Sport

Raport i najważniejsze wydarzenia z wyścigu Sprint Grand Prix Chin 2024: Max Verstappen rusza do zwycięstwa nad Lewisem Hamiltonem w dramatycznym sprincie w Szanghaju

  • 20 kwietnia, 2024
  • 6 min read
Raport i najważniejsze wydarzenia z wyścigu Sprint Grand Prix Chin 2024: Max Verstappen rusza do zwycięstwa nad Lewisem Hamiltonem w dramatycznym sprincie w Szanghaju


Kierowca Red Bulla, Max Verstappen, podczas sobotniego wyścigu sprinterskiego na torze Shanghai International Circuit powrócił na szczyt tabeli, zmieniając swoją skromną pozycję startową z P4 w imponujące zwycięstwo.

Verstappen stale piął się w górę w kolejności przez 19 okrążeń, korzystając z tego, że opiekun pole position Lando Norris wypadł z toru podczas pierwszego okrążenia, a następnie wykonał manewry przed Fernando Alonso z Astona Martina i Mercedesem Lewisa Hamiltona.

Hamilton zajął drugie miejsce, a emocjonująca walka o trzecie miejsce ostatecznie zakończyła się dla Sergio Pereza po tym, jak Alonso złapał gumę, podczas gdy kłócący się duet Ferrari Charles Leclerc i Carlos Sainz, McLareny Norrisa oraz Oscar Piastri i George Russell – na odważnej miękkiej oponie -strategia opon – uzupełniłem punkty.

Biorąc pod uwagę zmieniony format rozgrywek na sezon 2024, piątkowe popołudniowe kwalifikacje do sprintu ustaliły kolejność biegu na 100 km, w którym punkty będą przyznawane ośmiu najlepszym zawodnikom, którzy ukończą zawody – od maksymalnie ośmiu za P1 do jednego za P8.

To Norris wystartował z pole position po oszałamiającym okrążeniu na koniec pulsującej, deszczowej fazy SQ3, a za nim podążyło trio mistrzów świata, którzy zdobyli aż 12 tytułów mistrza świata, między sobą: Hamilton (siedem), Alonso (dwa ) i Verstappen (trzy).

Kiedy samochody ustawiły się na starcie, a opony z opon odpadły w znacznie lepszych warunkach, okazało się, że zdecydowana większość stawki wybrała opony ze średnią mieszanką, a Russell jako jedyny kierowca zdecydował się na bardziej agresywne podejście na miękkich oponach. .

Gdy zgasły światła, Hamilton zjechał z linii, aby stoczyć walkę z Norrisem w rozległych zakrętach nr 1 i 2, a kierowca McLarena rozsunął się szeroko, gdy minął drugą część podwójnego prawego zakrętu i dramatycznie przewrócił się w dół. zamówienie.

Warto przeczytać!  Drużyna turnieju kobiet Wisden w Premier League 2024

Pod koniec pierwszego okrążenia Hamilton wyprzedził Alonso, Verstappena, Sainza, Pereza i Leclerca, Norris był siódmy za kolegą z zespołu Piastrim, a bohater gospodarzy Zhou Guanyu siedział tuż za punktami na dziewiątym miejscu po nieudanym starcie kolega z zespołu Valtteri Bottas.

„Dlaczego moja bateria jest wyczerpana?” W tym momencie Verstappen przeklął przez radio, tracąc prawie dwie sekundy do maszyn Mercedesa i Astona Martina Hamiltona i Alonso, które dzieliły zaledwie sekundy, gdy do gry wkroczył DRS i zasygnalizowała się walka o prowadzenie.

Tymczasem kolega z zespołu Hamiltona, Russell, dobrze wykorzystał swoje miękkie opony i dzięki czystemu ruchowi na Haasie Kevina Magnussena wjechał na 10. miejsce na ostatnim nawrocie, choć nie wiadomo było, czy zaznaczona na czerwono guma wytrzyma. na dystans wyścigu.

W tym momencie stewardowie odnotowali dwa incydenty: w zakręcie 6. moment, w którym Zhou i Bottas zostali ukarani za opuszczenie toru i zdobycie przewagi, a Lance Stroll i Nico Hulkenberg za zepchnięcie innego kierowcy z toru – obaj szybko zwolniony.

Nieco ponad jedną trzecią drogi do sprintu Hamilton zyskał niewielką przewagę w drodze do Alonso, a różnica między nimi wynosiła około 1,5 sekundy, podczas gdy Verstappen pracował nad swoimi gremlinami akumulatorowymi, aby wywrzeć pewną presję na Aston Martinie.

Pod koniec okrążenia 7 Verstappen wcisnął się w strumień powietrza Alonso na prostej tylnej, zbliżył się i wykonał proste podanie na nawrót na P2, skupiając się teraz na liderze Hamiltonie, który z niepokojem przekazał przez radio, że „to się nie zmieni”. w wolnych zakrętach”.

Warto przeczytać!  Maxwell, Law rejestruje się wraz ze wzrostem wpływów Australii w krykiecie w USA

Okrążenie później problemy te uwydatniły się, gdy Hamilton wbiegł szeroko na nawrót i otworzył drzwi Verstappenowi, który zmniejszył przewagę do zaledwie pół sekundy, gdy przekroczył linię startu/mety i gonił swojego byłego rywala o tytuł przez pierwszy sektor.

Hamilton został poinformowany o luce przez swojego inżyniera, gdy dotarł do środkowego sektora, co wywołało sfrustrowany komunikat radiowy „zostaw mnie”, ale Brytyjczyk nie mógł nic zrobić, aby powstrzymać natarcie Holendra, który ponownie wyprzedził spinka do włosów.

Verstappen pomknął w dystans, gdy on i RB20 dotarli do siebie na czystym powietrzu, okrążając o 1,6 sekundy szybciej niż ktokolwiek inny w stawce, za pierwszym razem, gdy o to pytał, skupiając się teraz na bitwach za sobą, gdy kilka ostatnich okrążeń mijało. .

Podczas gdy Hamilton utrzymywał wygodne drugie miejsce, Alonso zaczął wpadać w szpony Sainza, Pereza, Leclerca i Norrisa, a o ostatnie miejsce na podium walczyła ekscytująca walka, gdy odległy Piastri utrzymywał ostatnie punkty nad softstarterem Russellem.

Na 14. okrążeniu trudności przeniosły się na inny poziom, gdy Leclerc próbował wyprzedzić Pereza poza ostatnią nawrotem, co powtórzył podczas jednego okrążenia później, tylko po to, by mocno zablokować się na wierzchołku i pozostawić pozycje bez zmian.

Jednak Sainz następnie zaatakował Alonso, jadąc następnym razem do zakrętu 6, po mocnym wyjściu z Ferrari i zobaczeniu, jak para przejeżdża obok siebie przez zakręt 7, gdzie dwóch Hiszpanów nawiązało kontakt, co pozwoliło Perezowi zbliżyć się i przekraść się obok nich obaj w zakręcie 8.

Alonso cofnął się po przebiciu opony w wyniku tego kontaktu, tracąc kilka miejsc w ostatnim sektorze, a następnie oba Ferrari były bardzo blisko na ostatnim nawrocie, co spowodowało wysłanie wściekłej wiadomości radiowej z Monako, po czym Sainz pobiegł szeroko w drugim zakręcie i wraz ze swoim zespołem kolega się prześliznął.

Warto przeczytać!  Trzy bitwy kluczowych graczy, które zadecydują o zwycięstwie PSG nad Barceloną

Od tego momentu czołowe pozycje pozostały niezmienione, a Verstappen odniósł zwycięstwo nad Hamiltonem i Perezem, a Leclerc, Sainz, Norris, Piastri i Russell zajęli osiem czołowych miejsc i zapewnili sobie oferowane punkty.

Zhou musiał zadowolić się dziewiątym miejscem na koniec swojego pierwszego wyścigu na własnym boisku, za nim podążali Magnussen, Daniel Ricciardo z RB, drugi Kick Sauber z Bottas, czołowy Alpine Esteban Ocon i Stroll, który był jedynym Astonem Martinem, który ukończył wyścig Alonso zjechał do serwisu i wycofał się.

Pierre Gasly był 15. w drugim Alpine, a Yuki Tsunoda (RB), kierowcy Williamsa Alex Albon i Logan Sargeant oraz Haas z Hulkenberg dołączyli do mety po wspomnianym incydencie Niemca ze Strollem.

Kluczowy cytat

„Myślę, że podczas wyścigu będzie znacznie lepiej, niż kiedykolwiek myślałem” – powiedział później Verstappen. „Oczywiście chciałem wygrać, ale nie sądziłem, że tak to będzie wyglądać.

„Wydawało się, że po pięciu lub sześciu okrążeniach wszyscy trochę przeszli przez opony i w zasadzie zaczęliśmy nabierać tempa. Oczywiście mieliśmy stopnie, ale trochę mniej niż inni.

Co dalej?

Po wyścigu sprinterskim kierowcy ponownie wyruszą do akcji podczas kwalifikacji do Grand Prix w późniejszą sobotę, a sesja rozpocznie się o godzinie 15:00 czasu lokalnego. Udaj się do CENTRUM WYŚCIGÓW aby dowiedzieć się, jak możesz śledzić akcję.


Źródło