Przetarg na pierwszy odcinek na Limanowszczyźnie
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły kolejny przetarg na modernizację linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Chodzi o prace na pierwszym z odcinków przebiegających przez teren powiatu limanowskiego, czyli fragment Rabka Zaryte – Mszana Dolna.
W piątek (17 lutego) ogłoszono postępowanie przetargowe na modernizację odcinka Rabka Zaryte – Mszana Dolna linii kolejowej nr 104. PKP PLK S.A. przekonują, iż inwestycja sprawi, że po latach na linię nr 104 Chabówka – Nowy Sącz znów wrócą pociągi. – Przygotowana zostanie trasa dla wygodnych, regularnych połączeń pasażerskich, zwiększy się dostęp mieszkańców do kolei oraz komfort i bezpieczeństwo podróżowania ekologicznym środkiem transportu – informuje spółka.
W zakresie prac na odcinku Rabka Zaryte – Mszana Dolna, jest m.in. przebudowa przystanków osobowych i stacji w celu zapewnienia dostępności i komfortu wszystkim podróżnym. Na stacji Mszana Dolna i na przystankach Mszana Dolna Marki i Raba Niżna, wybudowane będą nowe, wysokie perony, ułatwiające wsiadanie do pociągów. Na peronach znajdą się wiaty, ławki, tablice informacyjne i oznakowanie. Wsparciem w komunikacji dla osób niewidomych i niedowidzących będzie oznakowanie z systemem ścieżek naprowadzających. Na stacji Mszana Dolna, dostępność dla wszystkich podróżnych zapewni dodatkowo budowa przejścia pod torami z windą.
Inwestycja na linii Chabówka – Nowy Sącz, obejmuje również budowę nowych torów wraz z elektryfikacją trasy oraz przebudowę przejazdów kolejowo-drogowych i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Ważnym elementem będzie także modernizacja i budowa nowych obiektów inżynieryjnych, m.in. budowa mostów w Mszanie Dolnej nad rzeką Raba i Mszanka. Prace zapewnią sprawny i bezpieczny ruch kolejowy.
PLK S.A. przygotowują połączenie kolejowe „Podłęże – Piekiełko”, które obejmuje modernizację i elektryfikację trasy Chabówka – Nowy Sącz oraz budowę nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. W drugim kwartale tego roku planowane jest wszczęcie kolejnego postępowania przetargowego dla odcinka Limanowa – bocznica Klęczany. Zakres podstawowy w ogłoszonych przetargach planowany jest do finansowania ze środków Krajowego Planu Odbudowy.
Zakres prac związanych z modernizacją linii kolejowej nr 104 na terenie powiatu limanowskiego podzielony jest na 5 odcinków: Rabka Zaryte – Mszana Dolna; Mszana Dolna – Fornale; Tymbark – Limanowa (bez st. Limanowa); st. Limanowa; Limanowa – bocznica Klęczany. Zakończenie prac przy modernizacji linii nr 104 w powiecie limanowskim przewidywane jest do końca 2026 r.
Tymczasem dla budowy nowych linii Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark / Mszana Dolna opracowywana jest dokumentacja projektowa oraz pozyskiwane są decyzje administracyjne. Budowa nowych linii również jest podzielona na odcinki: Podłęże – Gdów oraz Podłęże – Podłęże Balachówka; Gdów – Szczyrzyc; Szczyrzyc – Tymbark; Fornale – Szczyrzyc; Porąbka – Stróża. PLK będą gotowe do ogłoszenia przetargu na odcinek Podłęże – Gdów oraz Podłęże – Podłęże Balachówka w IV kwartale 2023 r. Wykonanie nowych odcinków szacuje się na kwotę 6,6 mld zł.
Licząca 77 km linia kolejowa Chabówka – Nowy Sącz otwarta w grudniu 1884 roku w znacznej swej części biegnie przez powiat limanowski. To fragment Galicyjskiej Kolei Transwersalnej, którą w latach 1882 – 1885 w bardzo szybkim tempie zbudowały austriackie Cesarsko-Królewskie Koleje Państwowe. Linia nr 104 do dzisiaj zachowała swój historyczny charakter. Na trasie Chabówka-Nowy Sącz znajdują się stare dworce z 1884 r., unikatowe zabytki techniki i wyjątkowy skansen taboru kolejowego w Chabówce. Ma się to zmienić po modernizacji, która zostanie przeprowadzona w ramach zapowiadanego od lat projektu „Podłęże – Piekiełko”. Obecnie jest to jednak – zdaniem wielu pasjonatów kolei – najciekawsza i najbardziej malownicza linia kolejowa w Małopolsce.
(Fot.: PKP PLK S.A.)