Filmy

Prezes Hot Docs Marie Nelson opuszcza festiwal, który przeżywa trudności

  • 10 lipca, 2024
  • 7 min read
Prezes Hot Docs Marie Nelson opuszcza festiwal, który przeżywa trudności


Przyszłość Hot Docs Film Festival, jednego z największych w Ameryce Północnej festiwali poświęconych filmom dokumentalnym, nie rysuje się w jasnych barwach.

Mniej niż dwa miesiące po tym, jak festiwal w Toronto tymczasowo zamknął swój główny teatr i zwolnił część personelu organizacji z powodu „pilnych wyzwań finansowych”, co jest najnowszym z serii sygnałów o kłopotach ekonomicznych ze strony organizacji w tym roku, Hot Docs ujawniło, że prezes Marie Nelson podała się do dymisji.

Jej odejście nastąpiło rok po tym, jak były dyrektor wykonawczy ABC News i PBS dołączył do festiwalu. We wtorek 9 lipca Hot Docs wydało oświadczenie dotyczące jej wkładu, nie podając żadnego powodu odejścia. Tymczasowa dyrektor wykonawcza Janice Dawe i dyrektor zarządzająca Heidi Tao Yang będą teraz kierować walczącą organizacją.

„Jesteśmy dumni z pracy, jaką wykonała firma Hot Docs pod wodzą Marie i jesteśmy przekonani, że podwaliny, które położyła podczas swojej kadencji, pomogą nam w pełni wykorzystać nasz potencjał” – stwierdziła rada dyrektorów Hot Docs w oświadczeniu.

Według źródeł, które nie chciały podać swoich nazwisk, Nelson nie przeprowadziła się na stałe do Toronto ze Stanów Zjednoczonych, co niepokoiło członków zespołu Hot Docs. Źródła powiedziały również, że doświadczenie Nelson w korporacyjnej Ameryce nie czyniło z niej odpowiedniej kandydatki na prezesa organizacji non-profit. Hot Docs odmówiło udzielenia dodatkowych komentarzy poza oświadczeniem, ale Sarah Spring, dyrektor wykonawczy Documentary Organization of Canada, ubolewała nad zamieszaniem w Hot Docs i potwierdziła, że ​​społeczność wspiera produkcję filmów non-fiction.

„Hot Docs jest sercem kanadyjskiej społeczności dokumentalnej, jako festiwal, który został stworzony przez twórców filmów dokumentalnych trzydzieści lat temu, aby dzielić się i świętować naszą pracę” – powiedziała. „To był naprawdę trudny czas dla Hot Docs i dla wszystkich z nas, którym tak bardzo zależy na festiwalu. Jestem pewna, że ​​była to trudna decyzja dla Marie i dla festiwalu, ale wiem, że istnieje ogromna wola odbudowy przez niezwykle oddany zespół”.

Warto przeczytać!  Nowe gadżety Star Wars dostępne w Walt Disney World

Przyznała, że ​​w obecnej sytuacji gospodarczej niekoniecznie będzie to łatwe.

„Toczą się trudne dyskusje nie tylko w Hot Docs, ale w wielu organizacjach kulturalnych, na temat tego, jak pozostać zorientowanym na społeczność, artystycznie przełomowym, kulturowo istotnym i przekraczającym granice” – powiedział Spring. „To nie jest łatwe zadanie, ale jesteśmy tutaj, aby wesprzeć tę pracę”.

Odejście Nelsona nie jest specjalnie szokujące, biorąc pod uwagę finansowe i kadrowe zamieszanie, w jakim Hot Docs znajdowało się przez ostatnie kilka miesięcy. 25 marca dyrektor artystyczny Hot Docs, Hussain Currimbhoy, opuścił organizację zaledwie cztery miesiące po objęciu stanowiska. Poprzedziło to nagłe odejście 10 programistów festiwalu ze swoich stanowisk po oskarżeniach o toksyczne zachowanie w miejscu pracy i poważne niegospodarność.

Z wewnętrznego listu z 20 lutego, skierowanego do zarządu i kadry kierowniczej Hot Docs, do którego dotarł Toronto Star, wynika, że ​​miejsce pracy programistów stanęło na głowie z powodu Currimbhoya, który występował na festiwalach Sundance, Sheffield DocFest i Melbourne Film Festival.

„Mamy indywidualne historie i doświadczenia do opowiedzenia, które wszystkie świadczą o braku szacunku, lekceważeniu i poniżaniu ze strony dyrektora artystycznego Hussaina Currimbhoya, wspieranego przez kadrę kierowniczą wyższego szczebla” – rzekomo stwierdzono w liście.

Warto przeczytać!  Inside Out 2 osiąga kamień milowy w historii kina animowanego; przekraczając 1 miliard dolarów globalnych przychodów kasowych | Hollywood

Podczas konferencji prasowej w marcu Nelson powiedział: „Rozumiemy, że nasz związek jest daleki od doskonałości, ale wiem też, że jedynym sposobem na stworzenie doskonalszego związku jest działanie razem, dlatego też będę nadal starał się zdobyć to zaufanie i mieć nadzieję, że (programiści) wrócą, a jeśli nie wrócą w tym roku, to wrócą w przyszłym”.

Nelson wydał „pilny apel” o dodatkowe fundusze w tym czasie. „Będę z wami całkowicie szczery: mamy problemy. Tak duże, że istnieje prawdopodobieństwo, że ten festiwal będzie naszym ostatnim. Zrobię wszystko, co w mojej mocy, aby upewnić się, że tak nie będzie. Czy możecie mi pomóc? Podczas gdy ja trochę wyjaśnię kryzys, z którym zmaga się Hot Docs, czy rozważycie szybką darowiznę dzisiaj, abyśmy mogli przetrwać przez następne kilka miesięcy?”

Stało się to po tym, jak rząd Kanady odmówił zapewnienia finansowania festiwalu filmów dokumentalnych w budżecie federalnym ujawnionym 16 kwietnia. Budżet dodał kolejne 88 milionów dolarów finansowania dla sektora filmowego, w tym 17 milionów dolarów w ciągu trzech lat dla większego Toronto Intl. Film Festival.

„Decyzja rządu federalnego naraża przyszłość ważnego teatru i centrum kulturalnego na ryzyko, pomimo ciągłych apeli o wsparcie ze strony naszej społeczności” – powiedział Hot Docs w oświadczeniu po ogłoszeniu rządowego finansowania. „Hot Docs poprosił o kilka milionów dolarów w ramach doraźnego wsparcia z tego budżetu, co stanowi ułamek kwoty przeznaczonej na inne cele”.

Podczas gdy sytuacja finansowa festiwalu filmów dokumentalnych jest fatalna, wewnętrzna wojna, która rozegrała się za kulisami na początku tego roku, była sejsmicznym ciosem. Utrata 10 doświadczonych programistów na miesiąc przed 31. edycją festiwalu, która odbyła się w dniach 25 kwietnia–5 maja, była druzgocącą wiadomością dla uczestniczących zespołów filmowych.

Warto przeczytać!  Wojna domowa Kirsten Dunst i Do Aur Do Pyaar Vidyi Balan: co można zobaczyć w kinach w ten weekend? | Bollywood

Producentka „Eno” Jessica Edwards przyznała, że ​​początkowo była „bardzo zdenerwowana” przed wyjazdem na festiwal w Toronto.

„Nie byłem pewien, jak to będzie wyglądać logistycznie” – powiedział Edwards Różnorodność w kwietniu. „Nie byłem pewien, jak będzie w kinach. Nie byłem pewien zespołu technicznego, gościnności i rodzaju maszyny, która działa, aby filmowiec mógł przyjechać na festiwal. Nie mieliśmy żadnych wieści od festiwalu przez kilka dni po tym, jak wszystko się zepsuło, a potem dostaliśmy e-mail, który był uspokajający i przyjazny.

Według organizatorów festiwalu, średnia frekwencja na seans 31. edycji Hot Docs zbliżyła się do poziomu sprzed pandemii, a przychody z biletów przekroczyły założony cel o 12%. Jednak pomimo tego sukcesu, 12 czerwca Hot Docs zamknęło na trzy miesiące swoje flagowe kino Ted Rogers i zwolniło część personelu, próbując poradzić sobie z deficytem szacowanym na ponad 2 miliony dolarów.

18 czerwca współprzewodniczący zarządu Hot Docs Robin Mirsky i Lalita Krishna zrezygnowali ze swoich stanowisk. Producentka filmów dokumentalnych i członkini zarządu Hot Docs Ina Fichman również opuściła organizację w zeszłym miesiącu. Obecnie zarząd festiwalu składa się z trzech osób: Nicholasa de Pencier, Kevina Wonga i Lydii Luckevich. Według oświadczenia Hot Docs, oczekuje się, że trio „skutecznie i sprawnie poradzi sobie z krytycznymi przeszkodami finansowymi, z którymi organizacja będzie musiała się zmierzyć w nadchodzących miesiącach”.

Stworzenie zrównoważonej przyszłości dla Hot Docs wydaje się na tym etapie zadaniem dla superbohaterów, a nie zwykłych śmiertelników.


Źródło