Technologia

Prawa czy obrzędy? Ponowne wyobrażenie sobie statusu moralnego robotów przez pryzmat konfucjanizmu

  • 25 maja, 2023
  • 4 min read
Prawa czy obrzędy?  Ponowne wyobrażenie sobie statusu moralnego robotów przez pryzmat konfucjanizmu


Streszczenie: Ponieważ roboty stają się coraz bardziej wszechobecne w naszym społeczeństwie, pytanie, czy należy przyznać im prawa, jest przedmiotem coraz większej debaty.

Nowa analiza kwestionuje ten pogląd. Zamiast praw, naukowcy proponują, abyśmy postrzegali roboty jako „nosicieli rytuałów”, czerpiąc z zasad konfucjanizmu, które kładą nacisk na harmonię społeczną i obowiązki związane z rolami.

Badanie sugeruje, że takie podejście może sprzyjać współpracy i wzajemnemu poszanowaniu ludzi i robotów.

Kluczowe fakty:

  1. Według analizy zamiast nadawania praw robotom, przypisywanie im „rytuałów” lub „obowiązków związanych z rolą” może sprzyjać współpracy i szacunku.
  2. Koncepcja ta jest zakorzeniona w konfucjanizmie, który kładzie nacisk na harmonię społeczną i wspólne interesy.
  3. Tae Wan Kim, autor analizy, sugeruje, że traktowanie robotów z szacunkiem, jako bytów zdolnych do uczestniczenia w obrzędach, mogłoby zapobiec autodegradacji.

Źródło: Carnegie Mellon University

Filozofowie i prawnicy badali istotne aspekty moralnego i prawnego statusu robotów, a niektórzy opowiadali się za nadawaniem robotom praw.

W miarę jak roboty przyjmują coraz więcej ról na świecie, w nowej analizie dokonano przeglądu badań nad prawami robotów, stwierdzając, że nadawanie praw robotom to zły pomysł. Zamiast tego artykuł zwraca się do konfucjanizmu jako alternatywy.

Warto przeczytać!  Bezpłatni użytkownicy ChatGPT mogą teraz generować obrazy za pomocą DALL-E 3, ogłasza OpenAI: Oto jak

Analiza przeprowadzona przez naukowca z Carnegie Mellon University (CMU) pojawia się w Komunikaty ACMopublikowane przez Association for Computing Machinery.

To pokazuje roboty.
Zastanawiając się nad robotami, Kim sugeruje, że konfucjańska alternatywa polegająca na przydzielaniu robotom rytuałów – lub tego, co nazywa obowiązkiem roli – jest bardziej odpowiednia niż nadawanie robotom praw. Źródło: Wiadomości z neuronauki

„Ludzie martwią się ryzykiem związanym z przyznaniem praw robotom”, zauważa Tae Wan Kim, profesor nadzwyczajny etyki biznesowej w Tepper School of Business CMU, który przeprowadził analizę.

„Przyznawanie praw nie jest jedynym sposobem na zajęcie się moralnym statusem robotów: wyobrażanie sobie robotów jako nosicieli rytuałów – a nie posiadaczy praw – mogłoby działać lepiej”.

Chociaż wielu uważa, że ​​szacunek dla robotów powinien prowadzić do przyznania im praw, Kim opowiada się za innym podejściem.

Konfucjanizm, starożytny chiński system wierzeń, koncentruje się na społecznej wartości osiągnięcia harmonii; jednostki są wyraźnie ludzkie dzięki zdolności do pojmowania interesów nie tylko w kategoriach osobistego interesu własnego, ale w kategoriach obejmujących jaźń relacyjną i wspólnotową.

To z kolei wymaga wyjątkowego spojrzenia na obrzędy, w których ludzie wzmacniają się moralnie poprzez udział w odpowiednich rytuałach.

Zastanawiając się nad robotami, Kim sugeruje, że konfucjańska alternatywa polegająca na przydzielaniu robotom rytuałów – lub tego, co nazywa obowiązkiem roli – jest bardziej odpowiednia niż nadawanie robotom praw. Pojęcie praw jest często wrogie i konkurencyjne, a potencjalny konflikt między ludźmi a robotami jest niepokojący.

Warto przeczytać!  Zbyt wiele próśb w ciągu 1 godziny Spróbuj ponownie później: Wyjaśnienie poprawki ChatGPT

„Przypisywanie robotom obowiązków związanych z rolami zachęca do pracy zespołowej, co prowadzi do zrozumienia, że ​​wypełnianie tych obowiązków powinno odbywać się w sposób harmonijny” — wyjaśnia Kim.

„Sztuczna inteligencja (AI) naśladuje ludzką inteligencję, więc aby roboty rozwijały się jako nosiciele rytuałów, muszą być zasilane przez rodzaj sztucznej inteligencji, która może naśladować zdolność ludzi do rozpoznawania i wykonywania działań zespołowych – a maszyna może nauczyć się tej zdolności w różnych sposoby”.

Kim przyznaje, że niektórzy będą kwestionować, dlaczego roboty powinny być traktowane z szacunkiem. „W takim stopniu, w jakim tworzymy roboty na nasz obraz, jeśli nie traktujemy ich dobrze, jako bytów zdolnych do uczestniczenia w rytuałach, sami się degradujemy” – sugeruje.

Różne byty nienaturalne – takie jak korporacje – są uważane za ludzi, a nawet przyjmują pewne prawa konstytucyjne. Ponadto ludzie nie są jedynym gatunkiem posiadającym status moralny i prawny; w większości rozwiniętych społeczeństw względy moralne i prawne uniemożliwiają naukowcom nieodpłatne wykorzystywanie zwierząt do eksperymentów laboratoryjnych.

O tym wiadomości z badań robotyki i neuroetyki

Autor: Caitlin Kizielewicz
Źródło: Carnegie Mellon University
Kontakt: Caitlin Kizielewicz – Carnegie Mellon University
Obraz: Obraz jest przypisywany do Neuroscience News

Warto przeczytać!  Lubić słodycze? Poznaj najlepszy i najgorszy moment na delektowanie się deserami według ekspertów | Zdrowie

Orginalne badania: Dostęp zamknięty.
„Czy roboty powinny mieć prawa lub obrzędy?” przez Tae Wan Kim i in. Komunikaty ACM


Abstrakcyjny

Czy roboty powinny mieć prawa lub obrzędy?

Konfucjańska międzykulturowa eksploracja etycznego traktowania robotów.


Źródło