Rail Baltica, Rail Carpatia: europejska kolej w czasach kryzysu. Debata w Parlamencie Europejskim
Szlaki Rail Carpatia oraz Rail Baltica w obecnej sytuacji geopolitycznej nabierają strategicznego znaczenia. Realizacja tych projektów stanowi inwestycję we wspólne bezpieczeństwo nie tylko Europy Środkowo-Wschodniej, ale całej Unii Europejskiej – mówił wiceminister Andrzej Bittel podczas debaty w Parlamencie Europejskim, poświęconej kwestiom stabilności i odporności europejskiej infrastruktury kolejowej na kryzysy w kontekście wyzwań klimatycznych oraz kryzysów społeczno-gospodarczych i politycznych.
Rewolucja kolejowa w krajach Trójmorza. Polska zawiera umowę
W Warszawie trwa międzynarodowy kongres Railway Direction Days 2023. Organizatorem przedsięwzięcia jest spółka Centralny Port Komunikacyjny. W…
zobacz więcej
Debatę zorganizowało w Brukseli Rail Forum Europe, przy współudziale Polskich Kolei Państwowych SA. W dyskusjach w Parlamencie Europejskim 24 maja 2022 r. wzięli udział oprócz wiceministra infrastruktury Andrzeja Bittela m.in. posłowie do Parlamentu Europejskiego, dyrektor wykonawczy CER (Wspólnoty Kolei Europejskich i Zarządów Infrastruktury Kolejowej) Alberto Mazzola oraz Elżbieta Łukaniuk, członek gabinetu komisarz ds. transportu Adiny Valean. W swoim wystąpieniu wiceminister infrastruktury omówił znaczenie sprawnego transportu kolejowego w czasie trwającej rosyjskiej napaści na Ukrainę.
– Koleje w momentach kryzysowych stają się w zasadzie jedynym niezawodnym środkiem komunikacji. To dzięki kolejom możliwe było przewiezienie obywateli Ukrainy z terenów ogarniętych wojną do bezpiecznych miejsc schronienia w całej Unii Europejskiej. Po zablokowaniu dotychczasowych szlaków logistycznych i przerwaniu łańcuchów dostaw to kolej stała się kluczowa – powiedział Andrzej Bittel.
– W trakcie prowadzonej rewizji europejskiej sieci transportowej TEN-T Polska zawnioskowała o włączenie szeregu linii kolejowych do sieci. Z sukcesem udało się utworzyć nowy europejski korytarz transportowy Morze Bałtyckie – Morze Czarne – Morze Egejskie, który będzie przebiegał wzdłuż wschodniej granicy Wspólnoty. Główną kolejową oś tych korytarzy stanowią szlaki Rail Carpatia oraz Rail Baltica, które w obecnej sytuacji geopolitycznej nabierają strategicznego znaczenia. Realizacja tych projektów stanowi inwestycję we wspólne bezpieczeństwo nie tylko Europy środkowo-wschodniej, ale całej Unii Europejskiej – dodał wiceminister Andrzej Bittel.
Jednocześnie zaznaczył, że niezbędne jest zapewnienie na poziomie UE stabilnego finansowania infrastruktury o znaczeniu strategicznym.
Znaczna część znajdujących się w Polsce linii kolejowych wchodzących w skład tego trójmorskiego korytarza bądź już została zmodernizowana, bądź zostanie zmodernizowana w nadchodzącym czasie.
– Realizowana polityka modernizacji linii kolejowych i inwestowania w sektor transportu kolejowego w Polsce przyniosła wymierne efekty w postaci dysponowania stabilną siecią, przygotowaną na wszelkie kryzysy o charakterze wojen czy problemów z zaopatrzeniem – podsumował wiceszef resortu infrastruktury.
pap