Premiera filmu „Crickets, It’s Your Turn” w Locarno z klipem
Firma handlowa Cercamon przekazała Różnorodność ekskluzywny dostęp do klipu ze swojej nadchodzącej opowieści o zemście „Crickets, It’s Your Turn” przed premierą filmu w Locarno.
Scenariusz i reżyseria: Olga Korotko – również stojąca za „Bad Bad Winter” – skupia się na Merey (Inzhu Abeu), która mieszka w kazachstańskim Ałmaty. Następnie dziewczyna poznaje chłopaka: Nurlana (Ayan Batyrbek), który natychmiast przedstawia ją swoim przyjaciołom. Nie idzie to dobrze, ale Merey mimo wszystko zgadza się pójść na jego przyjęcie urodzinowe w górach. W końcu co mogłoby pójść nie tak?
„W filmie nie zajmuję się wyłącznie patriarchatem. Widzę patriarchat jako symptom: konsekwencję szerszego światopoglądu zakorzenionego w darwinizmie społecznym, który postrzega świat jako miejsce, w którym jedyną drogą do sukcesu jest siła, dominacja i toksyczna konkurencja” – powiedział Korotko Różnorodność.
„Patriarchat jest produktem tego światopoglądu i chciałem podkreślić jego cechy, niemal zamieniając je w żart. Kluczowym słowem jest „prawie”, ponieważ ten żart nie jest śmieszny. Są prawdziwe ofiary, które cierpią, a konsekwencje takiej perspektywy mogą być tragiczne”.
Dlatego film nosi tytuł „Crickets, It’s Your Turn” (Świerszcze, teraz twoja kolej) – wyjaśniła, zapożyczając zwrot używany, gdy ktoś opowiada żart, ale nikogo on nie bawi.
„Musimy zmienić się jako społeczeństwo, na nowo definiując to, co uważamy za sukces jednostki, kraju lub społeczeństwa jako całości. Ten światopogląd jest wszechobecny i nie ogranicza się do Kazachstanu. Istnieje wszędzie” – dodała.
Metoda Korotko polega na mieszaniu gatunków, gdzie granice między dramatem, komedią, thrillerem i elementami „teatralnymi” są „płynne i powiązane”.
„W ten sposób chcę przypomnieć widzom, że choć widzimy te sceny w wyobraźni Merey, ich korzenie są głęboko zakorzenione w prawdziwym życiu” – zauważyła.
„Jej metoda oporu polega na wyśmiewaniu sytuacji, używaniu teatralnych fantazji, aby wepchnąć je w sferę absurdu i humoru. Ale Merey uczy się również manifestować swój protest poprzez prawdziwe działania i, co najważniejsze, poprzez swoją sztukę. Używa aparatu fotograficznego, tradycyjnie narzędzia uprzedmiotowienia, aby uchwycić duszę, głębię i osobowość najbardziej bezbronnych kobiet w społeczeństwie: call girls”.
W filmie grupa prostytutek zostaje zatrudniona na imprezę. Razem z Merey kończą oferując sobie nawzajem wsparcie.
„Chwila [these women] wyjdź z tego środowiska i bądź sam na sam, stają się sobą. To świat wzajemnego wsparcia i szczerości, gdzie bezpiecznie jest być bezbronnym, ponieważ nie ma ryzyka, że ktoś wyżej w łańcuchu pokarmowym nas „pożre”” – powiedziała.
„To może być najbardziej szczera scena w filmie. Nie ma tu miejsca na absurd, fantazję czy karykaturę. Chciałem stworzyć moment autentycznej ludzkiej więzi”.
Jednakże takie momenty są rzadkie w filmie, który oferuje khazakowskie spojrzenie na „Obiecującą młodą kobietę”.
„Niedawno odbył się proces z udziałem Biszimbajewa, wpływowego urzędnika, który brutalnie pobił swoją żonę, doprowadzając do jej śmierci. To nie jest odosobniony incydent. Chociaż film porusza trudną i aktualną kwestię, podszedłem do niego z pewną dozą chłodu. Ponieważ emocje, bez względu na to, jak prawdziwe lub ważne, nie są tym, co może pomóc w tym kontekście” – powiedział Korotko.
„Wszyscy wiemy, że przemoc jest zła; emocjonalne podejście do tego problemu nie przyniosłoby żadnych nowych odkryć. Chciałem stworzyć film, w którym możemy przyjąć pozycję obserwatora. Wczuć się w bohatera, ale nie dać się pochłonąć emocjom tak bardzo, że stracimy zdolność do refleksji”.
W filmie Merey – i sama Korotko – zastanawiają się, czy świat naprawdę powinien nadal oscylować wokół „przetrwania najsilniejszych”.
„Pisząc scenariusz, wiedziałem, że najbardziej oczekiwanym lub logicznym narracyjnie zakończeniem będzie opowieść w stylu „dziewczyny zemsty”, w której główna bohaterka bierze sprawiedliwość we własne ręce. Ale to przeczyłoby przesłaniu, które chcę przekazać publiczności” – powiedział reżyser.
„Chciałem zbadać ideę, że my, wyznawcy „filozofii pawia” – światopoglądu, którego główną misją jest wnoszenie piękna do świata – nieuchronnie przegramy, jeśli spróbujemy walczyć ze zwolennikami darwinizmu społecznego na ich warunkach, używając ich narzędzi władzy i dominacji”.
„Nie da się pokonać tych, którzy wyznają filozofię władzy, samą siłą, próbując być jeszcze silniejszymi i bardziej agresywnymi. Musimy szukać innej drogi. Ta droga może nie być szybka ani od razu oczywista, ale jest to droga, która przynosi głębokie i znaczące zmiany”.
„Crickets, It’s Your Turn” został wyprodukowany przez reżysera i Etienne’a de Ricaud odpowiednio dla Seven Rivers i Caractères Productions.
„Praca nad tym projektem to dla nas ekscytująca szansa ze względu na wyjątkową umiejętność Olgi łączenia intensywnej, osobistej narracji z szerszym komentarzem społecznym” – powiedział Sebastien Chesneau z Cercamon.
„Film bada mrożące krew w żyłach konsekwencje pozornie niewinnej nocy, która przeradza się w mroczną grę o przetrwanie. W erze, w której widzowie coraz częściej są przyciągani do narracji, które kwestionują status quo i prowokują do myślenia, wierzę, że film taki jak ten, z jego wciągającą historią i potężnym przesłaniem, jest dokładnie tym, na co czekają ludzie”.