Przychody z biletów do kas biletowych w Chinach spadły o 9 procent w pierwszej połowie 2024 r.
Chińskie kasy biletowe rozpoczęły rok z impetem, ale sprzedaż spadła w kolejnych miesiącach. Przychody ze sprzedaży biletów w pierwszej połowie 2024 r. wyniosły łącznie 3,4 mld USD (23,9 mld RMB), co stanowi spadek o 9 procent w porównaniu z ubiegłym rokiem, zgodnie z danymi opublikowanymi we wtorek przez firmę konsultingową Artisan Gateway. Całkowita liczba widzów w tym okresie osiągnęła 550 milionów, co oznacza spadek o 8,9 procent w ujęciu rok do roku, ponieważ średnie ceny biletów do kina w kraju — wynoszące 6,1 USD (43,4 RMB) — pozostały stosunkowo stabilne w porównaniu z poprzednimi trzema latami.
Chiński rynek teatralny rozpoczął rok z godną pozazdroszczenia siłą, ponieważ sprzedaż biletów ustanowiła nowy rekord podczas tradycyjnego święta Nowego Roku Księżycowego w lutym, gromadząc rekordowe 1,1 miliarda dolarów (8,1 miliarda RMB). Jednak ten ośmiodniowy okres stał się aż 33,9 procent całej pierwszej połowy.
Przychody ze sprzedaży były szczególnie słabe w pierwszym miesiącu lata, okresie, w którym dominowały importowane filmy hollywoodzkie (pekińscy regulatorzy filmowi blokują premiery amerykańskich tytułów w bardziej dochodowych późniejszych tygodniach lata, gdy lokalne szkoły i uniwersytety mają przerwę). Czerwiec zakończył się zaledwie 314,1 mln USD (2,2 mld RMB) ze sprzedaży biletów, co oznacza spadek o 46 procent, co oznacza najniższy miesiąc 2024 r. do tej pory.
Największe przeboje tego roku to tytuły lokalne, kontynuujące trend wśród chińskich kinomanów, którzy coraz mniej interesują się importowaną produkcją filmową — zwłaszcza treściami z USA. Komedia-dramat China Film Co. i Alibaba Picture Yolo jest zdecydowanie największym hitem 2024 roku, jak dotąd. Film wyreżyserowany, współtworzony i z udziałem Jia Ling zarobił 3,46 miliarda juanów (492 miliony dolarów) podczas chińskiego Nowego Roku. Ten ambitny przebój opowiada historię o otyłej kobiecie, która mieszka z rodzicami i poznaje trenera boksu, który pomaga jej wrócić do formy i zmienić życie. Bloger, który został reżyserem przeboju, Han Han, komedia wyścigów samochodowych Pegaz 2 zajęła drugie miejsce w tym okresie z kwotą 482 milionów dolarów (3,39 miliarda RMB).
Tymczasem hity Hollywood były mniejsze i rzadsze. Legendary Entertainment i Warner Bros.’ Godzilla X Kong: Nowe Imperium został sklasyfikowany jako największy import i szósty pod względem wielkości film w tym okresie z przychodami wynoszącymi 134,7 mln dolarów (956,4 mln RMB), a na kolejnym miejscu znalazł się film japońskiej legendy anime Hayao Miyazakiego Chłopiec i czapla z kwotą 111,4 mln dolarów (790,8 mln RMB). Drugą i trzecią największą premierą w Hollywood były animacje DreamWorks Kung Fu Panda 4 (52,5 mln dolarów, 372,6 mln RMB) i Legendary Diuna: Część druga (49,7 mln USD, 352,6 mln RMB).
Lokalni obserwatorzy branży mają nadzieję na ogólne odbicie rynku. Druga połowa roku jest pełna wyczekiwanych chińskich hitów, takich jak thriller szpiegowski Chen Sichenga Zdekodowano i Petera Chana Ona nie ma imieniaz udziałem Zhang Ziyi. Największą nadzieją przemysłu USA na przełom jest niewątpliwie Disney i Marvel Deadpool i Wolverinektóry wchodzi na ekrany 26 lipca. Czy Merc with a Mouth może dostarczyć trochę przebojowych bogactw, które kiedyś były obowiązkowe dla franczyzy Marvela w Państwie Środka? Jeśli nie, mało prawdopodobne, aby jakikolwiek inny amerykański film w tym roku to zrobił.