Radykalna zmiana na rynku energii elektrycznej „zagraża opóźnieniem nowych inwestycji wiatrowych”
Według raportu Scottish Futures Trust (SFT), jeśli Wielka Brytania ma osiągnąć swoje cele zerowe netto, konieczna jest raczej ewolucja niż rewolucja w ustaleniach dotyczących rynku energii elektrycznej.
Jakiekolwiek przejście na lokalizacyjne ceny krańcowe (LMP), proponowane przez rząd Wielkiej Brytanii jako jedna z głównych opcji reformy i popierane przez niektóre zainteresowane strony z sektora energii elektrycznej, wiąże się z ryzykiem długiego okresu przerwy w znaczącym wytwarzaniu nowej energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych w czasie, gdy ogromny w porównaniu z poprzednią dekadą konieczny jest wzrost.
LMP istnieje od dziesięcioleci w innych częściach świata i jest szczególnie powszechny w Ameryce Północnej. Podstawową zasadą jest to, że hurtowe ceny energii elektrycznej odzwierciedlają wartość energii elektrycznej w konkretnej lokalizacji. Cena ta będzie się różnić w zależności od sieci ze względu na obciążenie, wytwarzanie i fizyczne ograniczenia systemu przesyłowego.
Korzystanie z LMP może skutkować różną ceną za MWh energii elektrycznej w każdym „węźle” sieci przesyłowej – tzw. „ceną węzłową” – lub w różnych częściach geograficznych Wielkiej Brytanii – określaną jako „ceny strefowe”.
Raport został przygotowany dla SFT przez niezależnych konsultantów ds. energetyki The Energy Landscape.
Podkreśla, że chociaż potrzebne są pewne zmiany w strukturach rynku energii elektrycznej, aby poradzić sobie z systemem zdominowanym przez nieciągłe wytwarzanie energii ze źródeł odnawialnych, można to osiągnąć poprzez reformę istniejących mechanizmów rynkowych.
W raporcie wskazano również, że jeśli zaufanie inwestorów nie zostanie utrzymane, konsumenci będą w dalszym ciągu narażeni na zmienne ceny gazu, a mniej miejsc pracy powstanie w sektorach nowej generacji i nowych, powstających sektorach, takich jak wodór.
Uwzględnia szereg poglądów zainteresowanych stron – od grup konsumentów po wytwórców i sektor publiczny – i przedstawia następujące propozycje dotyczące przyszłości rynku energii elektrycznej:
- Należy uzgodnić wspólną wizję i plan dotyczący systemu elektroenergetycznego Wielkiej Brytanii, określając w nim jasną, strategiczną rolę Szkocji.
- Aby wesprzeć ten plan, należy zapewnić znaczne przyspieszenie inwestycji w infrastrukturę sieciową.
- Priorytetem powinno być jaśniejsze informowanie konsumentów o korzyściach płynących z przejścia na energię odnawialną obecnie i w przyszłości.
- Utrzymanie obejmującego całą Wielką Brytanię rynku hurtowego z jedną ceną krajową, co wspiera ambicje Szkocji, by stać się maszynownią wytwarzającą energię odnawialną w Wielkiej Brytanii.
- Należy poprawić sygnały inwestycyjne, aby zachęcić nowe gałęzie przemysłu – takie jak centra danych i producenci ekologicznego wodoru – do lokalizacji w Szkocji.
- Popraw sposób działania systemu elektroenergetycznego Wielkiej Brytanii, zapewniając konsumentom w Szkocji korzyści z dostępności tanich źródeł energii odnawialnej.
Propozycje te mają na celu zwiększenie zaufania inwestorów i zwiększenie wydatków kapitałowych w nowe inwestycje w lądową energię wiatrową i ScotWind, aby pomóc w zapewnieniu konsumentom niższych, stabilnych cen i przyspieszyć przejście do brytyjskich celów zerowych netto. W raporcie podkreślono również znaczne ryzyko, jakie spowodowałoby przejście na ustalanie cen energii elektrycznej opartych na lokalizacji dla ambicji Szkocji i Wielkiej Brytanii w zakresie dekarbonizacji.
Andrew Bruce, starszy zastępca dyrektora w Scottish Futures Trust, który kieruje tymi pracami, powiedział: „W raporcie tym podkreślono, że radykalne przejście na lokalizacyjne ceny krańcowe w czasach znacznych ograniczeń przesyłu i wątpliwości co do szybkości przyszłych dostaw do sieci, grozi zablokowaniem lub opóźnieniem znacznych inwestycji wymaganych w nowe farmy wiatrowe na lądzie i na morzu.
„Szkocja ma kluczową rolę do odegrania w realizacji brytyjskiego celu na rok 2035, jakim jest całkowicie dekarbonizowany sektor energetyczny.
„Obecnie dysponujemy mocą energii odnawialnej wynoszącą 15 GW, która musi wzrosnąć ponad trzykrotnie do co najmniej 50 GW w ciągu najbliższych 12 lat, jeśli rząd Wielkiej Brytanii ma wywiązać się ze swoich zobowiązań dotyczących zerowej emisji netto.
„Utworzenie i utrzymanie bezpiecznego i stabilnego rynku inwestorów będzie miało kluczowe znaczenie dla pozyskania dziesiątków miliardów inwestycji wymaganych do tej transformacji” – kontynuował, dodając: „Musimy przyciągnąć inwestorów w odnawialne źródła energii, baterie i sektor zielonego wodoru.
„Jeśli uda nam się to osiągnąć, Szkocja mogłaby potencjalnie wytwarzać ekologiczną energię elektryczną, aby pokryć zapotrzebowanie na energię elektryczną we wszystkich obszarach na północ od Nottingham do 2035 r.”.
Rok 2020 był pierwszym rokiem w historii Wielkiej Brytanii, w którym energia elektryczna pochodziła głównie ze źródeł odnawialnych, a 43% energii w kraju pochodziło z kombinacji źródeł wiatrowych, słonecznych, bioenergii i hydroelektrowni.
Spełnienie zobowiązania rządu Wielkiej Brytanii do zapewnienia całkowicie dekarbonizowanego sektora energetycznego do 2035 r. będzie jednak wymagało szybkiego upowszechnienia technologii niskoemisyjnych. Rosnący wolumen zmiennych odnawialnych źródeł energii, takich jak energia wiatrowa i słoneczna, może stanowić większe wyzwania w zarządzaniu systemem elektroenergetycznym, a wspieranie inwestycji w baterie, magazyny szczytowo-pompowe i ekologiczny wodór będzie miało kluczowe znaczenie dla przezwyciężenia tych wyzwań.
SFT jest pozaresortowym organem wykonawczym rządu Szkocji, utworzonym we wrześniu 2008 r. w celu poprawy inwestycji w infrastrukturę publiczną.
Nie przegap najnowszych nagłówków dzięki naszemu biuletynowi publikowanemu dwa razy dziennie – zarejestruj się tutaj za darmo.