Świat

Przywódcy Chin i UE spotykają się w miarę wzrostu napięcia w związku z Rosją

  • 7 grudnia, 2023
  • 5 min read
Przywódcy Chin i UE spotykają się w miarę wzrostu napięcia w związku z Rosją


Podczas czwartkowej wizyty w Pekinie przywódcy Unii Europejskiej naciskali na Chiny w związku z brakiem równowagi handlowej tego kraju z Europą i wsparciem dla Rosji dla Rosji, które podkreśliło rosnące napięcia między obiema stronami.

Spotkanie najwyższego przywódcy Chin Xi Jinpinga z przewodniczącym Rady Europejskiej Charlesem Michelem i przewodniczącą Komisji Europejskiej Ursulą von der Leyen było pierwszym osobistym szczytem przywódców Chin i Unii Europejskiej za ponad cztery lata.

W swoich uwagach wstępnych pani von der Leyen powiedziała panu Xi, że „konieczne jest położenie kresu rosyjskiej agresji na Ukrainę”. Dodała, że ​​istnieją „wyraźne braki równowagi i różnice”, którymi obie strony muszą się zająć w kwestii handlu.

Oczekiwano, że europejscy przywódcy będą nawoływać Chiny, aby wykorzystały swoje wpływy w Rosji w celu zakończenia wojny na Ukrainie i wycofania wojsk. Planowali także wywrzeć nacisk na Chiny, aby pomogły zapobiec obchodzeniu przez Rosję sankcji.

Żadna kwestia nie frustrowała europejskich urzędników bardziej niż odmowa Pekinu ograniczenia wsparcia dla Moskwy. Chiny wsparły wysiłki wojenne Rosji, kupując rosyjską ropę i zaopatrując armię Kremla w mikrochipy, drony i inny sprzęt, w przypadku którego, jak się uważa, brakuje broni i amunicji.

Pomimo ostrej reakcji Chiny raczej nie opuszczą Rosji, kalkulując, że na dłuższą metę potrzebują Moskwy jako partnera w przeciwdziałaniu globalnej dominacji Stanów Zjednoczonych.

Nie spodziewano się, że szczyt przyniesie jakieś istotne przełomy. Zaufanie między Chinami a Unią Europejską zostało nadszarpnięte przez niespełnione obietnice szerszego otwarcia chińskiego rynku dla europejskich przedsiębiorstw, a także przez tłumienie przez Pekin swobód w Hongkongu i Xinjiangu.

Chiny postrzegają także Europę jako znajdującą się pod szerokim wpływem głównego konkurenta Pekinu, Stanów Zjednoczonych, i próbują wbić klin między regionem a Waszyngtonem. Wojna na Ukrainie jednak tylko wzmocniła sojusz transatlantycki, ponieważ Europa w coraz większym stopniu jest uzależniona od pomocy wojskowej Waszyngtonu.

Blok europejski składający się z 27 członków nazwał Pekin „strategicznym rywalem” i w czerwcu zgodził się działać na rzecz „zmniejszenia ryzyka” swoich łańcuchów dostaw poprzez ograniczenie ich zależności od chińskich firm. Unia Europejska sprzymierzyła się także ze Stanami Zjednoczonymi, przyjmując ograniczenia w handlu produktami zaawansowanych technologii z Chinami.

Warto przeczytać!  Turecka opozycja wybrała kandydata, który zmierzy się z Erdoganem w majowych wyborach

Posunięcia te podkreślają pogłębiający się rozłam między Zachodem a Chinami w związku z przyjęciem przez Xi bardziej asertywnej polityki zagranicznej mającej na celu przekształcenie porządku światowego tak, aby służyło chińskim interesom.

Według oficjalnego podsumowania spotkania pana Xi z przywódcami europejskimi, pochodzącego z Chin, pan Xi nalegał, aby zacieśnili współpracę z Chinami w celu wzmocnienia „wzajemnego zaufania politycznego” i „wyeliminowania wszelkiego rodzaju ingerencji”, co jest milczącym odniesieniem do Waszyngtonu.

Chiny stwierdziły, że obie strony nie są rywalami i że ich wspólne interesy znacznie przewyższają różnice.

Rosną jednak także napięcia w związku z tańszymi chińskimi pojazdami elektrycznymi, panelami słonecznymi i turbinami wiatrowymi, które zalały europejski rynek.

W ubiegłym roku region odnotował deficyt handlowy z Chinami wynoszący 426 miliardów dolarów, największy w historii. A ponieważ chińska gospodarka zmaga się z narastającym kryzysem mieszkaniowym, kraj może dążyć do zwiększenia eksportu jako motoru wzrostu.

We wrześniu Unia Europejska formalnie wszczęła dochodzenie w sprawie tego, czy producenci samochodów elektrycznych w Chinach otrzymali dotacje rządowe, co może skutkować cłami. Pojazdy elektryczne to szczególnie drażliwa kwestia, ponieważ produkcja samochodów odgrywa ogromną rolę w gospodarce europejskiej.

Warto przeczytać!  Ekspert rosyjskiej telewizji przyznaje, że „możemy przegrać na Ukrainie”

„Europa jest otwarta na konkurencję, a nie na wyścig w dół” – powiedziała pani von der Leyen na początku tego roku. „Musimy bronić się przed nieuczciwymi praktykami”.

Chiny odrzuciły wiele skarg Europy dotyczących braku równowagi handlowej, twierdząc, że znaczna część eksportu tego kraju do Europy pochodzi od przedsiębiorstw europejskich z siedzibą w Chinach.

Sukces chińskiego przemysłu jest wynikiem wczesnych inwestycji i innowacji, a nie dotacji, powiedział Tu Xinquan, dziekan Chińskiego Instytutu Studiów WTO na Uniwersytecie Biznesu Międzynarodowego i Ekonomii.

„W UE panuje poczucie kryzysu, ponieważ przemysł samochodowy jest dla niej kluczowy” – stwierdził.

Europejskie przedsiębiorstwa skarżą się również na zmniejszający się dostęp do rynku w Chinach ze względu na przepisy nakładające na firmy zagraniczne obowiązek korzystania z chińskich dostawców i wyrażają obawy dotyczące przepisów dotyczących bezpieczeństwa narodowego.

Keitha Bradshera raportowanie wniesione.


Źródło