Biznes

Ranking opon całorocznych 2023 – które wybrać? Zwycięzcy wszystkich testów w jednym miejscu

  • 10 listopada, 2023
  • 7 min read
Ranking opon całorocznych 2023 – które wybrać? Zwycięzcy wszystkich testów w jednym miejscu


Nie, niestety nadal nie wymyślono opon, które spisywałyby się tak samo dobrze w każdych warunkach, podczas letnich upałów, ale też w deszczu i na śniegu czy lodzie. To jednak nie znaczy, że nie ma dobrych opon całorocznych. Nadal wymagają one gotowości na pewne kompromisy, ale z generacji na generację ogumienia, są one coraz mniej uciążliwe. Już teraz jest tak, że dobre opony całoroczne w warunkach zimowych radzą sobie niemal tak dobrze, jak zimówki, przynajmniej w podstawowych próbach takich jak trakcja czy hamowanie na śniegu. Z prowadzeniem bocznym na śniegu i lodzie wciąż różnie bywa, za to na mokrej i suchej nawierzchni opony całoroczne spisują się z reguły znacznie lepiej od typowych opon zimowych. Na największe wyrzeczenia trzeba się nastawić latem – na suchej drodze, przy wysokich temperaturach opony letnie są wciąż nie do pobicia. Słabą stroną opon całorocznych okazuje się ich podatność na zużycie podczas intensywnej eksploatacji w warunkach letnich, na przyczepnym podłożu.

Ranking opon całorocznych do aut klasy średniej i kompaktów. Te opony warto kupić

W tym roku przetestowaliśmy aż 35 modeli opon całorocznych w popularnym rozmiarze 225/45 R17, stosowanym m.in. w wybranych wersjach Volkswagena Golfa. Testowaliśmy je w każdych warunkach drogowych, sprawdziliśmy także ich trwałość – wyniki uwzględniliśmy podczas przyznawania poszczególnym modelom ocen w dziedzinie kosztów. Do testów trafiły zarówno modele renomowanych marek – od Bridgestone’a, Goodyeara, Michelina aż po Continentala, którego przedstawiciele jeszcze nie tak dawno temu twierdzili, że opony całoroczne to złe rozwiązanie – jak i produkty dosyć egzotycznych w Europie marek, jak choćby Black Arrow, Leao, Headway czy Turador.

Test opon całorocznych w  symulowanych warunkach zimowych

Foto: Auto Bild


Test opon całorocznych w symulowanych warunkach zimowych

Jak to zwykle w naszych wielkich testach opon bywa, zaczynamy zawsze od rundy eliminacyjnej, podczas której odrzucamy te opony, które naszym zdaniem nie mają najmniejszych szans na zwycięstwo w rundzie finałowej, albo są wręcz niebezpieczne. Wśród tych opon, które do finału nie dotarły, były też popularne na naszym rynku opony Kormoran All Season – po wstępnych próbach nie zostały zdyskwalifikowane, możemy je polecić warunkowo, ale do topowych modeli im daleko.

Warto przeczytać!  Bolt będzie nagrywał Polaków. Pierwszy taki projekt

Miejsce

Marka i model opon, indeks nośności/prędkości

Na śniegu

Na mokrym

Na suchym

Koszty

Ocena

1

Michelin CrossClimate 2 94 Y

6-

5

5+

5+

Zwycięzca testu

2

Continental AllSeasonContact 2 94 V

5+

5+

5-

6-

wzorowa

3

Bridgestone Turanza All Season 6 94 W

5+

5+

5+

5-

wzorowa

4

Vredestein Quatrac 94 V

5

6-

5

5-

wzorowa

5

Pirelli Cinturato All Season SF2 94 W

5

5+

5+

5-

wzorowa

6

Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 94 W

5+

5

5

5+

dobra

7

Kleber Quadraxer 3 94 V

5+

5-

5+

5-

dobra

8

Hankook Kinergy 4S² (H750) 94 W

5

5-

5-

6-

dobra

9

BF Goodrich Advantage All Season 94 W

5+

5

5

4+

zadowalająca

10

Kumho Solus 4S HA32 + 94 W

5

5-

5-

5

zadowalająca

11

Dunlop Sport All Season 94 W

5-

5

5-

5-

zadowalająca

12

Nexen N’Blue 4Season 2 94 W

4+

4+

5

6

zadowalająca

13

Firestone Multiseason 2 94 V

5

5-

4+

4+

zadowalająca

14

Toyo Celsius AS2 94 W

4+

4+

5-

5+

zadowalająca

15

Ceat 4 SeasonDrive+ 94 V

4

4+

5-

5+

polecana warunkowo

16

Falken EuroAll Season AS220 Pro 94 W

4

5

5

4

polecana warunkowo

Ranking opon całorocznych: te opony nie dostały się do finału testu, wszystko przez za długie drogi hamowania

Opony polecane warunkowo to takie, w przypadku których wyniki wstępnych testów nie wykazały poważnych deficytów w kwestii bezpieczeństwa. Warto jednak odróżnić status opon polecanych warunkowo po rundzie eliminacyjnej i takich, które zostały poddane wszystkim próbom. O tych drugich wiemy znacznie więcej!

Mijesce

Marka, model, indeks nośności/prędkości

Ocena po rundzie kwalifikacyjnej (bez kompletu prób)

17

Minerva All Season Master 94 Y

polecana warunkowo

18

Lanvigator Catchfors A/S 94 W

polecana warunkowo

19

Barum Quartaris 5 94 V

polecana warunkowo

20

Linglong Grip Master 4S 94 W

polecana warunkowo

21

Yokohama BluEarth-4S AW21 94 W

polecana warunkowo

22

Kormoran All Season 94 V

polecana warunkowo

23

A Plus A909 All Season 94 W

polecana warunkowo

24

Headway PSM01 4 Seasons 94 W

polecana warunkowo

25

Tracmax X-Privilo Trac Saver 94 Y

polecana warunkowo

26

Sava All Weather 94 V

polecana warunkowo

27

Tourador X All Climate TF1 94 W

polecana warunkowo

28

CST Medallion All Season ACP1 94 V

polecana warunkowo

29

Fulda MultiControl 94 V

polecana warunkowo

30

Tomket Allyear 3 94 W

niepolecana

31

Hifly All-Turi 221 94 V

niepolecana

32

Leao I-Green All Season 94 V

niepolecana

33

Atlas Green 4S 94 W

niepolecana

34

Goodride All Season Elite Z-401 94 W

niepolecana

Warto przeczytać!  Ratujmy Renię i Pacia - Let’s bring them back from Viet Nam

Ranking opon całorocznych do SUV-ów i aut terenowych

SUV-y biją rekordy popularności, a nabywcy uwielbiają je za ich wszechstronność i uniwersalność. A co pasowałoby lepiej do wszechstronnego samochodu od równie wszechstronnych opon? Takich, które niezależnie od pory roku i warunkach drogowych są gotowe na spontaniczne przygody. Takie właśnie powinny być opony całoroczne!

Wśród 10 modeli opon w rozmiarze 235/65 R 17 już podczas pierwszych testów bezpieczeństwa, czyli prób hamowania na mokrej i suchej nawierzchni, opony marek Uniroyal, Kenda i Imperial zasłużyły na czerwoną kartkę, bo ich drogi hamowania okazały się po prostu zbyt długie. Zbadaliśmy także, jak opony całoroczne wypadają na tle opon letnich i zimowych, a wyniki tych prób przeszły nasze najśmielsze oczekiwania.

Uwaga! Na rynku jest też wiele opon do terenówek i SUV-ów, które są przeznaczone do jazdy w trudniejszym terenie, czyli opony typu AT (szosowo-terenowe, uniwersalne) i MT (opony typowo terenowe). Wiele z nich jest opisywanych jako całoroczne, ale to nie do końca prawda – ich zachowanie na śniegu i lodzie jest znacznie gorsze niż nie tylko w przypadku zimówek, ale także w przypadku typowych opon całorocznych, bez terenowego zacięcia.

Marka i model opon  

Na śniegu

Na mokrym

Na suchym

Ocena

1

Bridgestone Turanza All Season 6  108 V

5+

5+

5

Zwycięzca testu

1

Michelin CrossClimate 2 SUV         108 W

5+

5

5+

Zwycięzca testu

3

Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 SUV    108 W

5

5+

5

wzorowa

3

Hankook Kinergy 4S² X                 108 V

5

5+

5

wzorowa

5

Vredestein Quatrac Pro +            108 W

5-

5

5

dobra

6

Falken EuroAllSeason AS220 Pro    108 V

4+

5

5

zadowalająca

7

Toyo Celsius AS2                           108 W

4+

5

5-

zadowalająca

8

Uniroyal AllSeasonExpert 2           108 V

5-

5-

4

niepolecana

9

Imperial All Season Driver             108 W

4+

4-

5-

niepolecana

10

Kenda Kenetica 4S SUV KR609      108 V

4-

4

4

niepolecana

Warto przeczytać!  Kryzys wodny w Bengaluru: Anand Mahindra opowiada się za zbieraniem wody prądu przemiennego w obliczu niedoborów wody

Ranking opon całorocznych do busów, vanów i kamperów: wyniki testu 2023

W przypadku aut używanych do pracy możliwość rezygnacji z sezonowych wymian daje wymierne korzyści – auto, które stoi w serwisie, nie zarabia. Stosowanie opon całorocznych ułatwia logistykę!

Wiele kamperów to pojazdy całoroczne. Takie też powinny mieć opony!

Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat


Wiele kamperów to pojazdy całoroczne. Takie też powinny mieć opony!

Jeżeli mamy kampera, który nadaje się także do zimowych eskapad, to zamontowanie w nim opon całorocznych to też świetne rozwiązanie – przez cały rok mamy auto gotowe do spontanicznych wyjazdów.

Miejsce

Marka i model opon  

Na śniegu

Na mokrym

Na suchym

Ocena

1

Michelin CrossClimate 2                  103 Y

6-

5

5+

Zwycięzca testu

2

Pirelli Cinturato All Season SF 2        103 V

5

5

5+

wzorowa

3

Goodyear Vector 4Seasons Gen-3    103 Y

5

5

5

wzorowa

4

Continental AllSeasonContact         103 V

5

5

5-

dobra

5

Maxxis Premitra All Season AP3 SUV  103 V

5-

5

5

dobra

5

Vredestein Quatrac Pro                   103 Y

5

5

5-

dobra

7

Cooper Discoverer All Season             103 V

5

5-

5-

dobra

8

Hankook Kinergy 4S²                        103 W

5

5

5

zadowalająca

9

Falken EuroAll Season AS210              103 V

5-

5-

5-

zadowalająca

10

Bridgestone Weather Control A005-Evo   103 V

4+

5-

5

zadowalająca

10

Nokian Seasonproof                               103 V

5

4+

5-

zadowalająca

12

Minerva Allseason Master XL            103 W

5-

4-

5-

polecana warunkowo


Źródło