Podróże

Profesjonaliści zmuszeni do życia w kamperach, samochodach i namiotach w obliczu ukrytego kryzysu mieszkaniowego

  • 6 kwietnia, 2024
  • 6 min read
Profesjonaliści zmuszeni do życia w kamperach, samochodach i namiotach w obliczu ukrytego kryzysu mieszkaniowego


Organizacja charytatywna Crisis zajmująca się mieszkalnictwem szacuje, że w pojazdach lub namiotach mieszka w Anglii ponad 18 000 osób, a Bristol, który ma najdroższe czynsze poza Londynem, jest popularnym miejscem dla kamperów

Liczba mieszkań w przyczepach kempingowych wzrosła w Downs w Bristolu(Rowan Griffiths / Daily Mirror)

Tysiące ludzi mieszka w furgonetkach i samochodach, ponieważ nie stać ich na wynajęcie domu z cegły i zaprawy. Organizacja charytatywna Crisis zajmująca się mieszkalnictwem szacuje, że w samej Anglii ponad 18 000 osób korzysta z pojazdów lub namiotów. Wobec braku oficjalnych danych eksperci twierdzą, że liczby mogą być jeszcze wyższe.

Stolicą kraju pod względem wynajmu samochodów dostawczych jest Bristol – który ma najdroższe prywatne mieszkania do wynajęcia poza Londynem. Średnio wynoszą one 1734 funtów miesięcznie – w porównaniu do 762 funtów w North Yorkshire i 536 funtów w północno-wschodnim Lincolnshire. Z raportu rady miejskiej wynika, że ​​przed pandemią do 150 osób wykorzystywało samochody dostawcze i przyczepy kempingowe jako domy – a obecnie 800. Jednak ci, którzy podróżują miejskimi furgonetkami, uważają, że jest ich około 2000. I wbrew modnemu #vanlife „influencerów” i cyfrowych nomadów, ci ludzie robią to z konieczności, a nie z wyboru.




Callum powiedział, że wiele osób biwakujących na jego drodze nie ma wyboru(Rowan Griffiths / Daily Mirror)

Jeden z nich, 39-letni nauczyciel matematyki online, Callum, zrezygnował z wynajmowanego za 900 funtów miesięcznie pokoju we wspólnym domu po serii problemów zdrowotnych. Namówił tatę, aby przekazał mu spadek wcześniej i kupił furgonetkę za 11 000 funtów, a kolejne 10 000 wydał na przekształcenie go w mieszkanie. Znajduje się w nim piec na drewno, ale na ogrzewanie w najzimniejsze zimowe miesiące wydaje zaledwie 15 funtów tygodniowo.

Warto przeczytać!  Czy Irlandia płaci ludziom za przeprowadzkę na wyspy? Jak działają te dotacje.

Powiedział: „Oczywiście jest ubezpieczenie i przegląd techniczny, ale w porównaniu z mieszkaniem w domu koszty są minimalne. Jednak nie powinniśmy mieszkać w vanach. Wolałbym mieszkać w domu, ale nie chcę płacić 900 funtów, żeby napełnić cudze kieszenie. Wiele osób na tej drodze nie ma innego wyboru – mieszka w furgonetce lub w namiocie”.

Callum jest jedną z wielu osób, dla których miejscem parkingowym jest miejsce parkingowe po jednej stronie Saville Road, pełnej zieleni ulicy o długości pół mili w Stoke Bishop w Bristolu, z widokiem na Downs – otwartą przestrzeń publiczną, która stała się morzem pojazdów zaparkowanych zderzakiem zderzak.

Callum zamienił wynajęty pokój na furgonetkę(Rowan Griffiths / Daily Mirror)

Po drugiej stronie drogi znajdują się imponujące wolnostojące georgiańskie domy, kosztujące około 1 miliona funtów. Skargi niektórych mieszkańców skłoniły radę od 2018 r. do sześciokrotnego wydawania nakazów prawnych nakazujących pojazdom opuszczenie określonych obszarów.

Jedną z mieszkanek vanów, która często się przeprowadzała, jest 41-letnia Helen Laing. Po zamianie domu na koła dwa lata temu zmniejszyła swoje miesięczne wydatki z 1300 funtów do 750 funtów. Samozatrudniona konsultantka ds. hotelarstwa i marketingu prowadzi Vanlife Hub, bezpłatną stronę internetową oferującą różne formy porad dotyczących życia w furgonetce, korzystając z jej vana VW Crafter, który kosztuje 15 000 funtów i może pomieścić trzy osoby.

Warto przeczytać!  8 miejsc, które odwiedza Eugene Levy w nowym programie turystycznym – The Reluctant Traveller

Helen ma składane biurko, dzięki czemu może pracować w furgonetce, ale często nie ujawnia swojej sytuacji mieszkaniowej w kontekście zawodowym. Powiedziała: „Naprawdę chciałam ograniczyć wszystkie koszty do minimum”. Helen, która cieszy się życiem, przyznała: „Zawsze jestem w ruchu”, ale podkreśliła: „Uważam, aby parkować w miejscach, które nie powodują niedogodności ani przeszkód”.

Warto przeczytać!  Indie zasługują na loty bez międzylądowań do większej liczby zagranicznych miejsc docelowych: dyrektor generalny Air India


Źródło