Przewodnik (+ 6 powodów, aby je pokochać)
Ten artykuł został zaktualizowany w listopadzie 2023 r. dzięki opiniom Toma Anga i Kim Brebacha.
Co to jest obiektyw ultraszerokokątny? Jakiego rodzaju efekty dają ultra-szerokie? I czy warto je wykorzystywać w swojej fotografii?
Pracuję z obiektywami ultraszerokokątnymi od ponad 30 lat i moim zdaniem to prawda niesamowity. Oferują wiele praktycznych korzyści, są doskonałym sposobem na ulepszenie fotografii, a fotografowanie nimi też daje mnóstwo frajdy.
W tym artykule wyjaśniam wszystko, co musisz wiedzieć o ultraszerokokątnych, w tym czym są i dlaczego gorąco je polecam. Podaję też mnóstwo przykładów, żebyście wiedzieli dokładnie, co potrafią ultraszerokokątne obiektywy, a na koniec garść porad dotyczących fotografii ultraszerokokątnej!
Zanurkujmy od razu!
Czym są obiektywy ultraszerokokątne?
Obiektywy ultraszerokokątne to ekstremalna wersja obiektywów szerokokątnych. Zamiast generować pole widzenia nieco szersze niż ludzkie oko, oferują pole widzenia, które jest daleko szerszy. Tworzą pięknie ekspansywny efekt:
Zwróć uwagę, jak na powyższym zdjęciu udało mi się uchwycić połowa pokoju. Oto moc ultraszerokokątnego obiektywu!
Jakie zatem ogniskowe odpowiadają ultraszerokim ogniskom?
Cóż, jak już zapewne wiesz, obiektyw 50 mm (w aparacie pełnoklatkowym) jest bardzo zbliżony do pola widzenia ludzkiego oka. Obiektywy szerokokątne mają mniejsze ogniskowe, zwykle od około 24 mm do 49 mm.
Dlatego, ultraszeroki kąt obiektywy mają ogniskową szerszą niż 24 mm. Na przykład obiektyw 10–20 mm to ultraszerokokątny obiektyw zmiennoogniskowy, a obiektyw 14 mm to ultraszerokokątny obiektyw stałoogniskowy.
(Należy pamiętać, że te ogniskowe są przybliżone; nie ma jednego uzgodnionego zestawu ogniskowych dla obiektywów szerokich i ultraszerokokątnych.)
Spójrz na to zdjęcie wykonane obiektywem szerokokątnym (28 mm):
Zobacz, jak ultraszeroka ogniskowa (11 mm) jeszcze bardziej poszerza scenę:
Tak więc, chociaż obiektywy szerokokątne i ultraszerokokątne mają szerokie pole widzenia, efekt ultraszerokokątny jest znacznie bardziej ekstremalny.
Kiedy warto używać obiektywu ultraszerokokątnego?
Ultraszerokokątne obiektywy są niezwykle pomocne, ale nie chcesz ich używać przez cały czas. Na przykład, jeśli spróbujesz sfotografować odległego ptaka ultraszerokokątnym obiektywem, otrzymasz jedynie krajobraz i odległą plamę piór.
Z drugiej strony możesz użyć ultraszerokokątnych obiektywów, aby uchwycić całe sceny na jednym zdjęciu. Można na przykład sfotografować całą panoramę miasta od końca do końca. Możesz też sfotografować piękną górską scenę, dołączając pierwszy plan, środek i mnóstwo górskiego tła.
Oto kilka gatunków, w których przydatne są ultraszerokie:
- Fotografia krajobrazowa
- Fotografia architektoniczna
- Fotografia nieruchomości
- Fotografia pejzażowa
Oto kilka gatunków, w których generalnie należy unikać ultraszerokokątnych:
- Fotografia ptaków
- Fotografia dzikiej przyrody
- Fotografia portretowa
- Fotografia produktowa
- Fotografia uliczna
Oczywiście nie musisz przestrzegać tego podziału co do joty; to tylko wytyczna. Ale może być pomocne, zwłaszcza gdy dopiero zaczynasz!
6 powodów, dla których warto używać obiektywów ultraszerokokątnych
W następnej sekcji podzielę się sześcioma najważniejszymi powodami, dla których warto pracować z ultraszerokokątnymi obiektywami. Gwarantuję, że zanim skończysz czytać, będziesz chciał pracować przy własnych zdjęciach z ultraszerokokątnym obiektywem lub dwoma!
1. Ultraszerokokątny obraz zanurza widza w scenie
Obiektywy ultraszerokokątne wciągają widza w sytuację.
Otaczają widza sceną, dzięki czemu powstałe ujęcia sprawiają wrażenie niezwykle realnych i pełnych szczegółów.
A ultraszerokokątne obiektywy nie tylko zanurzają widza w scenie; zanurzają się Tyfotografa, co może być szalonym przeżyciem.
Podczas kręcenia będziesz mieć wrażenie, że cała scena kręci się wokół Twojej głowy. Zostaniesz wciągnięty w akcję, a to świetne miejsce!
2. Ultraszerokokątne obiektywy pomagają uniknąć zniekształceń perspektywy
Zniekształcenie perspektywy powoduje zbieganie się pionowych linii, a nawet sprawia, że budynki wyglądają, jakby spadały do tyłu. Chociaż możliwe jest naprawienie zniekształceń w przetwarzaniu końcowym, znacznie skuteczniejsze jest ich unikanie – a ultraszerokokątne mogą w tym pomóc.
Jak widać, zniekształcenie perspektywy powstaje, gdy pochylasz aparat w dół lub w górę, aby sfotografować scenę. Możesz na przykład skierować aparat w górę, aby sfotografować katedrę taką jak ta:
I to właśnie ten ruch – to pochylenie w górę – powoduje zniekształcenie.
Ale obiektywy ultraszerokokątne już tak Więc tak szeroki, że często nie trzeba pochylać aparatu podczas fotografowania budynku. Zamiast tego możesz skierować aparat na wprost i po prostu…strzelać. Unikniesz zniekształceń, a uzyskasz piękny obraz architektoniczny.
3. Bardzo szeroka skala odwrotna
Obiektywy ultraszerokokątne sprawiają, że obiekty znajdujące się blisko obiektywu wydają się ogromne, a obiekty znajdujące się dalej wydają się maleńkie. Im szersza soczewka, tym większy efekt!
(To kolejna konsekwencja zniekształcenia perspektywy, o której pisałem w poprzedniej sekcji.)
Chociaż takie zniekształcenia nie zawsze są pożądane, mogą wyglądać oszałamiająco, jeśli zostaną starannie uwzględnione na zdjęciach. Możesz go użyć do powiększenia interesujących obiektów na pierwszym planie:
Możesz też użyć go do poprawy przepływu wizualnego:
4. Ultraszerokokątne obiektywy mogą tworzyć pseudopanoramy
Panorama obejmuje ogromną część sceny i jest zazwyczaj znacznie dłuższa niż jej wysokość, jak poniżej:
Niestety panoramy trudno zrobić dobrze. Zwykle musisz pracować na statywie i robić wiele zdjęć, ostrożnie poruszając aparatem. Ponadto panoramy wymagają znacznej obróbki końcowej.
Ale dzięki ultraszerokokątnemu obiektywowi możesz tworzyć panoramy z ręki przy niewielkim wysiłku. Oto, co robisz:
Najpierw wykonaj zdjęcie przy użyciu bardzo szerokiej ogniskowej:
Następnie otwórz go w swoim ulubionym programie do obróbki końcowej i odetnij górę i dół ramki:
To wszystko! Otrzymasz oszałamiającą panoramę i nie będziesz musiał uczyć się żadnych dodatkowych technik, aby zrobić to dobrze.
5. Obiektywy ultraszerokokątne świetnie nadają się do ujęć z odbiciem
Czy lubisz pracować z refleksjami? Czy chcesz robić zdjęcia z rozległymi odbiciami, jak to pokazane poniżej?
W takim razie użyj ultraszerokokątnego obiektywu! Są tak szerokie, że z łatwością można uwzględnić w każdej scenie kałuże, jeziora i odblaskowy metal. Upewnij się tylko, że jesteś jak najbliżej odbicia – nie bój się położyć aparatu na ziemi – a następnie zrób zdjęcie.
6. Ultraszerokokątne ujęcia zawierają mnóstwo szczegółów
Każdy ultraszerokokątny obiektyw ma ogromne pole widzenia…
…a dzięki ogromnemu polu widzenia możesz objąć niemalże wszystko w jednym ujęciu.
Jeśli chcesz sfotografować krajobraz plaży, nie tylko uchwycisz wodę i niebo. Dostaniesz piasek, skały, ludzi na plaży, a może nawet własne stopy.
A jeśli chcesz sfotografować katedrę, nie tylko zobaczysz grafikę na suficie lub witraże w oddali. Zamiast tego dostaniesz wszystko, od sufitu i ławek po okna i ściany. Ultraszerokie są szeroki!
Uchwycenie całych scen nie zawsze jest pożądane, ale gdy natkniesz się na rozległą scenę, która zapiera dech w piersiach, będziesz zadowolony, że masz ultraszerokokątny obiektyw!
Wskazówki dotyczące robienia pięknych zdjęć ultraszerokokątnych
Obiektywy ultraszerokokątne mają potężną moc, ale aby stworzyć niesamowite zdjęcia, trzeba zastosować odpowiednie podejście. Oto kilka wskazówek na dobry początek:
1. Zwróć uwagę na zniekształcenia
Pierwszą rzeczą, którą rzuca się w oczy, jest przesadzona perspektywa, zniekształcone krawędzie i relacje między obiektami na pierwszym planie i w tle, które są rozciągnięte, czasem nienaturalnie. Sceny szerokokątne mogą zawierać wiele obiektów w różnych odległościach, co pomaga przyciągnąć widza.
Otrzymasz także inną perspektywę w porównaniu do innych obiektywów. Z reguły zbliżasz się znacznie bliżej obiektu, wkraczając bezpośrednio w scenę. Pomyśl o obiektywach ultraszerokokątnych jako o przeciwieństwie teleobiektywów, w przypadku których masz tendencję do cofania się od obiektów. Teleobiektywy mają tendencję do spłaszczania sceny, natomiast obiektywy ultraszerokokątne ją wyolbrzymiają. To sprawia, że obiekty tła wydają się być dalej od obiektów na pierwszym planie, niż są w rzeczywistości.
Jeśli aparat jest nawet lekko przechylony, piony zbiegną się. Budynki staną się szczupłe, co doda dramatyzmu nudnym scenom, takim jak ta:
Czasami nie chcesz tego efektu i wtedy najlepiej upewnić się, że aparat jest idealnie wypoziomowany. Możesz skorygować zniekształcenia perspektywy w procesie przetwarzania końcowego, ale do czasu obcięcia krawędzi otrzymasz znacznie mniejsze obrazy.
2. Ustaw ostrość ręcznie
W przypadku obiektywów ultraszerokokątnych autofokus również staje w obliczu nowych wyzwań, ponieważ obiekty znajdujące się zaledwie kilka metrów od obiektu mogą być dość małe i trudne do wykrycia przez AF. Poza pierwszymi kilkoma metrami ultraszerokokątne obiektywy mają tendencję do zgadywania ostrości, co nie pomaga w uzyskaniu ostrości – często lepszym rozwiązaniem jest ręczne ustawianie ostrości. Najważniejsze jest wybranie centrum wizualnego i skupienie się na nim.
3. Uważaj na flarę
Flara to prawdziwa udręka w przypadku ultraszerokokątnych obiektywów, wydobywających światła przy niewielkiej prowokacji. Szerokie pole widzenia oznacza, że często w niewielkiej odległości od kadru znajduje się źródło jasnego światła, które w zupełności wystarczy, aby wywołać szkody. Najlepszy czas na używanie tych soczewek to magiczne godziny wczesnego ranka i późnego popołudnia, na zewnątrz lub w środku dnia w pomieszczeniu.
4. Kiedy tylko możesz, korzystaj ze statywu
Powinno być już oczywiste, że celowanie i fotografowanie to zła technika w przypadku fotografii ultraszerokokątnej. Fotografowanie wcześnie, późno w ciągu dnia lub w pomieszczeniach i przymykanie na f/11 lub więcej wymaga użycia statywu. Dodaj do tego ręczne ustawianie ostrości i wrócimy do starych, dobrych czasów, w których starannie komponowaliśmy każde ujęcie, przestrzegając zestawu zasad. Niezły pomysł do fotografii krajobrazu i architektury, ale niepraktyczny do fotografii akcji i ulicznej.
5. Unikaj portretów z bliska
Ultraszerokokątne obiektywy nie nadają się do dobrych obiektywów portretowych, chyba że szukasz efektów komiksowych przypominających kreskówkę. Na zbliżeniach można uzyskać duże zniekształcenia, które wyolbrzymiają fragmenty na pierwszym planie, takie jak nosy i czoła. Obiektywy ultraszerokokątne przydadzą się jednak, gdy chcesz uchwycić ludzi w ich otoczeniu, w sklepie, biurze czy studiu artystycznym, i chcesz pokazać dużą część ich otoczenia. Może w tym przypadku trochę za dużo:
Obiektywy ultraszerokokątne: ostatnie słowa
Teraz, gdy skończyłeś ten artykuł, wiesz już wszystko o ultraszerokokątnych. Wiesz, czym są, kiedy warto ich używać i co czyni je tak wyjątkowymi.
Więc weź ultraszerokokątny obiektyw. Wyjdź na zewnątrz, ćwicz i baw się dobrze!
A teraz do ciebie:
Czy planujesz zakup obiektywu ultraszerokokątnego? Do czego będziesz go używać? Podziel się swoimi przemyśleniami w komentarzach poniżej!