Rozrywka

Prawa do reklamy „Płaczący Indianin” trafią do grupy rdzennych Amerykanów

  • 26 lutego, 2023
  • 5 min read
Prawa do reklamy „Płaczący Indianin” trafią do grupy rdzennych Amerykanów


Od swojego debiutu w 1971 roku reklama przeciwdziałająca zanieczyszczeniom, przedstawiająca mężczyznę w stroju rdzennego Amerykanina, uroniła jedną łzę na widok kominów i śmieci przejmujących niegdyś nieskazitelny krajobraz, stała się niezatartym elementem telewizyjnej popkultury.

Wspominano o nim przez dziesięciolecia w programach takich jak „Simpsonowie” i „South Park” oraz w internetowych memach. Ale teraz grupa rzeczników rdzennych Amerykanów, której przyznano prawa do długo parodiowanego ogłoszenia o służbie publicznej, wycofuje je, twierdząc, że zawsze było niewłaściwe.

Tak zwany „Płaczący Indianin” ze swoimi skórami i długimi warkoczami sprawił, że nieżyjący już aktor Iron Eyes Cody stał się rozpoznawalną twarzą w gospodarstwach domowych w całym kraju. Ale dla wielu rdzennych Amerykanów ogłoszenie o służbie publicznej było bolesnym przypomnieniem trwałych stereotypów, z którymi się borykają.

Organizacja non-profit, która pierwotnie zamówiła reklamę, Keep America Beautiful, od dawna zastanawiała się, jak wycofać reklamę i ogłosiła w tym tygodniu, że robi to, przenosząc prawa własności do Narodowego Kongresu Indian Amerykańskich.

„Keep America Beautiful chciał być ostrożny i rozważny w kwestii tego, w jaki sposób przenieśliśmy tę kultową reklamę / ogłoszenie o służbie publicznej do odpowiednich właścicieli” – powiedział Noah Ullman, rzecznik organizacji non-profit, za pośrednictwem poczty elektronicznej. „Rozmawialiśmy z kilkoma organizacjami ludności tubylczej i z przyjemnością zidentyfikowaliśmy Narodowy Kongres Indian Amerykańskich jako potencjalnego opiekuna”.

Warto przeczytać!  Aktor „Star Treka” George Takei jest zdeterminowany, aby nadal opowiadać swoją japońsko-amerykańską historię

NCAI planuje zakończyć korzystanie z reklamy i uważać na wszelkie nieautoryzowane użycie.

„NCAI z dumą przyjmuje rolę monitorowania wykorzystania tej reklamy i zapewnia, że ​​jest ona wykorzystywana wyłącznie w kontekście historycznym; ta reklama była nieodpowiednia wtedy i pozostaje nieodpowiednia dzisiaj”, powiedział dyrektor wykonawczy NCAI Larry Wright, Jr. „NCAI nie może się doczekać, aby na dobre położyć tę reklamę do łóżka”.

Kiedy miała swoją premierę w latach 70., reklama była sensacją. Doprowadziło to do tego, że Iron Eyes Cody sfilmował trzy kolejne PSA. Według nekrologu Associated Press spędził ponad 25 lat, występując publicznie i odwiedzając szkoły w imieniu kampanii przeciwko zaśmiecaniu

Stamtąd Cody, który był włoskim Amerykaninem, ale twierdził, że ma dziedzictwo czirokezów dzięki swojemu ojcu, został typowany jako typowa postać rdzennych Amerykanów, pojawiająca się w ponad 80 filmach. Przez większość czasu jego postać była po prostu „Indianinem”, „Wódzem Indian” lub „Indianinem Joe”.

Dr Jennifer J. Folsom, profesor dziennikarstwa i komunikacji medialnej na Colorado State University i obywatelka Choctaw Nation w Oklahomie, pamięta, jak jako dziecko oglądała ogłoszenie dotyczące służby publicznej.

„W tamtym momencie każda osoba, która pojawiła się z warkoczami i skórami bydlęcymi, w telewizji lub gdziekolwiek w filmach, przyjrzała mi się, ponieważ była to tak rzadka rzecz do zobaczenia” – powiedział Folsom, którego obszary studiów obejmują rdzennych Amerykanów popkultura. „Widziałem, jak ludzie zaśmiecają, i widziałem, jak zanieczyszczone są potoki i rzeki”.

Ale gdy dorosła, Folsom zauważyła, jak mało uwagi media poświęcają działaczom na rzecz ochrony środowiska rdzennych Amerykanów.

„Nie ma agencji dla tego smutnego, tak zwanego Indianina, siedzącego w kajaku i płaczącego” – powiedział Folsom. „Myślę, że zaszkodziło to publicznemu postrzeganiu i poparciu dla rzeczywistych rdzennych mieszkańców, którzy robią rzeczy, aby chronić ziemię i środowisko”.

Pochwaliła decyzję Keep America Beautiful jako „odpowiedni ruch”. Oznacza to, że zaufana grupa może pomóc kontrolować narrację promowaną przez reklamę od ponad 50 lat, powiedziała.

Robert „Tree” Cody, adoptowany syn Iron Eyes Cody, powiedział, że reklama miała „dobre intencje i dobre serce”.

„To była jedna ze 100 najlepszych reklam” — powiedział Robert Cody, zarejestrowany członek społeczności Indian Salt River Pima-Maricopa w Arizonie.

I przypomniało mu to czas spędzony z ojcem, powiedział Cody, który mieszka w Santa Ana Pueblo w Nowym Meksyku.

„Pamiętam wiele, nawet kiedy poszedł na plan filmowy, aby dokończyć swoje filmy i takie tam” – powiedział Cody. „Pamiętam, jak chodziłem do Universal (Studios), Disneya i podobnych miejsc”.

Jego żona, Rachel Kee-Cody, nie może powstrzymać smutku, że reklama, która tak wiele znaczy dla ich rodziny, zostanie odłożona na półkę. Ale jest zrezygnowana z tej decyzji.

„Wiesz, czasy też się zmieniają. Idziesz dalej, bez względu na to, jak bardzo się zmienia” – powiedziała. „Rozczarowanie. … To minie”.


Źródło