Biznes

Propozycje UP dotyczące pojazdów hybrydowych irytują firmy produkujące pojazdy elektryczne, co przyczynia się do smutnej historii branży z czerwca

  • 12 lipca, 2024
  • 6 min read
Propozycje UP dotyczące pojazdów hybrydowych irytują firmy produkujące pojazdy elektryczne, co przyczynia się do smutnej historii branży z czerwca


New Delhi: Niedawna decyzja rządu Uttar Pradesh o zapewnieniu zachęt dla pojazdów hybrydowych zirytowała producentów pojazdów elektrycznych (EV), zwłaszcza że nastąpiła tuż po spadku sprzedaży w czerwcu. Podzieliła również branżę, stawiając tych, którzy stawiają na czysto elektryczne pojazdy, takich jak Tata Motors, przeciwko tym, którzy preferują hybrydową drogę, takim jak Toyota i Maruti Suzuki.

Sprzedaż samochodów elektrycznych w czerwcu spadła o 13,5% w porównaniu z rokiem poprzednim, po niewielkim spadku w maju, co wywołało obawy, że rynek indyjski może podążać za światowymi trendami. Po ubiegłorocznej euforii sprzedaż krajowa spadła do 20% wzrostu w okresie styczeń-czerwiec do 46 845 sztuk. To spadek w porównaniu ze wzrostem o 135% w tym samym okresie w zeszłym roku, co skłoniło Tata Motors i innych do ponownej kalibracji oczekiwań.

Rząd UP organizuje spotkanie z firmami samochodowymi
Minister Unii Piyush Goyal wyraził swoje zaniepokojenie w środę, mówiąc, że „zabolała” go wiadomość o spadku sprzedaży pojazdów elektrycznych. Firmy takie jak Tata i Mahindra nie skomentowały decyzji rządu UP o rozszerzeniu zachęt dla pojazdów hybrydowych. Rząd stanowy dowiedział się również, że w czwartek odbył spotkanie z producentami samochodów, aby omówić plan działania na rzecz promowania pojazdów elektrycznych.

wykres 1

Według danych rejestracyjnych pojazdów zebranych przez Federation of Automobile Dealers Associations (FADA), sprzedaż samochodów elektrycznych spadła do 6894 sztuk w czerwcu w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. Spadek ten jest największy od prawie dwóch lat, odkąd FADA zaczęła raportować miesięczne dane dotyczące sprzedaży pojazdów elektrycznych.

Podczas gdy producenci samochodów, tacy jak Maruti Suzuki, mają nadzieję, że inne rządy stanowe pójdą w ślady Uttar Pradesh, producenci samochodów elektrycznych twierdzą, że osłabi to ich wysiłki, a sprzedaż będzie pod presją z powodu obaw o wysokie ceny, brak infrastruktury ładowania i niepewność co do zasięgu.

Warto przeczytać!  Renta rodzina - kiedy i komu przysługuje? ZUS wypłaca pieniądze nie tylko wdowom i wdowcom

„Rząd nigdy nie mógłby przejść z BSIV na BSVI, gdyby wziął pod uwagę opór niektórych graczy w branży. Jeśli mamy zmierzać w kierunku neutralności węglowej do 2070 r., musimy przejść całkowicie na elektryczność” — powiedział starszy dyrektor producenta pojazdów elektrycznych. „Takie doraźne decyzje rządu stanowego, które nie są zgodne z celami Centrum, jedynie spowolnią przejście na mobilność bezemisyjną”.

wykres 2

Uttar Pradesh zrezygnował z opłat rejestracyjnych dla hybryd do 2025 r., co przełożyło się na korzyści rzędu 2–4 lakh rupii w zależności od modelu. Hybrydy stanowiły 2,3% udziału w rynku w czerwcu w porównaniu z 2,2% dla pojazdów elektrycznych. Hybrydy są zasilane kombinacją baterii i paliw kopalnych.

Spośród kilkunastu producentów samochodów sprzedających samochody elektryczne w kraju, ponad połowa odnotowała spadek sprzedaży w zeszłym miesiącu. Podczas gdy sprzedaż lidera rynku samochodów elektrycznych Tata Motors spadła o 21%, Hyundai Motor India spadła o 62%. BMW, Kia i Volvo odnotowały spadek sprzedaży pojazdów elektrycznych odpowiednio o 50%, 7% i 61,5% w czerwcu. Oczywiście, są to niskie wyniki, a liczba modeli elektrycznych jest ograniczona, brak wyboru utrudnia sprzedaż. Obecnie dostępnych jest tylko nieco ponad pół tuzina samochodów elektrycznych w cenie do 30 lakh rupii, co ogranicza wybór dla klientów z bardziej przystępnego segmentu rynku.

„Infrastruktura ładowania jest jedną z największych barier ograniczających masową adopcję pojazdów elektrycznych i ograniczających ich penetrację” — powiedział Shailesh Chandra, dyrektor zarządzający Tata Motors Passenger Vehicles i Tata Motors Electric Mobility. Firma oceniła szacunki wielkości rynku różnych agencji i stan rozwoju ekosystemu, aby podjąć „bardziej realistyczną decyzję” — powiedział.

Warto przeczytać!  Dom na obrzeżach czy mieszkanie w mieście? Podpowiadamy co bardziej się opłaca

Przy szacowanym na 20% wskaźniku penetracji pojazdów elektrycznych do 2030 r. dla całej branży, samo Tata Motors zakłada, że ​​30-40% sprzedaży będzie pochodzić z pojazdów elektrycznych do końca dekady, w dół od początkowych szacunków wynoszących około 30% dla branży i 50% dla Tata Motors. Tata Motors odpowiada za 70% samochodów elektrycznych sprzedawanych w kraju. Maruti Suzuki, które w tym roku wprowadzi na rynek swój pierwszy pojazd elektryczny, spodziewa się, że takie pojazdy będą stanowić 15% sprzedaży do 2030 r. Globalne firmy konsultingowe, takie jak Deloitte, uważają, że w związku z tym, że rządy na całym świecie zmniejszają początkowe zachęty dla klientów na pojazd, sprzedaż pojazdów elektrycznych prawdopodobnie będzie stanowić 10-14% sprzedaży nowych samochodów w Indiach, w dół od około 18% szacowanych przed pandemią.

Sprzedaż jednośladów elektrycznych nie ucierpiała aż tak bardzo – w czerwcu wzrosła o 72%, do 79 530 sztuk, co stanowiło 5,8% rynku.

Słaba infrastruktura ładowania i ceny odstraszają nowych nabywców, pomimo wyższych kosztów eksploatacji samochodów benzynowych i wysokoprężnych. Indie mają około 12 000 publicznych stacji ładowania, w porównaniu z 68 000 stacji paliw oferujących benzynę i olej napędowy. Na autostradzie niepokój o zasięg jest wszechobecny.

Weźmy doświadczenie Arindama Dasa, CEO ds. kredytów konsumenckich i pożyczek MSME w DMI Finance, który jechał swoim luksusowym EV z Delhi do Jaipur w czasie, gdy temperatury w północnych Indiach wynosiły 45 stopni Celsjusza. Mniej niż 100 km od celu podróży zasięg gwałtownie spadł, zmuszając go do jazdy samochodem bez klimatyzacji.

Warto przeczytać!  Wiadomości z rynku akcji i akcji, Wiadomości z gospodarki i finansów, Sensex, Nifty, Rynek globalny, NSE, BSE Wiadomości z IPO na żywo

„Później zdałem sobie sprawę, że akumulatory samochodów elektrycznych działają optymalnie w temperaturze 15–34 stopni Celsjusza. W ekstremalnych warunkach pogodowych zasięg spada drastycznie, nawet o 20%” — powiedział. „Stan infrastruktury ładowania jest przerażający. Nie mogliśmy znaleźć ani jednej stacji ładowania przy dystrybutorach paliwa wzdłuż autostrady”.

Santosh Iyer, dyrektor zarządzający Mercedes-Benz India, powiedział, że w procesie wdrażania pojazdów elektrycznych występują zmienne, na które producenci samochodów nie mają wpływu.

„Elektryfikacja jest bardzo ważna dla osiągnięcia neutralności węglowej i w tym sensie zrobimy wszystko, jeśli chodzi o wprowadzanie produktów na rynek” – powiedział. „Powiedziawszy to, dwie inne strony zainteresowane również odegrają rolę – jedna to klient pod względem akceptacji tej technologii, a druga to rząd, ponieważ podatki, zachęty, cele dotyczące efektywności paliwowej – wszystkie one będą decydować o tym, jak szybko nastąpi ta transformacja”.

Podczas gdy firma jest „strategicznie skoncentrowana, ale taktownie elastyczna”, rząd powinien również zapewnić ciągłość polityki i przedłużyć obniżony podatek od towarów i usług (GST) o 5% na pojazdy elektryczne co najmniej na 10 lat, powiedział. Mercedes-Benz zamierza ułatwić klientom dostęp do ponad 1000 punktów ładowania w całym kraju za pośrednictwem aplikacji FICH (znajdź ładowarkę), z 436 w listopadzie 2023 r. Firma zamierza również podwoić swoje portfolio pojazdów elektrycznych i do końca 2024 r. będzie miała w sprzedaży pół tuzina modeli w różnych segmentach, aby poszerzyć ofertę dla klientów.

Chandra dodał, że Tata Motors rozważa rozbudowę infrastruktury ładowania poprzez „otwartą współpracę” z interesariuszami.


Źródło