Rozrywka

Prawdziwe zwycięstwo Eda Sheerana

  • 8 maja, 2023
  • 6 min read
Prawdziwe zwycięstwo Eda Sheerana


Wielu twórców branży muzycznej niewątpliwie odetchnęło z ulgą w zeszłym tygodniu, kiedy federalne jury wydało orzeczenie na korzyść Eda Sheerana w sprawie dotyczącej praw autorskich dotyczącej jego przeboju „Thinking Out Loud” z 2014 roku. Sheeran został pozwany przez rodzinę Eda Townsenda w związku z rzekomymi podobieństwami naruszającymi prawa autorskie między „Thinking” a hitem Marvina Gaye’a „Let’s Get It On” z 1973 roku, który Townsend napisał wspólnie z Gaye. Powodowie twierdzili, że progresja akordów w piosence Sheerana była zdzierstwem z piosenki Gaye’a. (Sheeran wykonujący składankę „Thinking” i „Let’s Get It On” na koncercie został uznany przez prawników powoda za „dymiący pistolet”.) Obrona Sheerana obejmowała demonstrację zmian akordów, grając na gitarze na stojaku.

W wywiadzie, który wyemitowano w niedzielę o godz CBS niedzielny poranek ale został sfilmowany przed procesem, Sheeran bronił nieuchronności takich podobieństw. Niedzielny poranek korespondent Seth Doane przeprowadził wywiad z Sheeranem i zauważył, że jego zespół nie chciał, aby omawiał sprawę przeciwko niemu. W każdym razie to zrobił.

Ed Sheeran o „Subtract”, pisaniu piosenek i procesach sądowych

„W piosenkach popowych używa się czterech akordów” — powiedział Sheeran. „A jeśli po prostu pomyślisz matematycznie o prawdopodobieństwie, że ta piosenka będzie miała takie same akordy jak ta piosenka – jest wiele, wiele piosenek – to wszystkie te same cztery akordy. Niektóre z nich są jak ABC…” W tym momencie spojrzał poza kamerę, najwyraźniej na członka swojego zespołu, który kazał mu zaprzestać omawiania swojego pozwu. Na to Sheeran odpowiedział: „Stary, jestem muzykiem, mogę o tym, kurwa, mówić”. On kontynuował:

Od teraz będziesz to słyszeć z każdą popową piosenką. Chyba że po prostu się zatrzyma, co nie wydaje mi się, ponieważ wniesienie sprawy do sądu to biznes z dużymi pieniędzmi. Ale możesz zostać złapany tylko wtedy, gdy zrobiłeś coś złego, a ja nie zrobiłem nic złego. Użyłem czterech akordów, które są bardzo popularnymi sznurkami.

Jest tylko kilka akordów wspólnych dla zachodniej muzyki pop i są one, często w identycznych konfiguracjach, budulcem formy. Ten punkt został podkreślony przez obronę Sheerana, kiedy jurorom pokazano wideo australijskiej grupy muzycznej-komediowej Axis of Awesome, która odtwarza kilka piosenek z tą samą progresją, zgodnie z Różnorodność wywiad z prawnikiem Sheerana, Ilene Farkas. Adwokat nie określił, które wideo Axis of Awesome zostało pokazane w sądzie (jest ich wiele), ale na jednym z poniższych widać, jak trio przedziera się przez około trzy tuziny piosenek, wszystkie oparte na tych samych akordach, w tym kultowe hity, takie jak „Africa” Toto, „Africa” Lady Gagi „Poker Face”, „Take on Me” a-ha, „Let It Be” Beatlesów, „Torn” Natalie Imbruglia i „Don’t Stop Believin’” Journey.

Warto przeczytać!  Na reakcję trzeba było czekać już dłuższy czas.

Axis of Awesome — 4 Four Chord Song (z tytułami utworów)

Oczywiście są to bardzo różne utwory ze względu na to, co jest zbudowane na akordach. Muzyka pop ma swój własny język, a wszystkie języki mają podstawy, które nadają im orientację. Istnieje różnica między pracą w formie a bezpośrednim kopiowaniem, a jury uznało, że Sheeran zrobił to pierwsze, a nie to drugie. Ponadto sztuka komercyjna ma tendencję do konwersacji z tym, co było przed nią – wpływ jest wszechobecny i pod wieloma względami niewymierny. Takie zwycięstwo pozwala popowi pozostać popem. To zwycięstwo artysty i odświeżająca odrobina zdrowego rozsądku po sprawie z 2013 roku Pharrell Williams przeciwko Bridgeport Music, w którym Williams i jego współautor i wykonawca „Blurred Lines”, Robin Thicke, zostali pozwani za podobieństwo tego utworu do innej piosenki Gaye, „Got to Give It Up” z 1977 roku. To roszczenie dotyczące praw autorskich było jeszcze bardziej mgliste niż to przeciwko Sheeranowi opisane powyżej, ponieważ dotyczyło „czucia” lub rytmu utworu. Sąd ostatecznie zdecydował na korzyść majątku Gaye’a, a Williams i Thicke otrzymali nakaz zapłaty 5 milionów dolarów oraz procent przyszłych opłat licencyjnych.

Warto przeczytać!  Wdowa po Gene’u Wilderze wspomina słodkie ostatnie słowa aktora w nowym dokumencie

W czwartek, po swoim legalnym zwycięstwie, Sheeran zwrócił się do prasy poza sądem:

Ed Sheeran przemawia po tym, jak ława przysięgłych uznała, że ​​nie kopiował Marvina Gaye’a

„Oczywiście jestem bardzo zadowolony z wyniku sprawy i wygląda na to, że mimo wszystko nie będę musiał rezygnować z mojej codziennej pracy” – powiedział. „Ale jednocześnie jestem niewiarygodnie sfrustrowany, że takie bezpodstawne roszczenia w ogóle mogą trafić do sądu. Spędziliśmy ostatnie osiem lat rozmawiając o dwóch piosenkach z dramatycznie różnymi tekstami, melodiami i czterema akordami, które są również różne i używane przez autorów tekstów każdego dnia na całym świecie. Te akordy to wspólne elementy składowe, które były używane do tworzenia muzyki na długo przed napisaniem „Let’s Get It On” i będą używane do tworzenia muzyki długo po tym, jak wszyscy odejdziemy.

Jeśli chodzi o motywację posiadłości Townsenda, Sheeran powiedział później w SiriusXM: „Nie było w tym nic złośliwego, po prostu było to coś, co moim zdaniem wymknęło się spod kontroli i po prostu skończyło… wiesz, w zasadzie nikt ze sobą nie rozmawiał, a teraz jesteśmy w takiej sytuacji ”. Sheeran powiedział, że przegrana pozbawiłaby go radości z pisania piosenek i skłoniłaby go do zaprzestania pisania piosenek „na jakiś czas”.

Warto przeczytać!  Jaime King: Zdrowie psychiczne, nadużycia doprowadziły do ​​mistyfikacji porwania Sherri Papini

Jak wyszczególniono w jego ostatnich limitowanych serialach dokumentalnych Disney+, Ed Sheeran: Suma wszystkiego, to drugie w ostatnim czasie zwycięstwo Sheerana w zakresie praw autorskich. W zeszłym roku on wygrał sprawa w „High Court” w Anglii, w której zarzucono mu plagiat swojego hitu „Shape of You” z 2017 roku.


Źródło