![Ranking opon całorocznych 2023 – które wybrać? Zwycięzcy wszystkich testów w jednym miejscu](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/11/69bktkpTURBXy8wOGE1YWZhNDZiNGUxZGRkNDk3YjMxYWM5NmMwYmE1Ny5qcGeSlQMAKM0EAM0CQJMFzQSwzQJ2-770x470.jpeg)
Nie, niestety nadal nie wymyślono opon, które spisywałyby się tak samo dobrze w każdych warunkach, podczas letnich upałów, ale też w deszczu i na śniegu czy lodzie. To jednak nie znaczy, że nie ma dobrych opon całorocznych. Nadal wymagają one gotowości na pewne kompromisy, ale z generacji na generację ogumienia, są one coraz mniej uciążliwe. Już teraz jest tak, że dobre opony całoroczne w warunkach zimowych radzą sobie niemal tak dobrze, jak zimówki, przynajmniej w podstawowych próbach takich jak trakcja czy hamowanie na śniegu. Z prowadzeniem bocznym na śniegu i lodzie wciąż różnie bywa, za to na mokrej i suchej nawierzchni opony całoroczne spisują się z reguły znacznie lepiej od typowych opon zimowych. Na największe wyrzeczenia trzeba się nastawić latem – na suchej drodze, przy wysokich temperaturach opony letnie są wciąż nie do pobicia. Słabą stroną opon całorocznych okazuje się ich podatność na zużycie podczas intensywnej eksploatacji w warunkach letnich, na przyczepnym podłożu.
Ranking opon całorocznych do aut klasy średniej i kompaktów. Te opony warto kupić
W tym roku przetestowaliśmy aż 35 modeli opon całorocznych w popularnym rozmiarze 225/45 R17, stosowanym m.in. w wybranych wersjach Volkswagena Golfa. Testowaliśmy je w każdych warunkach drogowych, sprawdziliśmy także ich trwałość – wyniki uwzględniliśmy podczas przyznawania poszczególnym modelom ocen w dziedzinie kosztów. Do testów trafiły zarówno modele renomowanych marek – od Bridgestone’a, Goodyeara, Michelina aż po Continentala, którego przedstawiciele jeszcze nie tak dawno temu twierdzili, że opony całoroczne to złe rozwiązanie – jak i produkty dosyć egzotycznych w Europie marek, jak choćby Black Arrow, Leao, Headway czy Turador.
![Test opon całorocznych w symulowanych warunkach zimowych](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/11/Ranking-opon-calorocznych-2023-ktore-wybrac-Zwyciezcy-wszystkich-testow.jpeg)
Foto: Auto Bild
Test opon całorocznych w symulowanych warunkach zimowych
Jak to zwykle w naszych wielkich testach opon bywa, zaczynamy zawsze od rundy eliminacyjnej, podczas której odrzucamy te opony, które naszym zdaniem nie mają najmniejszych szans na zwycięstwo w rundzie finałowej, albo są wręcz niebezpieczne. Wśród tych opon, które do finału nie dotarły, były też popularne na naszym rynku opony Kormoran All Season – po wstępnych próbach nie zostały zdyskwalifikowane, możemy je polecić warunkowo, ale do topowych modeli im daleko.
Miejsce |
Marka i model opon, indeks nośności/prędkości |
Na śniegu |
Na mokrym |
Na suchym |
Koszty |
Ocena |
1 |
Michelin CrossClimate 2 94 Y |
6- |
5 |
5+ |
5+ |
Zwycięzca testu |
2 |
Continental AllSeasonContact 2 94 V |
5+ |
5+ |
5- |
6- |
wzorowa |
3 |
Bridgestone Turanza All Season 6 94 W |
5+ |
5+ |
5+ |
5- |
wzorowa |
4 |
Vredestein Quatrac 94 V |
5 |
6- |
5 |
5- |
wzorowa |
5 |
Pirelli Cinturato All Season SF2 94 W |
5 |
5+ |
5+ |
5- |
wzorowa |
6 |
Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 94 W |
5+ |
5 |
5 |
5+ |
dobra |
7 |
Kleber Quadraxer 3 94 V |
5+ |
5- |
5+ |
5- |
dobra |
8 |
Hankook Kinergy 4S² (H750) 94 W |
5 |
5- |
5- |
6- |
dobra |
9 |
BF Goodrich Advantage All Season 94 W |
5+ |
5 |
5 |
4+ |
zadowalająca |
10 |
Kumho Solus 4S HA32 + 94 W |
5 |
5- |
5- |
5 |
zadowalająca |
11 |
Dunlop Sport All Season 94 W |
5- |
5 |
5- |
5- |
zadowalająca |
12 |
Nexen N’Blue 4Season 2 94 W |
4+ |
4+ |
5 |
6 |
zadowalająca |
13 |
Firestone Multiseason 2 94 V |
5 |
5- |
4+ |
4+ |
zadowalająca |
14 |
Toyo Celsius AS2 94 W |
4+ |
4+ |
5- |
5+ |
zadowalająca |
15 |
Ceat 4 SeasonDrive+ 94 V |
4 |
4+ |
5- |
5+ |
polecana warunkowo |
16 |
Falken EuroAll Season AS220 Pro 94 W |
4 |
5 |
5 |
4 |
polecana warunkowo |
Ranking opon całorocznych: te opony nie dostały się do finału testu, wszystko przez za długie drogi hamowania
Opony polecane warunkowo to takie, w przypadku których wyniki wstępnych testów nie wykazały poważnych deficytów w kwestii bezpieczeństwa. Warto jednak odróżnić status opon polecanych warunkowo po rundzie eliminacyjnej i takich, które zostały poddane wszystkim próbom. O tych drugich wiemy znacznie więcej!
Mijesce |
Marka, model, indeks nośności/prędkości |
Ocena po rundzie kwalifikacyjnej (bez kompletu prób) |
17 |
Minerva All Season Master 94 Y |
polecana warunkowo |
18 |
Lanvigator Catchfors A/S 94 W |
polecana warunkowo |
19 |
Barum Quartaris 5 94 V |
polecana warunkowo |
20 |
Linglong Grip Master 4S 94 W |
polecana warunkowo |
21 |
Yokohama BluEarth-4S AW21 94 W |
polecana warunkowo |
22 |
Kormoran All Season 94 V |
polecana warunkowo |
23 |
A Plus A909 All Season 94 W |
polecana warunkowo |
24 |
Headway PSM01 4 Seasons 94 W |
polecana warunkowo |
25 |
Tracmax X-Privilo Trac Saver 94 Y |
polecana warunkowo |
26 |
Sava All Weather 94 V |
polecana warunkowo |
27 |
Tourador X All Climate TF1 94 W |
polecana warunkowo |
28 |
CST Medallion All Season ACP1 94 V |
polecana warunkowo |
29 |
Fulda MultiControl 94 V |
polecana warunkowo |
30 |
Tomket Allyear 3 94 W |
niepolecana |
31 |
Hifly All-Turi 221 94 V |
niepolecana |
32 |
Leao I-Green All Season 94 V |
niepolecana |
33 |
Atlas Green 4S 94 W |
niepolecana |
34 |
Goodride All Season Elite Z-401 94 W |
niepolecana |
Ranking opon całorocznych do SUV-ów i aut terenowych
SUV-y biją rekordy popularności, a nabywcy uwielbiają je za ich wszechstronność i uniwersalność. A co pasowałoby lepiej do wszechstronnego samochodu od równie wszechstronnych opon? Takich, które niezależnie od pory roku i warunkach drogowych są gotowe na spontaniczne przygody. Takie właśnie powinny być opony całoroczne!
Wśród 10 modeli opon w rozmiarze 235/65 R 17 już podczas pierwszych testów bezpieczeństwa, czyli prób hamowania na mokrej i suchej nawierzchni, opony marek Uniroyal, Kenda i Imperial zasłużyły na czerwoną kartkę, bo ich drogi hamowania okazały się po prostu zbyt długie. Zbadaliśmy także, jak opony całoroczne wypadają na tle opon letnich i zimowych, a wyniki tych prób przeszły nasze najśmielsze oczekiwania.
Uwaga! Na rynku jest też wiele opon do terenówek i SUV-ów, które są przeznaczone do jazdy w trudniejszym terenie, czyli opony typu AT (szosowo-terenowe, uniwersalne) i MT (opony typowo terenowe). Wiele z nich jest opisywanych jako całoroczne, ale to nie do końca prawda – ich zachowanie na śniegu i lodzie jest znacznie gorsze niż nie tylko w przypadku zimówek, ale także w przypadku typowych opon całorocznych, bez terenowego zacięcia.
Marka i model opon |
Na śniegu |
Na mokrym |
Na suchym |
Ocena |
|
1 |
Bridgestone Turanza All Season 6 108 V |
5+ |
5+ |
5 |
Zwycięzca testu |
1 |
Michelin CrossClimate 2 SUV 108 W |
5+ |
5 |
5+ |
Zwycięzca testu |
3 |
Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 SUV 108 W |
5 |
5+ |
5 |
wzorowa |
3 |
Hankook Kinergy 4S² X 108 V |
5 |
5+ |
5 |
wzorowa |
5 |
Vredestein Quatrac Pro + 108 W |
5- |
5 |
5 |
dobra |
6 |
Falken EuroAllSeason AS220 Pro 108 V |
4+ |
5 |
5 |
zadowalająca |
7 |
Toyo Celsius AS2 108 W |
4+ |
5 |
5- |
zadowalająca |
8 |
Uniroyal AllSeasonExpert 2 108 V |
5- |
5- |
4 |
niepolecana |
9 |
Imperial All Season Driver 108 W |
4+ |
4- |
5- |
niepolecana |
10 |
Kenda Kenetica 4S SUV KR609 108 V |
4- |
4 |
4 |
niepolecana |
Ranking opon całorocznych do busów, vanów i kamperów: wyniki testu 2023
W przypadku aut używanych do pracy możliwość rezygnacji z sezonowych wymian daje wymierne korzyści – auto, które stoi w serwisie, nie zarabia. Stosowanie opon całorocznych ułatwia logistykę!
![Wiele kamperów to pojazdy całoroczne. Takie też powinny mieć opony!](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/11/1699606997_180_Ranking-opon-calorocznych-2023-ktore-wybrac-Zwyciezcy-wszystkich-testow.jpeg)
Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Wiele kamperów to pojazdy całoroczne. Takie też powinny mieć opony!
Jeżeli mamy kampera, który nadaje się także do zimowych eskapad, to zamontowanie w nim opon całorocznych to też świetne rozwiązanie – przez cały rok mamy auto gotowe do spontanicznych wyjazdów.
Miejsce |
Marka i model opon |
Na śniegu |
Na mokrym |
Na suchym |
Ocena |
1 |
Michelin CrossClimate 2 103 Y |
6- |
5 |
5+ |
Zwycięzca testu |
2 |
Pirelli Cinturato All Season SF 2 103 V |
5 |
5 |
5+ |
wzorowa |
3 |
Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 103 Y |
5 |
5 |
5 |
wzorowa |
4 |
Continental AllSeasonContact 103 V |
5 |
5 |
5- |
dobra |
5 |
Maxxis Premitra All Season AP3 SUV 103 V |
5- |
5 |
5 |
dobra |
5 |
Vredestein Quatrac Pro 103 Y |
5 |
5 |
5- |
dobra |
7 |
Cooper Discoverer All Season 103 V |
5 |
5- |
5- |
dobra |
8 |
Hankook Kinergy 4S² 103 W |
5 |
5 |
5 |
zadowalająca |
9 |
Falken EuroAll Season AS210 103 V |
5- |
5- |
5- |
zadowalająca |
10 |
Bridgestone Weather Control A005-Evo 103 V |
4+ |
5- |
5 |
zadowalająca |
10 |
Nokian Seasonproof 103 V |
5 |
4+ |
5- |
zadowalająca |
12 |
Minerva Allseason Master XL 103 W |
5- |
4- |
5- |
polecana warunkowo |