Podróże

Przed śmiertelnymi trzęsieniami ziemi branża hotelarska w Turcji wydawała się całkiem zdrowa

  • 14 lutego, 2023
  • 7 min read
Przed śmiertelnymi trzęsieniami ziemi branża hotelarska w Turcji wydawała się całkiem zdrowa


Uwaga edytora: Niektóre źródła tej historii zostały przeprowadzone przed trzęsieniami ziemi z 6 lutego.

Turcja chwieje się po dwóch potężnych trzęsieniach ziemi, które nawiedziły ten region nieco ponad tydzień temu.

Niszczycielskie trzęsienia ziemi o sile 7,8 i 7,5 stopnia w skali Richtera, które 6 lutego nawiedziły południowo-wschodnią Turcję w pobliżu Syrii, zabiły ponad 36 000 osób, a liczba ofiar wciąż rośnie.

Trzęsienia ziemi nawiedziły głównie mieszkalne, nieturystyczne obszary Turcji, ale nastąpiły w czasie, gdy branża hotelarska w tym kraju wydawała się w pełni odzyskać siły po globalnej pandemii.

Przed trzęsieniami ziemi największym zakłóceniem popytu turystycznego Turcji była inwazja Rosji na Ukrainę w lutym 2022 r. Przez pewien czas Rosja była największym rynkiem turystycznym Turcji.

Mehmet Önkal, partner w biurze doradztwa biznesowego BDO Tourism Consultancy Office, powiedział, że Turcja będzie nadal przyciągać gości – nawet jeśli w wyniku trzęsienia ziemi hotele nie osiągną lepszych wyników niż w 2022 r., które, jak powiedział, były „doskonałe”.

Powiedział, że hotele w miastach niedaleko strefy katastrofy – w śródziemnomorskich miejscach, takich jak Antalya i Merson, oraz w pobliżu morza, takich jak Adana – są wykorzystywane do zakwaterowania bezdomnych, którzy przeżyli tragedię.

Warto przeczytać!  Albania, Cypr, Irlandia: najlepsze w Europie kraje spoza strefy Schengen, jeśli wykorzystasz swoje 90 dni

„Teraz jest sezon na ramiona. Niektóre hotele były zamknięte. Wciąż pozostaje pytaniem, co się stanie [the homeless] kiedy sezon zaczyna się w połowie maja. Wciąż o tym rozmawiamy – powiedział.

W 2022 r. Turcję odwiedziło 51,3 mln zagranicznych gości, czyli niewiele mniej niż rekordowe 51,8 mln turystów przyjętych w 2019 r. Liczba ta stawia kraj na trzecim miejscu na liście największych światowych rynków turystycznych według Raport grudniowy z Ministerstwa Kultury i Turystyki Turcji.

Pod względem finansowym poziom turystyki był jeszcze bardziej zachęcający. W ubiegłym roku Turcja odnotowała rekordowe przychody z turystyki w wysokości 46,3 miliarda dolarów, co stanowi wzrost o 19% w porównaniu z 2019 rokiem.

W 2022 roku światowa branża turystyczna poprawiła się tylko o 65%, ale Turcja prawie osiągnęła wyniki sprzed COVID-19, podało ministerstwo, dodając, że to dopiero początek silnego wzrostu w sektorze. Zgodnie z nowym pięcioletnim planem rozwoju turystyki, Turcja planuje przyjąć 90 milionów turystów rocznie i generować roczne przychody przekraczające 100 miliardów dolarów do 2028 roku.

Dzięki programom szczepień i zniesieniu ograniczeń związanych z COVID-19 wiele rynków, w tym Turcja, w 2022 r. kontynuowało odbudowę, a przychody z hoteli na dostępny pokój we wszystkich obszarach były na poziomie z 2019 r. lub wyższym, powiedział Eric Viale, dyrektor zarządzający IHG Hotels & Resorts ds. Europa Południowa, Wspólnota Niepodległych Państw i Gruzja.

Warto przeczytać!  Kamper Van Nissan MyRoom jest już prawdziwy, stylowy azyl na kółkach

„Tendencja ta była widoczna w Turcji w 2022 r., zwłaszcza w przypadku podróży międzynarodowych do Antalyi i Stambułu” – powiedział Viale. „Nasze hotele zakończyły rok wysokimi wskaźnikami obłożenia, świętując silne ożywienie po ostatnich globalnych wyzwaniach”.

Tureckie nadmorskie miejscowości nad Morzem Śródziemnym, takie jak port i plaża Konyaali w mieście Antalya, nie zostały dotknięte trzęsieniami ziemi z 6 lutego, które nawiedziły południową Turcję w pobliżu Syrii. (Getty Images)

Eren Turan, kierownik sprzedaży w Liberty Lara w Antalyi, która jest częścią Liberty Hotels Group, powiedział, że biznes rozkwitł w 2022 roku.

„Nie tylko dla [my hotels] ale dla całego tureckiego sektora turystycznego” – powiedział, dodając, że zgadza się, że kraj wyprzedza konkurencję pod względem ożywienia po pandemii.

Podczas gdy międzynarodowi podróżnicy mogą borykać się z wysoką inflacją i rosnącymi kosztami energii w kraju, Turcja jest coraz częściej postrzegana jako niedrogie miejsce na wakacje. Ciągłe relacjonowanie następstw trzęsień ziemi może jednak osłabić postrzeganie podróżnych z całego świata do końca 2023 roku.

Jednym z kluczowych czynników wzrostu popularności Turcji wśród turystów z całego świata jest kurs wymiany jej waluty, tureckiej liry. Wartość lira spadła o 44% w 2021 r., a następnie o 29% w wyniku kontrowersyjnych reform gospodarczych ogłoszonych przez rząd prezydenta Recepa Tayyipa Erdoğana.

„Turcja przetrwała skutki globalnej pandemii lepiej niż strefa euro i inni globalni konkurenci, co czyni Turcję atrakcyjnym i bezpiecznym celem turystycznym” – powiedział Turan przed trzęsieniami ziemi.

W 2022 r. średnie obłożenie tureckich hoteli wyniosło 66,7%, niewiele mniej niż 67,1% odnotowane w 2019 r., wynika z danych STR, firmy analitycznej CoStar zajmującej się analizą hoteli. Średnia dzienna stawka hotelowa w Turcji osiągnęła 122,09 USD w 2022 r., co stanowi wzrost o 42,3% w stosunku do 2019 r. W całym kraju RevPAR hotelowy osiągnął w Turcji w 2022 r. 81,44 USD.

„Rok 2022 przyniósł poczucie normalności branży hotelarskiej w Turcji, gdzie hotele sezonowe cieszą się dużym popytem ze strony gości rekreacyjnych, a hotele biznesowe odnotowują silny wzrost [meetings, incentives, conventions and expositions] wydajność. Wysokie obłożenie pozwoliło hotelom złagodzić lokalne wyzwania związane z inflacją i osiągnąć doskonałe wyniki” – powiedział Viale.

Önkal z BDO powiedział, że główne rynki turystyczne Turcji w Stambule i na Wybrzeżu Egejskim – w tym takie słoneczne i piaszczyste miejsca jak Bodrum, Izmir i Marmaris – są daleko od obszaru dotkniętego trzęsieniem ziemi.

„Stambuł odwiedziło ponad 15 milionów gości w 2022 roku i tak będzie dalej. A dlaczego nie pojechać do Bodrum i na to wybrzeże? Ma wspaniałe, luksusowe hotele pierwszej klasy” – powiedział.

Dodał, że niektórzy goście mogą obawiać się przyjazdu do Turcji, ale takie katastrofy mogą wystąpić w wielu miejscach.

„W Stambule spodziewane jest wielkie trzęsienie ziemi. Jedni mówią za 10 lat, inni za 25, jeszcze inni za 40” – powiedział.


Turecka branża hotelarska weszła w szczyt sezonu 2022 z umiarkowanymi oczekiwaniami, przewidując nieobecność rosyjskich gości po inwazji Rosji na Ukrainę w lutym ubiegłego roku.

„Była rosyjska panika. Nie mogliśmy przewidzieć, jak potoczy się ta wojna i nie spodziewaliśmy się, że turyści z innych rynków wypełnią lukę pozostawioną przez brak Rosjan i Ukraińców” – powiedział Firuz Bağlıkaya, prezes Stowarzyszenia Tureckich Biur Podróży.

Rosja historycznie była rynkiem nr 1 pod względem popytu na hotele w Turcji, podczas gdy Ukraina była jednym z pięciu największych rynków.

Bağlıkaya powiedział, że w całym 2022 roku goście z krajów Europy i Bliskiego Wschodu nadrobili różnicę, powołując się na 27% wzrost liczby odwiedzających z Wielkiej Brytanii.

Alexan Mkrtchyan, prezes Sojuszu Rosyjskich Biur Podróży, powiedział, że brak lotów, zwłaszcza z lotnisk w pobliżu Ukrainy, spowodował wzrost cen biletów lotniczych.

W 2021 roku średnia cena biletu lotniczego do Turcji wynosiła od 170 euro (182 USD) do 200 euro, podczas gdy w maju 2022 roku sięgnęła 350 euro.

„W pierwszych miesiącach roku sprzedaż wyjazdów do Turcji szła dobrze, ale po starcie [the war]spadły – powiedział. „W sierpniu-wrześniu popyt się ożywił, ale po ogłoszeniu częściowej mobilizacji w Rosji biura podróży ponownie odczuły spadek sprzedaży”.

Mkrtchyan dodał, że duża liczba rosyjskich gości odwiedzających Turcję niekoniecznie jest korzystna dla hotelarzy, ponieważ wielu Rosjan korzystało z krajowych lotnisk jako punktu tranzytowego dla podróży do Europy i innych krajów po przerwaniu wielu bezpośrednich lotów.

Powiedział też, że „duża część Rosjan… wolała wynajmować mieszkania niż nocować w hotelach”.

Hotel News Now News Editor, EMEA, Terence Baker przyczynił się do powstania tej historii.

Wróć do strony głównej Hotel News Now.


Źródło