„Raport o inflacji – lipiec 2023 r.” Prognoza inflacji NBP uwzględnia m.in. 800 plus
Centralna ścieżka projekcji inflacji banku centralnego przewiduje inflację CPI za ten rok na poziomie 11,9 proc., a 5,2 proc. za 2024 r. – podano w raporcie NBP. Zakłada się wzrost PKB w tym roku na poziomie 0,6 proc., a w przyszłym na 2,4 proc.
W projekcji przyjęto, że w latach 2024-2025 osłonowe działania rządu w obszarze energetycznym będą stopniowo wygaszane. W przypadku cen gazu wygasną całkowicie w związku ze spadkiem cen tego surowca.
Inflacja. Największe ryzyko NBP widzi na zewnątrz
Jak podkreślił w trakcie prezentacji raportu Witold Grostal, dyrektor Departamentu Analiz i Badań Ekonomicznych NBP, lipcowe projekcje zakładają też utrzymanie stóp procentowych na niezmienionym poziomie.
Największą niewiadomą pozostaje w jego ocenie sytuacja w światowej gospodarce, a czynnikiem niepewności są przede wszystkim ceny surowców czy dalszy rozwój wypadków w Ukrainie.
Odpowiadając na pytania dziennikarzy Grostal przyznał, że prognozowane przez rynek obniżki stóp procentowych podwyższą ścieżkę inflacji.
W zachowaniu NBP i zachodnich banków centralnych widać istotną różnicę. Weźmy Bank Anglii: Projekcja NBP pokazuje inflację ponad celem do końca projekcji, a bank chce obniżać stopy, projekcja Banku Anglii pokazuje inflację poniżej celu w horyzoncie projekcji, a bank podnosi stopy – zauważa na Twitterze Ignacy Morawski, główny ekonomista „Pulsu Biznesu”.
Podwyżka płacy minimalnej podniesie dynamikę wzrostu wynagrodzeń o 1 pp.
Podwyżka płacy minimalnej o 20 proc. podbija dynamikę wynagrodzeń nominalnych w gospodarce o ok. 1 pp. – poinformował w poniedziałek wicedyrektor Departamentu Analiz i Badań Ekonomicznych NBP Jacek Kotłowski.
W raporcie stwierdzono, że sytuacja na rynku pracy pozostaje dobra, o czym świadczy niska stopa bezrobocia, wysoki poziom zatrudnienia, oraz dalszy wzrost przeciętnych wynagrodzeń nominalnych.
W II kwartale 2023 r. dynamika PKB była zbliżona do zera. Oczekujemy, że od II połowy roku rozpocznie się ożywienie gospodarcze i wzrost będzie przyspieszał, ale skala oczekiwanego ożywienia w projekcji jest umiarkowana – powiedział Grostal.
– Dezinflacja, która już się zaczęła, będzie kontynuowana, w IV kwartale tego roku inflacja będzie prawdopodobnie (…) w ścieżce centralnej poniżej 8 proc. Oczywiście inflacja bazowa będzie bardziej powolnie zbiegać, obniżać się do celu inflacyjnego, ale większa inercja inflacji bazowej to naturalny proces, bo główne czynniki obniżające inflację teraz to ceny energii i ceny żywności –stwierdził.
Inflacja w Polsce i PKB. Oto lipcowa prognoza NBP
- w przedziale 11,1 – 12,7 proc. w 2023 r. (wobec 10,2 – 13,5 proc. w projekcji z marca 2023 r.);
- 3,7 – 6,8 proc. w 2024 r. (wobec 3,9 –7,5 proc.);
- 2,1 – 5,1 proc. w 2025 r. (wobec 2,0 – 5,0 proc.).
Z kolei roczne tempo wzrostu PKB według projekcji znajdzie się z 50-procentowym prawdopodobieństwem w przedziale:
- 0,2 – 1,3 proc. w 2023 r. (wobec -0,1 – 1,8 proc. w projekcji z marca 2023 r.);
- 1,4 – 3,3 proc. w 2024 r. (wobec 1,1 – 3,1 proc.);
- 2,1 – 4,4 proc. w 2025 r. (wobec 2,0 – 4,3 proc.).
Według projekcji inflacja w Polsce będzie się obniżać także w kolejnych latach.
Koszty rządowych programów osłonowych w proc. PKB
Tak wyglądają wyliczenia NBP dot. kosztu rządowych programów osłonowych w proc. PKB:
- zmiany podatkowe w ramach Tarczy Antyinflacyjnej: 0,3 proc.;
- rekompensaty dla sprzedawców gazu, węgla, ciepła i energii elektrycznej za sprzedaż po cenach regulowanych dla gospodarstw domowych i jednostek użyteczności publicznej: 1,7 proc.;
- dopłaty do cen energii elektrycznej oraz gazu dla przedsiębiorstw energochłonnych: 0,1 proc.;
- dodatki osłonowe, transfery do gospodarstw domowych, które używają węgla (i innych paliw oraz energii elektrycznej) do ogrzewania, refundacja podatku VAT dot. zakupu gazu przez gospodarstwa domowe: 0,1 proc.;
- wsparcie w obszarze rolnictwa (m.in. dopłaty do cen nawozów dla rolników, wsparcie producentów pszenicy i kukurydzy): 0,2 proc.;
- ograniczenie przychodów niektórych wytwórców energii elektrycznej oraz firm wydobywających gaz ziemny: -0,9 proc.;
- łączny koszt dla sektora finansów publicznych rządowego wsparcia osłonowego: 1,5 proc.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.