Świat

Protesty przeciwko ogromnemu projektowi wydobycia litu Rio Tinto – DW – 08/11/2024

  • 11 sierpnia, 2024
  • 3 min read
Protesty przeciwko ogromnemu projektowi wydobycia litu Rio Tinto – DW – 08/11/2024


W sobotę wieczorem dziesiątki tysięcy osób demonstrowało w kluczowych miejscach w centrum Belgradu, domagając się zakończenia planowanego projektu wydobycia litu w zachodniej Serbii. Twierdzili, że może on doprowadzić do zanieczyszczenia pobliskich gruntów rolnych i wody.

Ogromny projekt, w który zaangażowany jest brytyjsko-australijski gigant górniczy Rio Tinto, ma wsparcie UE i ma na celu drastyczne zmniejszenie niedoborów europejskich lokalnych źródeł tego minerału. Lit jest niezbędny do produkcji takich rzeczy, jak baterie do samochodów elektrycznych i smartfonów.

Protestujący machali serbskimi flagami i skandowali hasła takie jak: „Nie będziecie kopać” i „Rio Tinto opuszcza Serbię!”.

Rząd oskarża protestujących o ukryte motywy

Rząd prezydenta Aleksandara Vučicia stwierdził, że protesty miały podłoże polityczne i miały na celu obalenie Vučicia. Poprzedniego dnia twierdził, choć podał niewiele szczegółów, że otrzymał ostrzeżenie od Rosji o planach zamachu stanu.

„Nasz dzisiejszy wiec ma charakter ekologiczny i nie ma ambicji politycznych, ale rząd oskarżył nas o próbę dokonania zamachu stanu” – powiedziała podczas demonstracji aktorka Swietłana Bojković.

Zlatko Kokanović, lider protestów i rolnik z regionu Jadar w zachodniej Serbii, gdzie planowana jest budowa kopalni, wezwał demonstrantów do zablokowania dwóch głównych stacji kolejowych w mieście.

Warto przeczytać!  Liczba ofiar śmiertelnych powodzi w Korei Południowej wzrosła do 40, Yoon obwinia nieudane odpowiedzi
Ludzie trzymają gigantyczną flagę, blokując stację kolejową Centre w ramach protestu przeciwko projektowi wydobycia litu przez Rio Tinto w Belgradzie w Serbii, 10 sierpnia 2024 r.
Protestujący na pewien czas przerwali ruch na centralnym dworcu kolejowym w BelgradzieZdjęcie: Djordje Kojadinovic/REUTERS

W zeszłym miesiącu Vučić wywołał kontrowersje, przywracając Rio Tinto licencję na eksploatację największej kopalni litu w Europie, po tym jak poprzedni rząd Serbii anulował te plany.

Kanclerz Niemiec Olaf Scholz był częścią europejskiej delegacji, która udała się do Belgradu, aby powitać ponowne otwarcie i uzyskać dostęp do łupów.

Obecnie Europa importuje większość litu ze Stanów Zjednoczonych i Azji.

Serbia dąży do członkostwa w UE, lecz wciąż musi pokonać kilka wysokich przeszkód, nie wspominając o stosunkach z Kosowem.

Prezydent Serbii Aleksandar Vučić, w środku, pozuje z kanclerzem Niemiec Olafem Scholzem, w środku po lewej, i wiceprzewodniczącym Komisji Europejskiej Marosem Šefčoviciem, w środku po prawej, w Pałacu Serbskim w Belgradzie, Serbia, piątek, 19 lipca 2024 r.
Kanclerz Niemiec Olaf Scholz w zeszłym miesiącu odwiedził Serbię wraz z europejskimi liderami, aby zawrzeć umowę, na mocy której członkowie UE będą mogli kupić lit z tego projektu, kluczowy surowiec dla nowoczesnych technologii, który Europa obecnie masowo importujeZdjęcie: Darko Vojinovic/AP Photo/picture alliance

Termin protestujących na ponowne zamrożenie planów upłynął

Protestujący w Serbii dali rządowi termin na ponowne odwołanie projektu wydobywczego, który upłynął w sobotę, stąd mobilizacja.

Szacuje się, że jeśli projekt zostanie zrealizowany zgodnie z planem, kopalnia Jadar, warta 2,4 miliarda dolarów (około 2,2 miliarda euro), mogłaby pokryć 90% obecnego zapotrzebowania Europy na lit i uczynić Rio Tinto jednym z największych producentów litu na świecie.

Firma i serbski rząd zapewniają, że w tym bujnym regionie rolniczym będą przestrzegane najwyższe standardy ochrony środowiska, ale to nie przekonało przeciwników.

Zawalone i opuszczone domy w wiosce Gornje Nedeljice, które firma Rio Tinto kupiła od mieszkańców. Zdjęcie z czerwca 2024 r.
Rio Tinto wykupiło całe wioski, takie jak Gornje Nedeljice na zdjęciu, aby zrobić miejsce dla przedsięwzięciaZdjęcie: Jelena Djukic Pejic/DW

Choć minerał ten jest niezbędny do produkcji takich rzeczy, jak samochody elektryczne, umożliwiające transport osobisty bez emisji dwutlenku węgla w miejscu użytkowania, to inne koszty środowiskowe związane z jego wydobyciem mogą być wysokie.

msh/sms (AFP, Reuters)


Źródło