Rozrywka

Ranking najlepszych filmów Martina Scorsese – The Hollywood Reporter

  • 19 października, 2023
  • 8 min read
Ranking najlepszych filmów Martina Scorsese – The Hollywood Reporter


Wśród 27 narracyjnych filmów fabularnych Martina Scorsese znajdują się zarówno ukochane tytuły gangsterskie, jak i odważna trylogia religijna, thrillery z popcornem i portrety mrocznych postaci. Wybierasz i oceniasz jego 10 najlepszych? Lista jest „błędna” jeszcze zanim się zaczyna (być może z wyjątkiem numeru 1, co może być wyborem bezspornym). Wiele zależy od tego, która wersja Scorsese będzie najbardziej ceniona przez wybierającego. Czy cenisz przełomowe filmy Scorsese z lat 70.? Jego bardziej mainstreamowe hity XXI wieku? Czy jego filmy religijne poruszają, czy uspokajają?

Oto perspektywa tej konkretnej listy: Scorsese jest w najlepszej formie, gdy jego mistrzowska technika łączy się z fascynującymi postaciami I napędzające opowiadanie. Niektóre tytuły reżyserów wychowanych na katolikach (np Cisza, Kierowca taksówki i jego najnowszy, Zabójcy Kwiatowego Księżyca) zmusza kinomanów do zniesienia kinowej pokuty, która przypomina podróż udręczonych bohaterów. Przywołują wieczną debatę pomiędzy tym, co naprawdę czyni film wspaniałym: artyzmem czy zdolnością dostarczania rozrywki. Na szczęście wiele tytułów Scorsese z powodzeniem spełnia jedno i drugie, a poniżej te filmy mają przewagę.

10. Zabójcy Kwiatowego Księżyca (2023)

Kwiatowy Księżyc jest wyjątkowo dobrze wykonany; wyraźny kandydat do Oscara, któremu udało się wywołać oburzenie i empatię, opowiadając jednocześnie ważną historię o losie plemienia Osagów, które było ofiarą żerowania i było systematycznie mordowane za prawa własności bogate w ropę naftową. To także wyczerpujące trzy i pół godziny patrzenia, jak ludzie cierpią i giną wśród nieustannego zapalania świateł gazowych i brutalności. Przez większą część filmu każda postać jest przedstawiana jako całkowicie zła lub naiwna, bierna ofiara (z prawdopodobnie nadmiernym naciskiem na białe postacie). Pod koniec Scorsese zaczyna wprowadzać w film fragmenty swojej najbardziej niedocenianej tajnej broni — swojego mrocznego, suchego poczucia humoru — które wydaje się wówczas tonalnie niespójne. Premiera w tym tygodniu jest potężna, ale z pewnością powoduje podziały.

9. Po godzinach (1985) i Król komedii (1982) (krawat)

Po godzinach jest ulubieńcem fanów Scorsese. Ta urocza komedia, będąca niczym kapsuła czasu (i nieco przestarzała po ponownym obejrzeniu), opowiada o pechowcu (Griffin Dunne), który doświadcza jednego nieszczęścia po drugim podczas jednej surrealistycznej nocy w Nowym Jorku. W Król komediiRobert De Niro gra obsesyjnego komika stand-upowego, który porywa i dręczy swojego ulubionego komika (Jerry Lewis). Król komedii to jeden z kilku wczesnych obrazów Scorsese, który z biegiem czasu zyskał coraz większy szacunek, a obraz Todda Phillipsa Żartowniś bez tego nie istniałby.

Warto przeczytać!  Gwiazdy Yellowstone są w konflikcie, gdy Paramount wzbrania się przed podwyżkami pomimo znakomitych ocen programu… a aktorzy również walczą o najwyższe rachunki nad nowym głównym bohaterem Matthew McConaugheyem

8. Przylądek Strachu (1991)

W remake’u filmu z 1962 roku De Niro gra obsesyjnego byłego skazańca Maxa Cady’ego, który prześladuje swojego byłego prawnika (Nick Nolte) i jego rodzinę. Przylądek Strachu to taka karykatura thrillera, że ​​zaskakujące jest to, że pochodzi od Scorsese, choć bardziej przypomina braci Coen przekazujących Hitchcockowi sole do kąpieli. W filmie od czasu do czasu pojawiają się momenty wzdrygnięcia (jak na przykład próba uwiedzenia nastoletniej Juliette Lewis przez Cady), ale Przylądek Strachu to przejażdżka, która jest jednym z najpopularniejszych filmów reżysera (bonus: Przylądek Strachu zainspirował całość Simpsonowie odcinek — bardzo lubiany „Cape Feare” z piątego sezonu).

7. Wiek niewinności (1993)

Reżyser, będący doskonałym przykładem zupełnie innej palety barw Scorsese, zyskał uznanie za wyjście daleko poza swoją strefę komfortu w tym romantycznym dramacie opartym na romansie Edith Wharton, którego akcja rozgrywa się w Nowym Jorku na początku XX wieku. Fabuła opowiada o zalotach i małżeństwie Newlanda Archera (Daniel Day-Lewis) z May Welland (Winona Ryder) pośród różnych splotów. Bogaty egzemplarz z epoki.

6. Kierowca taksówki (1976)

De Niro gra oryginalnego incela Travisa Bickle’a, samotnego, wściekłego weterana z Wietnamu, który, jak zauważył niedawno Scorsese w wywiadzie, stał się obecnie niezwykle powszechnym typem osobowości. W swojej przełomowej roli 12-letnia Jodie Foster gra prostytutkę, którą Bickle stara się chronić. Film (napisany przez Paula Schradera) to surowy, szorstki i gorzki portret tykającej bomby zegarowej, która jest w równym stopniu destrukcyjna, jak i autodestrukcyjna. Niedoszły zabójca prezydenta Ronalda Reagana, John Hinckley Jr., powiedział, że zainspirowała go chęć wywarcia wrażenia na Fosterze po zobaczeniu Kierowca taksówki. Ważna praca osadzona w świecie, do którego nie będziesz chciał w najbliższym czasie wracać.

Warto przeczytać!  TJ Holmes z ABC News oskarżony o kolejny romans z młodym pracownikiem w zawieszeniu za romans z Amy Robach

5. Kasyno (1995)

Często niedoceniany jako „Chłopakipo prostu nie tak dobrze”, Kasyno to kolejny dynamiczny film gangsterski oparty na prawdziwej historii opisanej w książce Nicolasa Pileggi. De Niro w roli kontrolującego szefa kasyna i Joe Pesci w roli niezrównoważonej kohorty gangsterów są tak samo magnetyzujący, jak można się spodziewać, ale niespodzianką jest Sharon Stone, która wystąpiła w prawdopodobnie najlepszym występie w swojej karierze jako ruchliwej, uzależnionej od narkotyków żony De Niro. Trio tworzy niestabilny trójkąt, którego tragiczne losy wydają się nieuniknione, a Scorsese z radością portretuje Las Vegas końca lat 70. XX wieku, ze wszystkimi jego migającymi światłami, monetami i gotówką oraz dziurami w pustyni.

4. Wilk z Wall Street (2013)

Leonardo DiCaprio występuje w najbardziej dochodowym filmie Scorsese, opartym na luźnej adaptacji wzlotów i upadków króla maklera giełdowego Jordana Belforta z lat 90. z Margot Robbie w jej przełomowej roli uwodzicielskiej żony Belforta. Sam film, będący kroniką nadmiaru Wall Street, jest przesadny, a nawet wyczerpujący. Wilk z Wall Street to trzygodzinny strzał z węża strażackiego w twarz wulgarności, narkotykom, seksowi i pieniądzom (na podstawie scenariusza autorstwa wielkiego rodziny Soprano, Terence’a Wintera). To świadectwo talentu Scorsese, że udaje mu się sprawić tyle frajdy, jednocześnie ściskając DiCaprio w jego najdzikszym występie. Na marginesie: pięć najbardziej dochodowych filmów Scorsese, w których występuje DiCaprio (Wilk, Wyspa tajemnic, Zmarły, Lotnik I Gangi Nowego Jorku).

3. Wściekły byk (1980)

Czarno-biały dramat biograficzny (napisany przez Paula Schradera i Mardika Martina) opowiadający o mistrzu boksu Jake’u LaMotcie, w którym De Niro odgrywa odmieniającą rolę i obejmuje jego pierwszą współpracę z Pesci. Scorsese łączy akcję sportową ze światem przestępczym, a film wyróżnia się wspaniałymi filmowymi scenami na ringu i niezwykłą grą De Niro. Skromnie przyjęty po premierze i uważany za potężny, ale czasami trudny do oglądania, Wściekły byk został uznany za jeden z najlepszych filmów wszechczasów i zdobył De Niro Oscara dla najlepszego aktora.

Warto przeczytać!  Biograf Harry'ego i Meghan, Omid Scobie, promując swoją „wybuchową” nową książkę o rodzinie królewskiej, nazywa księcia Williama „głodnym władzy”, a króla Karola „niepopularnym”.

2. Zmarły (2006)

Rzadko się zdarza, żeby film był świetny pomimo Jack Nicholson. Połyskujący występ zdobywcy Oscara to prawdopodobnie najsłabszy występ w gwiazdorskiej obsadzie filmu. Zmarły to remake filmu z Hongkongu z 2002 roku Sprawy piekielne i gra jak Scorsese’owa wersja tragedii Szekspira (jest nawet głęboka Mała wioska cytat). Film (napisany przez Williama Monahana) łączy najbardziej znany styl narracji Scorsese – który często może sprawiać wrażenie luźnego opowiadania opartego na strumieniu świadomości – z trzymającą w napięciu i ściśle ustrukturyzowaną fabułą. Tutaj DiCaprio i Matt Damon grają w pojedynkujących się gliniarzy, którzy prowadzą podwójne życie – jeden pracuje pod przykrywką w przestępczym półkolu, drugi potajemnie pracuje dla mafii. Dodaj do tego ojcowskiego Martina Sheena, bystrą Verę Farmigę, wstrętnego Marka Wahlberga i złośliwego Aleca Baldwina, a otrzymasz porywający dramat kryminalny, w którym każda scena jest przez kogoś kradnięta. Dla ZmarłyScorsese wreszcie zdobył Oscara dla najlepszego reżysera, a film zdobył nagrodę za najlepszy film.

1. Chłopaki (1990)

Chłopaki I Ojciec chrzestny (I I II) są jednak często uważani za rywali w walce o tytuł największego dramatu mafijnego wszechczasów Chłopaki początkowo był niedoceniany (film zarobił na całym świecie 47 milionów dolarów, czyli mniej niż 2000 dolarów). Kolor pieniędzy wydany kilka lat wcześniej). Znajdują się tu wszystkie motywy dramatu kryminalnego reżysera: wzlot i upadek mędrców, narracja lektora, ścieżka dźwiękowa w stylu vintage rock, graficzna przemoc i duży zestaw kolorowych postaci. Ale to jest w środku Chłopaki że Scorsese ze wszystkich znanych sobie elementów stworzył symfoniczne arcydzieło kryminału. To tak zapadająca w pamięć historia, pełna dramatyzmu (napisana przez Pileggi i Scorsese), że trudno w to uwierzyć Chłopaki zegar pojawia się za niecałe dwie i pół godziny. Oto ponownie De Niro i Pesci, a także Ray Liotta i Lorraine Bracco. Pesci i Bracco zgarnęli Oscary za swoje role (film przegrał z Tańczy z wilkami i Kevin Costner odpowiednio dla najlepszego filmu i reżyserii).

Bliskie wypadki: Cisza, Ostatnie kuszenie Chrystusa, Lotnik, Alicja już tu nie mieszka.


Źródło