Biznes

Przygląda się sieciom specyficznym dla towarów, które zastąpią proponowane korytarze towarowe

  • 6 kwietnia, 2024
  • 4 min read
Przygląda się sieciom specyficznym dla towarów, które zastąpią proponowane korytarze towarowe


W ramach znaczącej zmiany rząd jest gotowy porzucić plany utworzenia trzech nowych dedykowanych korytarzy towarowych (DFC), a mianowicie wschodniego wybrzeża, wschodu na zachód i północy na południu, przy szacunkowej łącznej wartości inwestycji wynoszącej 2 biliony rupii. Zamiast tego władze rozważają utworzenie sieci kolejowych dostosowanych do konkretnych towarów, jak ujawnił starszy urzędnik kolejowy rozmawiający z Financial Express pod warunkiem zachowania anonimowości.

Decyzja ta została podjęta w obliczu wyzwań stojących przed niedawno oddanymi do użytku wschodnimi i zachodnimi korytarzami towarowymi w zakresie przyciągania klientów masowych i borykania się z problemami związanymi z planowaniem sieci. Wskaźniki wykorzystania tych korytarzy pozostają stosunkowo niskie.

Pomimo otrzymania przez Zarząd Kolei szczegółowych raportów z projektów dotyczących dwóch z proponowanych korytarzy (Wschodnie Wybrzeże i Północ-Południe) oraz spodziewanego wkrótce raportu dotyczącego trzeciego (Wschód-Zachód), istnieje rosnąca skłonność do ponownego rozważenia realizacji tych projektów.

Według osoby posiadającej dostęp do informacji poufnych odbyły się już konsultacje między członkami Zarządu kolei a Korporacją Dedykowanego Korytarza Towarowego (DFCCIL) w sprawie sprawozdań z projektów.

„Szczegółowe raporty dotyczące nowych DFC zostały przekazane ministrowi kolei do dalszego zatwierdzenia, ale wiele wskazuje na to, że koleje mogą odwrócić uwagę od tych korytarzy na rzecz rozwoju korytarzy opartych na towarach, zgodnie z ostatnimi zapowiedziami ministra finansów”. – ujawnił urzędnik.

Minister finansów Nirmala Sitharaman przedstawiła wcześniej główne projekty korytarzy kolejowych w swoim przemówieniu dotyczącym budżetu tymczasowego, kładąc nacisk na rozwój ekskluzywnych korytarzy obsługujących określone towary, takie jak energia, minerały i cement, a także korytarzy zaspokajających szczególne potrzeby, takie jak łączność portowa i duże natężenie ruchu.

„Wprowadzenie tych projektów pod rządami premiera Gati Shakti w celu umożliwienia połączeń multimodalnych jest zgodne z naszym celem, jakim jest przyspieszenie wzrostu PKB i zmniejszenie kosztów logistyki, uzupełniając istniejące DFC” – zauważył Sitharaman w niedawnym oświadczeniu.

Zmiana ta oznacza zauważalne odejście od wcześniejszego stanowiska rządu, jak podkreślono w przemówieniu Sitharaman w sprawie budżetu na lata 2021–2022, w którym początkowo zapowiedziała ona bardziej ogólne korytarze wschodnie wybrzeże, wschód–zachód i północ–południe.

Warto przeczytać!  Zawyżone opłaty dla kierowców tych samochodów. Chodzi nawet o 1350 zł miesięcznie!

Gdyby zostały wykonane, proponowane korytarze miałyby łączną długość 4315 km, przy czym korytarz wschodniego wybrzeża liczyłby 1078 km łączący Kharagpur z Vijaywadą, a korytarz Północ-Południe rozciągałby się na 931 km z Itarasi do Vijaywada.

Korytarz wschód-zachód zostałby podzielony na dwa podsekcje: odcinek Palghar do Dankuni o długości 2106 km i odcinek Rajkharswan do Andal o długości 200 km. Inicjatywy te miały na celu znaczne skrócenie czasu tranzytu towarów, obniżenie ogólnych kosztów logistyki i zwiększenie udziału kolei w całkowitym ruchu towarowym.

„Przesłanką tworzenia korytarzy dostosowanych do konkretnych towarów jest ich bezpośrednia atrakcyjność dla obecnych klientów. DFCCIL stanął przed wyzwaniami związanymi z promowaniem wschodnich i zachodnich dedykowanych korytarzy towarowych ze względu na podstawowe problemy z planowaniem sieci” – wyjaśnił urzędnik.

Obecnie wschodni dedykowany korytarz towarowy (EDFC) i zachodni dedykowany korytarz towarowy (WDFC) działają znacznie poniżej przepustowości. Na przykład w pełni ukończony EDFC może obsłużyć 120 pociągów dziennie w każdym kierunku, ale ze względu na ograniczony popyt obecnie kursuje jedynie 75–80 pociągów. EDFC obsługuje elektrownie w północnych stanach, takich jak UP, Delhi, Haryana, Pendżab i części Radżastanu, a także obsługuje ruch obejmujący gotową stal, zboża spożywcze, cement, nawozy i wapień.

Warto przeczytać!  Rolls-Royce Droptail "La Rose Noir" - dział Coachbuild znów fascynuje


Źródło