razu!

Co sprawia, że ​​Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 jest świetnym obiektywem kitowym?

Mój bardzo lubiany i używany kitowy obiektyw XF 18-55mm firmy FujiMój bardzo lubiany i używany kitowy obiektyw XF 18-55mm firmy Fuji
Moja (ukochana!) kopia kitowego obiektywu Fujifilm XF 18-55mm.

Jak wspomniałem we wstępie, nie będę się specjalnie skupiał na szczegółach technicznych. Są to jednak podstawowe specyfikacje, o których należy pamiętać:

  • Mocowanie: mocowanie Fuji X
  • Ogniskowa: 18-55mm
  • Ogniskowa odpowiednik formatu 35 mm: 27–84 mm
  • Maksymalna przysłona: f/2,8 (przy 18 mm), f/4 (przy 55 mm)
  • Minimalna przysłona: f/22
  • Maksymalne powiększenie: 0,08-0,15x
  • Waga: 310g
  • Wymiary: 65 mm (średnica) na 70,4 mm (przy 18 mm) do 97,9 mm (przy 55 mm)
  • Rozmiar filtra: 58 mm

A więc pomijając to, porozmawiajmy o tym, co sprawia, że ​​ten mały obiektyw kitowy jest tak imponujący!

Rozmiar i jakość wykonania

Pierwszą rzeczą, która rzuca się w oczy, jest to, że Fujifilm XF 18–55 mm jest prawie o jedną sekundę szybszy od innych obiektywów kitowych – nawet przy zmiennej przysłonie uzyskujemy maksymalny otwór przysłony f/2,8 na najszerszym polu widzenia i maksymalny otwór przysłony f/4 długi koniec – a mimo to jest bardzo kompaktowy.

Przykładowe zdjęcie obiektywu kitowego Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4Przykładowe zdjęcie obiektywu kitowego Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4
Ujęcie z parady Halloween z udziałem grupy teatru ulicznego Macnas. Strzał z 18 mm.

Większość obiektywów kitowych jest tania i plastyczna, a mimo to ten obiektyw ma prawie w całości metalową konstrukcję i sprawia wrażenie niezwykle trwałego. Dobrze leży w dłoni i łatwo mieści się w kieszeni, co jest wygodne, gdy nie chcesz nosić ze sobą torby na aparat (w jednej kieszeni możesz umieścić obiektyw Fujifilm 18-55 mm, a aparat Fujifilm w drugiej! ). Kompaktowy rozmiar idealnie nadaje się do fotografowania w ruchu i do codziennych zdjęć, ale jest też dużą zaletą, jeśli regularnie podróżujesz i nie chcesz dźwigać ze sobą dużego, nieporęcznego sprzętu.

Warto przeczytać!  Jak nawiązać więź emocjonalną podczas fotografowania krajobrazów

Trzymając Fujifilm XF 18-55 mm, odczuwam prawdziwe poczucie wytrzymałości. Ze wszystkich obiektywów kitowych, których używałem, ten poziom trwałości dorównuje chyba tylko obiektywowi Nikon 18–55 mm. Dzięki temu można go wygodnie używać na świeżym powietrzu, na imprezach, na których czasami dochodzi do potrąceń, w pobliżu hałaśliwych zwierząt domowych i podczas zawodów sportowych.

A jeśli jesteś typem fotografa, który nie lubi opiekować się swoim sprzętem, imponująca wytrzymałość sprawi, że po kilku miesiącach nie będziesz musiał kupować nowego obiektywu kitowego.

Wydajność optyczna

Przykładowe zdjęcie obiektywu kitowego Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4Przykładowe zdjęcie obiektywu kitowego Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4
Kolejne ujęcie z parady na 18,8mm. Korzystanie z szerokiego końca zoomu w celu uwzględnienia tłumu daje poczucie skali i okazji.

Optycznie obiektyw Fuji XF 18–55 mm jest zaskakująco ostry, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że jest to obiektyw kitowy.

Tak naprawdę Fujifilm chyba zrobiło sobie krzywdę tym obiektywem. Jest tak dobry, że ludzie mogą nie chcieć kupić bardziej „poważnego” obiektywu Fujifilm XF 16-55mm f/2.8 R LM WR, który kosztuje około dwukrotnie więcej niż obiektyw kitowy 18-55mm.

(Porównując te dwa obiektywy, dodatkowe 2 mm na najszerszym końcu i stały maksymalny otwór względny f/2,8 są zdecydowanie atrakcyjne, ale biorąc pod uwagę, że 18–55 mm jest tak dobry, z łatwością oparłem się pokusie dokonania tego zakupu. Prawdopodobnie tak zrobię zdecyduj się na niego w przyszłości, ale zatrzymam obiektyw kitowy i będę go nosić ze sobą w torbie na zdjęcia podróżne).

Zaznaczę też, że nie zaobserwowałem żadnych zniekształceń podczas używania obiektywu XF 18-55mm f/2.8-4. Innymi słowy, optyka jest bardzo solidna i nie musisz się martwić, że zrobisz amatorsko wyglądające zdjęcia, jak w przypadku obiektywu kitowego gorszej jakości.

Maksymalna przysłona i stabilizacja obrazu

Przykładowe zdjęcie obiektywu kitowego Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4Przykładowe zdjęcie obiektywu kitowego Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4
Portret biznesowy dotyczący ochrony środowiska dla lokalnego magazynu, wykonany przy użyciu ogniskowej 18 mm.

Jak wspomniałem powyżej, znalezienie obiektywu kitowego z maksymalnym otworem względnym f/2.8-4 jest fantastyczne. Większość obiektywów kitowych nie otwiera zbyt szeroko przysłony, co utrudnia fotografowanie przy słabym oświetleniu (np. w domu, w nocy, w cieniu itp.). Jednak fotografując obiektywem XF 18-55 mm f/2,8-4 przy ogniskowej 18 mm, uzyskujemy maksymalną przysłonę f/2,8. Zapewnia to elastyczność potrzebną do rejestrowania ostrych, wysokiej jakości zdjęć w trudnych warunkach oświetleniowych.

Warto przeczytać!  Co sztuczna inteligencja oznaczała dla fotografów w 2023 roku?

Szerszy maksymalny otwór przysłony ma drugą zaletę: umożliwia tworzenie zdjęć z małą głębią ostrości i bardzo ładnym rozmyciem tła. Jest to coś, co oferuje bardzo niewiele obiektywów kitowych i pozwala na wykonywanie portretów o wyrafinowanym, profesjonalnym wyglądzie. (Aby zobaczyć, co mam na myśli, spójrz na przykładowe obrazy poniżej!)

Jest jeszcze jedna funkcja, o której z pewnością warto wspomnieć: optyczna stabilizacja obrazu. Zapobiega to drganiom aparatu i umożliwia robienie zdjęć z ręki przy długich czasach otwarcia migawki, co może być pomocne przy słabym oświetleniu lub podczas fotografowania z wąską przysłoną. Większość aparatów Fujifilm nie ma wbudowanej stabilizacji obrazu, dlatego nie należy zapominać o wartości tej technologii. OIS też jest całkiem niezły; Odkryłem, że daje to o około cztery stopnie więcej niż zasada 1/ogniskowa (tj. zasada odwrotności), o której prawdopodobnie słyszałeś.

Używany obiektyw Fujifilm XF 18-55mm

Zakres ogniskowych 18–55 mm (27–84 mm w przypadku 35 mm) to idealny zoom dla każdego, kto kupuje swój pierwszy aparat. Obejmuje szerokokątne ogniskowe do zdjęć krajobrazów i scenerii, ale na dłuższym końcu ma wystarczający zasięg, aby zrobić świetny portret. (Przy całkowitym powiększeniu uzyskujesz prawie 85 mm, co jest niezwykle popularną ogniskową w portretach.) A robienie portretów przy przysłonie f/4 pozwoli uzyskać bardzo ładne efekty bokeh tła; musisz tylko upewnić się, że między obiektem a tłem jest odpowiednia odległość.

Sposób ustawiania przysłony w XF 18–55 mm różni się od sposobu ustawiania przysłony w przypadku większości innych obiektywów. W systemie fly-by-wire przysłonę zmieniamy za pomocą pierścienia na obiektywie. Jednak ze względu na zmienną przysłonę na obiektywie nie ma żadnych oznaczeń (w przeciwieństwie do większości innych obiektywów Fujifilm). Oznacza to, że aby zobaczyć ustawioną przysłonę, musisz korzystać z ekranu lub wizjera elektronicznego. Po naciśnięciu do połowy, aby ustawić ostrość, przysłona otwiera się, ustawia ostrość zdjęcia, a następnie przechodzi do ustawionej przysłony.

Przykładowe zdjęcie obiektywu kitowego Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4Przykładowe zdjęcie obiektywu kitowego Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4
Choć może to wyglądać na szerokie ujęcie, w rzeczywistości zostało zrobione z odległości 55 mm z tyłu, aby pomóc skompresować scenę. Przy przysłonie f/5 tło jest nieostre, dzięki czemu obiekt jest jeszcze bardziej widoczny.

Jeszcze jedna rzecz, którą uwielbiam w ogniskowej 18–55 mm: można wykonać portret przy ogniskowej 55 mm, a następnie szybko wykonać ujęcie sceny z cofaniem. W ten sposób możesz wykonać połączenie ciasnych zdjęć i zdjęć otoczenia, co jest obecnie koniecznością dla większości fotografów.

Przykładowe zdjęcie obiektywu kitowego Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4Przykładowe zdjęcie obiektywu kitowego Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4
Typowe wycofanie, aby pokazać konfigurację z sesji zdjęciowej.

Przykładowe zdjęcia wykonane aparatem Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4

Często korzystałem z obiektywu XF 18–55 mm, dlatego zamieściłem kilka przykładowych zdjęć przedstawiających obiektyw w różnych przypadkach użycia.

Warto przeczytać!  Sigma 50mm f/1.2 DG DN Art to najlżejszy obiektyw w swojej klasie

Na początek mamy typową sesję portretową. Za pomocą końcówki obiektywu o średnicy 18 mm można wykonać szerokie ujęcie, pokazując obiekt w pełnej długości wraz z otoczeniem. Możesz użyć szerokiej przysłony, aby tło powoli traciło ostrość.

Przykładowe zdjęcie obiektywu kitowego Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4Przykładowe zdjęcie obiektywu kitowego Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4
Pełnowymiarowe zdjęcie przy ogniskowej 18 mm (tutaj przycięte do pionu) i zdjęcie głowy wykonane chwilę później przy ogniskowej 55 mm.

W miarę postępu sesji możesz powiększyć do 55 mm i zacząć robić ciaśniejsze portrety. Nawet jeśli Twoja przysłona będzie wynosić f/4, będzie ona wystarczająco mała, aby tło było nieostre, co dałoby naprawdę piękny efekt.

Nawet podczas swobodnego spaceru możesz uchwycić różne perspektywy z tej samej pozycji. Możesz na przykład stworzyć ogólne ujęcie lasu lub fragment ścieżki przed sobą:

Przykładowe zdjęcie obiektywu kitowego Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4Przykładowe zdjęcie obiektywu kitowego Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4
Szerokie ujęcie lasu podczas niedawnego spaceru.
Przykładowe zdjęcie obiektywu kitowego Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4Przykładowe zdjęcie obiektywu kitowego Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4
Powiększony widok ścieżki wykonany z tego samego miejsca co poprzednie zdjęcie.

Maksymalne powiększenie tego obiektywu nie jest wybitne, ale z pewnością można uchwycić ładne, szczegółowe zdjęcia. Możesz strzelać do całej gałęzi:

Przykładowe zdjęcie obiektywu kitowego Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4Przykładowe zdjęcie obiektywu kitowego Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4

Lub po prostu pojedynczy liść:

Przykładowe zdjęcie obiektywu kitowego Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4Przykładowe zdjęcie obiektywu kitowego Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4

Tradycyjnie fotografowie krajobrazu preferują wąskie przysłony, ale możliwość korzystania z szerokiej przysłony, takiej jak f/2,8, oznacza, że ​​tym obiektywem można wykonywać astrofotografię:

Przykładowe zdjęcie obiektywu kitowego Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4Przykładowe zdjęcie obiektywu kitowego Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4
Używanie obiektywu XF 18-55mm f/2.8-4 do astrofotografii.

Możesz także uchwycić krajobrazy nocą, poszerzając przysłonę:

Przykładowe zdjęcie obiektywu kitowego Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4Przykładowe zdjęcie obiektywu kitowego Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4
Przykładowe zdjęcie obiektywu kitowego Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4Przykładowe zdjęcie obiektywu kitowego Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4
Nocne chmury nad miastem!

To także świetny obiektyw do fotografowania koncertów. Koncerty zwykle odbywają się przy bardzo słabym oświetleniu, co oznacza, że ​​niezbędny jest szybki obiektyw. Dodatkowa przysłona jest prawdziwą zaletą i daje więcej miejsca na zamrożenie akcji w porównaniu z innymi obiektywami kitowymi.

Przykładowe zdjęcie obiektywu kitowego Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4Przykładowe zdjęcie obiektywu kitowego Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4
Fosforyczny.
Przykładowe zdjęcie obiektywu kitowego Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4Przykładowe zdjęcie obiektywu kitowego Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4
Narodowy.

Czy Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 będzie dla Ciebie odpowiedni?

Wiele cech obiektywu Fuji XF 18–55 mm czyni go dla mnie królem obiektywów kitowych. Żaden z pozostałych nie łączy w sobie tak wyjątkowej wytrzymałości i szerokiego maksymalnego otworu względnego, a wiele z nich nie oferuje tak imponujących parametrów optycznych czy stabilizacji obrazu.

Z całą pewnością polecam XF 18-55mm, szczególnie fotografom poszukującym świetnego obiektywu podróżnego, modelu „konia pociągowego” lub wytrzymałego obiektywu do codziennej fotografii. Największą wadą tego obiektywu jest cena – w porównaniu do innych obiektywów kitowych trzeba zapłacić znaczną kwotę – ale wciąż nie jest on szalenie drogi, a biorąc pod uwagę jakość, jaką zapewnia, prawdopodobnie jest wart swojej ceny.

Możesz sprawdzić Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 na Amazon!

Streszczenie




Źródło